• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ComfortoMatic 2011

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Fråga - varför ’min’ Fiat-verkstad fyllde annan olja den Castrol som tidigare var deras vitsordad standardolja. (Castrol-standarden fortsätter i andra bilar)

SVARET är dagsfärskt;
”Fiat har ändrat sina garantikontroller och har fr.o.m. i somras gått ut med att dom endast godkänner Fiats egna olja som alltså är Selenia.
Om man inte använder deras oljor så har dom rätt att återkalla garantin.
Du skulle behöva använda Selenia olja utifall det skulle bli en kontroll"

Min förbrukning är (normal) ¼-½ ml. /mil m.a.o. snart finns en 1 l Selenia i färd-reserv.

:msn_cry:Kan vara bra att känna till om ’automaterna’;
Min 'låda' 2011 har strulat – endast ett ’morrande’ på backen, valde fel växel el. ingen als, alternativt dålig ork (= försiktig körning mot verkstad)

Bromsljuskontakten på pedalarmen styr i lådan & ’producerar’ 3 nya ’larm’ enl. analysen m.a.o. cirkus i arbetsmomenten som också gav momentana lampindikeringar *Hög oljetemp i v-låda*:aja:

MÄRKLIGT - Drivknuten V.F. ’lät successivt mera’ fr. 2800 > 4100 mil – nu är också den botad.

:twitcy::spinny: HASSE
 
Senast ändrad:
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: ComfortoMatic 2011

Hur tung bil har du? Jag har en bil på 5 ton. Min koppling rasade efter 1000 mil. Den har stått på verkstad i 9 veckor i går. Det tar lång tid att få fram reservdelar. Bara att få fram olja tog nästan en vecka. Nu är den i det närmaste klar. Du kan se bilder om du går in på Automatlåda Fiat. Det verkar som det är fel på dubbelmassesväghjulet . Fiat nekar förlängd garanti.
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: ComfortoMatic 2011

En 5-tonnare med boggi.
Om ingrepp skulle behövas i lådan föraviserades 2 dag för svänghj.delar (direkt) från Italien.
Lyckligtvis blev det bara en ny 'bromskontakt' fr. Italien på 32 tim.
Drivknuten + 8 tim + lördag & söndag. (mitt fel att delarna inte sambeställdes)
Verkstaden har upprepat mitt fulla förtroende - de har verkligen bemödat sig om kunden.
Totalt 5 arb.dagar inkl. årsservice.:yes:
 
Toppen