• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Clearliq vattenfilter

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2026
Har en Hymer med inbyggt vattenfilter från fabriken. Ska enligt manual bytas var sjätte månad så tänkte byta mitt till våren. Hymer har vett att ta betalt så frågan är om någon hittat ett alternativt filter som passar?

1766689227322.webp

Har en Hymer med inbyggt vattenfilter från fabriken. Ska enligt manual bytas var sjätte månad så tänkte byta mitt till våren. Hymer har vett att ta betalt så frågan är om någon hittat ett alternativt filter som passar?

Visa bilaga 243029
Om du tankar vanligt kommunalt vatten behövs det inget filter.

Vi har i tre år haft detta vattenreningssystem i vår husbil. Två behållare, finfilter och kolfilter.
Det har fungerat utmärkt i hela Europa och även här hemma.
Ett billigt och effektivt sätt att få gott vatten i kranen.

Jag har svårt att förstå varför det behövs diverse vattenfilter i.o.m att vi i detta land (Norden!) har alldeles utmärkt dricksvatten. Även i de länder i Väst-Europa vi rest i med bil har vi druckit det vatten som erbjudits i kranarna utan att blivit sjuka. Husbilens vattentank rengör jag dock ett par ggr per år med vattenreningstabletter och det har fungerat väldigt bra. Måste dock se till att de verkligen löses upp i vattnet.

Jag har svårt att förstå varför det behövs diverse vattenfilter i.o.m att vi i detta land (Norden!) har alldeles utmärkt dricksvatten. Även i de länder i Väst-Europa vi rest i med bil har vi druckit det vatten som erbjudits i kranarna utan att blivit sjuka. Husbilens vattentank rengör jag dock ett par ggr per år med vattenreningstabletter och det har fungerat väldigt bra. Måste dock se till att de verkligen löses upp i vattnet.
Det synes som om vi har samma uppfattning om vårt fina dricksvatten både här hemma och i Europa.
Vårt reningssystem är för att ta bort bismaker. Då menar jag inte honung………. utan ibland smakar vatten klor och även järn.
Inte så gott att göra kaffe på.
Det är för detta som våra filter ger gott vatten i kranen och mindre arbete med att rengöra tankarna.
Dessa våra filter fungerar för att filtrera bort små partiklar och oönskade bismaker och INTE för att sterilisera det.

Vi har haft vår husbil från 2011 och aldrig använt varken filter eller tabletter och dylikt, däremot fyller bara på hemma (egen djupborrad brunn) och på platser där kranen är på behörigt avstånd från toatömning. Och alltid egen slang där ändarna försluts hygieniskt när de inte används.
Tappar av allt vatten och låter det torka mellan turerna, då och då även torkar rent med wettexduk.
Aldrig haft problem med vattnet. (Vi håller oss bara i Sverige och Norge)

En kommentar om att filtrera vatten. Filter enligt ovan dvs finfilter och kolfilter är sannolikt bra för systemen men inte för kroppen. Finfiltret kan nog vara bra men kolfiltret tar bort allt!! Dvs även de mineraler och annat som kroppen behöver. Om man kontinuerligt använder enbart kolfiltrerat vatten är det därför nödvändigt att tillsätta de salter som kroppen behöver annars kan det gå illa. Om man dricker annat vid sidan av kan det kompensera men det skadar inte att se upp. Har mångårig erfarenhet av watermaker-vatten med tillhörande filter i båt.
Lev väl
Claes

En kommentar om att filtrera vatten. Filter enligt ovan dvs finfilter och kolfilter är sannolikt bra för systemen men inte för kroppen. Finfiltret kan nog vara bra men kolfiltret tar bort allt!! Dvs även de mineraler och annat som kroppen behöver. Om man kontinuerligt använder enbart kolfiltrerat vatten är det därför nödvändigt att tillsätta de salter som kroppen behöver annars kan det gå illa. Om man dricker annat vid sidan av kan det kompensera men det skadar inte att se upp. Har mångårig erfarenhet av watermaker-vatten med tillhörande filter i båt.
Lev väl
Claes
Hej Claes.
Du blandar in Wathermaker. Den processen är något helt annat.
Att rena vatten med finfilter och kol tar inte bort allt.
Hustrun och jag har seglat runt i 16 år på heltid med vår segelbåt. Där hade vi en en anläggning som tog upp havsvatten och filtrerade detta med fin- och kolfilter och som därefter gick in i en WM. Detta är en omvänd osmos.
Detta för att vatten i de länder vi besökte inte hade vatten som vi vågade dricka.
Så vatten från en WM är sterilt, inte vatten som renats i ett kolfilter.

Lev väl
Claes
Aktivt kolfilter adsorberar organiska ämnen, inte oorganiska ämnen såsom t ex salter och metaller.

Avslutningsvis kan vi konstatera, att vi i har bra dricksvatten i Sverige.
Det kan förekomma dålig smak av klor och järn som ett kolfilter kan filtrera bort.
MEN en mycket viktig aspekt i dagens Sverige är att aktiv kol har en stor yta där
organiska föroreningar, inklusive många PFAS-molekyler filtreras bort.
Detta är nog en av de största anledningarna att installera en enkel vattenrening med kol för några hundra kronor.

Jag har aldrig haft filter i någon av våra tidigare husbilar eller husvagnar och har inte saknat det. Men nu sitter det på plats från fabrik och då vill jag ha det i funktion. Ärligt talat så tog det bort bismaken på vattnet i Kroatien i somras så kommer se till att det funksr. I värsta fall får det bli originalfiltret

Avslutningsvis kan vi konstatera, att vi i har bra dricksvatten i Sverige.
Det kan förekomma dålig smak av klor och järn som ett kolfilter kan filtrera bort.
MEN en mycket viktig aspekt i dagens Sverige är att aktiv kol har en stor yta där
organiska föroreningar, inklusive många PFAS-molekyler filtreras bort.
Detta är nog en av de största anledningarna att installera en enkel vattenrening med kol för några hundra kronor.
Skulle tro att Norrland och våra fjäll har bland det renaste vattet i världen om man tänker dricka direkt från en fors, något man gladligen gör på en fjällvandring. Som andra nämt är kommunalt vatten både säkert, rent och ofta gratis.

Själv har jag dock börjat underhålla någon from av portabel filtreringslösning för att öka uthålligheten när man fricampar. Vore trevligt att inte känna någon press att återvända till civilisation efter någon vecka. Om man har haft båt kanske man känner igen sig i denna känsla.

Som svar på TS så skulle jag tro att eftersom det verkar var en Hymer del är det enklast att köpa en resevdel från Hymer. Priset är inte helt orimiligt givet denna: Vattenfilter MYCLEAN®WATER Reich vilket är en enklare del att förlita sig på. Man kan sätta ihop ett eget filter för under 1500kr men om man vill filtrera bort bakterier kan en UV lampa krävas, vilket kan tredubbla priset.

Tillbaka
Toppen