• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Com hem och digitaltv

F

F.d. 2113

Guest
Tänker köpa en lcd tv sony bravia som enl uppgift innehåller digitalbox för det marksända nätet (DVB-T).Hur går det ihop med comhemabonnemanget(grundutbud) som finns i det hus jag bor i.
Kan jag bara koppla in den eller behövs en box för kabelnätet också.
Mh
Dorotea
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Com hem och digitaltv

Vi har en sån tv - bor nu i lägenhet.
Ser bara på grundutbudet som kommer ur "hålet i väggen". Använder inte den inbyggda "kortplatsen" i tvn.

Sen har vi Felias utbud - många kanaler - via kopparkabeln som via en "box" går till tvn - funka kanon. Kan det va via ADSL?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Com hem och digitaltv

Vet ej hur ComHem's när fungerar men tror att det är kabelnät med egen box som levereras av ComHem.
För att kunna titta på tv i husbilen behövs en Boxer-box, inbyggd i tv'n eller en separat.
Med kortläsare och ett abbonemang får man tillgång till ca 30-40 kanaler men utan kortläsare bara tillgång till fria kanaler som idag är ca 6-7 st.

Vi testatde en tv med inbyggd box och tyckte den hade dålig mottagare, fick snurra och vrida på antennen många gånger och ändå inte 100%.
Köpte då en separat box med kortläsare som går på 12v och nu behöver vi knappt röra antennen utan får bra mottagning trots att den är i nedersta läget och ibland vänd åt fel håll.

I vårat fall blev det en enorm skillnad men det kan bero på att mottagaren i våran tv var extremt dålig. Hur som helst så funkar det klockrent nu.
 

Majvor o Toomy

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Mark
HBK-Nr
3086
Medlemskap
2024
Sv: Com hem och digitaltv

Hej

Tack för tipset om tvboxen jag undrar om man kan ha boxen även 220volt
MVH TOOMY O MAYVOR
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Com hem och digitaltv

Det följer med en adapter från 220v till 12v.
Eftersom jag bara använder den på 12v så klippte jag sladden från adaptern och anslöt den till samma 12v-plugg som vi har till tv'n.
Det går bra att tillverka en egen 12v-kabel om man inte vill klippa.
Håll bara reda på plus och minus.
 
Toppen