• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Clayton LPS1500 +generator i husbil med Fiat Ducato. Klarar generatorn detta?

WolfgangW

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
27557
Medlemskap
2023
Hej, jag har en Clayton LPS 1500W, som jag har i husbilen. Dock är den inte inkopplad till startbatteriet inte heller till husbilens elsystem, utan jag laddar den då och då när jag har tillgång till 230V. Från Clayton har jag dragit in en 230V kabel för att köra dator mm. Fungerar jättebra. Dock skulle jag vilja koppla den till startbatteriet, den laddas då med en inbyggd boster 45A. Jag har 2 st bodelsbatterier 2 x 80A. Är det någon som vet om generatorn klarar detta? Generatorn skall då ladda startbatteriet, 2st bodelsbatterier, Clayton LPS1500 samt Dometics kyl/frys.
Är det bara att koppla till startbatteriet och är det något annat man måste tänka på? Bilen är en Carthago byggd på Fiat Ducato.
Clayton LPS kommer att få D+ från husbilen, som då först börjar ladda 10 sekunder efter att bilen startats.

Wolfgang/Karlstad
 
Senast ändrad:

WolfgangW

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
27557
Medlemskap
2023
Hej Knut, kul att du hörde av dig. Enligt Clayton tar den 45A. Det stämmer att generatorn klarar det. Men det jag var osäker på att generatorn kan klara Clayton LPS, startbatteriet (gissar 100A), 2st 80A bodels-batterier samt kylskåp som tar ca 15A. Jag har hört att man skall ta ut max 60% ur generatorn och även hört 80%. Dock max är nog under en längre tid, och LPSen samt batterierna kommer ofta vara ganska full-laddade.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Normalt er belastningen på generatoren fra startbatteriet på topp kun noen få minutter - og for et 100 Ah batteri er denne topp under 20A. Bobatteriet med sin lengre kabling og dine 160 Ah skal det og mye til at klarer å trekke mer enn 20A. Det som virkelig trekker strøm i en bil er lys og elektronikk - ikke unormalt med mer enn 30A. Om du hadde et par hundre Ah LFP batteri som bodelsbatteri så ville vi nærme oss en grense for din generator, men kun i noen minutter like etter start og med tilsvarende ladeløsning som i Clayton LPS.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Normalt er belastningen på generatoren fra startbatteriet på topp kun noen få minutter - og for et 100 Ah batteri er denne topp under 20A. Bobatteriet med sin lengre kabling og dine 160 Ah skal det og mye til at klarer å trekke mer enn 20A. Det som virkelig trekker strøm i en bil er lys og elektronikk - ikke unormalt med mer enn 30A. Om du hadde et par hundre Ah LFP batteri som bodelsbatteri så ville vi nærme oss en grense for din generator, men kun i noen minutter like etter start og med tilsvarende ladeløsning som i Clayton LPS.

Kylskåpet är ju en stor och ganska konstant förbrukare, men kan ju köras på gas.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är 10 sek fördröjning av laddningen som du skrev. Den fördröjningen är kanske inställbar via mjukvaran. Det kanske går att öka på tiden. Då har laddningen minskat till batterierna.
Frågan är om multiremmen klarar av toppbelastningen när motorn går igång.
Fördröjningen av LPS kanske hjälper till där.
 

WolfgangW

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
27557
Medlemskap
2023
Hej alla. Tack för era svar.
Bra information och synpunkter. Uppskattas verkligen.
Är i kontakt med Clayton och väntar på svar hur man kan minska A från generatorn.
Skall också fråga om jag kan fördröja D+.
 
Toppen