• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Clayton LPS1500 +generator i husbil med Fiat Ducato. Klarar generatorn detta?

WolfgangW

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
27557
Medlemskap
2023
Hej, jag har en Clayton LPS 1500W, som jag har i husbilen. Dock är den inte inkopplad till startbatteriet inte heller till husbilens elsystem, utan jag laddar den då och då när jag har tillgång till 230V. Från Clayton har jag dragit in en 230V kabel för att köra dator mm. Fungerar jättebra. Dock skulle jag vilja koppla den till startbatteriet, den laddas då med en inbyggd boster 45A. Jag har 2 st bodelsbatterier 2 x 80A. Är det någon som vet om generatorn klarar detta? Generatorn skall då ladda startbatteriet, 2st bodelsbatterier, Clayton LPS1500 samt Dometics kyl/frys.
Är det bara att koppla till startbatteriet och är det något annat man måste tänka på? Bilen är en Carthago byggd på Fiat Ducato.
Clayton LPS kommer att få D+ från husbilen, som då först börjar ladda 10 sekunder efter att bilen startats.

Wolfgang/Karlstad
 
Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Koppla den till EBL, så inbillar jag mig att allt går automatiskt med laddning av den, bodel & start!! Samma som du kopplar in solceller eller Efoy till EBL.

M.V.H. Jack43
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Fiat EU6 generator och startbatteri är säkrade ut med 50A. Min erfarenhet från Kabe 2018 med Fiat EU6 generator var att den gav aldrig mer än 30A till bodelen och att laddströmmen sjönk väldigt snabbt ner mot 10A. Detta med en 50A Booster....
Jag fick det förklarat att det är en typisk karakteristik av Fiat EU6 generatorn.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fiat EU6 generator och startbatteri är säkrade ut med 50A. Min erfarenhet från Kabe 2018 med Fiat EU6 generator var att den gav aldrig mer än 30A till bodelen och att laddströmmen sjönk väldigt snabbt ner mot 10A. Detta med en 50A Booster....
Jag fick det förklarat att det är en typisk karakteristik av Fiat EU6 generatorn.

Om du hade blybatterier så var det snarare batteriernas egenskaper som gjorde det än generatorns,
 

WolfgangW

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
27557
Medlemskap
2023
Hej alla, och tack för fin respons.
Saken är att Clayton i sin installationsanvisning rekommenderar att man kopplar till startbatteriet. Bifogar länk till installationsanvisning: https://www.claytonpower.com/media/1240/lps-installation-guide.pdf
Det är därför jag frågar om generatorn räcker till? Vår husbil är Euro 4, så det skulle vara intressant att höra hur mycket generatorn levererar.
Det är en Fiat MultiJet 150, om det hjälper? Samt om det är något annat man skall tänka på?
Tacksam för all hjälp.
Wolfgang
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är troligt att du har en generator på minst 110A,det bör inte var något problem om du kopplar direkt till startbatteriet,bodelsbatterierna (bly) tar inte emot mer än runt 30A, och det sjunker ganska snabbt till ca10A, kylen drar 15A.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ponera att du skulle tömma lps:en helt. Vilket du nog aldrig kommer att göra. Då laddar du den fullt på ca 1,5 h. Det övriga, det kommer fungera som vanligt. Kludda inte till det, koppla enligt anvisningarna.
 
Senast ändrad:

WolfgangW

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
27557
Medlemskap
2023
Hej, och tack för fin information. Uppskattar verkligen att du tagit dig tid för att kolla och besvara min förfrågan.
Du har rätt, det tar 1,5 timma att full-ladda den. Det vet jag, för igår (jag har den inomhus just nu) när jag kollade, var batteriet 0%, vilket inte har hänt mig tidigare. Jag brukar kolla en gång per månad. Jag kopplade 230V AC sladden och den var full-laddad på 1 1/2 timma.
Hur många A tror du att generatorn är på?
Kan generatorn bli för varm? Framförallt på tomgång?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej, och tack för fin information. Uppskattar verkligen att du tagit dig tid för att kolla och besvara min förfrågan.
Du har rätt, det tar 1,5 timma att full-ladda den. Det vet jag, för igår (jag har den inomhus just nu) när jag kollade, var batteriet 0%, vilket inte har hänt mig tidigare. Jag brukar kolla en gång per månad. Jag kopplade 230V AC sladden och den var full-laddad på 1 1/2 timma.
Hur många A tror du att generatorn är på?
Kan generatorn bli för varm? Framförallt på tomgång?
Det finns 110,140,150 samt 180 amp generatorer till dessa bilarna så du får nog snällt krypa ner i motorummet och titta efter om du vill vara säker på vad du har i din bil.
Är allt i sin ordning ser jag inte någon risk för överhettning.
Så länge man håller isär de olika systemen, bilens, bodelen och lps:en i detta fallet så ska det inte vara några problem.

Ett tips, har du inte en amp.meter med klämma så skaffa en. Den kan ge mycket information om vad som sker i systemen. I Lps:en ser du ju status och laddningsström i displayen men hur ser det ut i övrigt?
 

WolfgangW

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
27557
Medlemskap
2023
OK, skall kolla generatorn. Just köpt en ampere mätare som även mäter DC ampere. Något förslag var jag skall mäta?
Plus på start batteriet? Plus på bodelsbatterierna? Plus på kabeln som går till LPS?
Systemen kommer ej att kopplas samman.
Denna mätare har jag:
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
OK, skall kolla generatorn. Just köpt en ampere mätare som även mäter DC ampere. Något förslag var jag skall mäta?
Plus på start batteriet? Plus på bodelsbatterierna? Plus på kabeln som går till LPS?
Systemen kommer ej att kopplas samman.
Denna mätare har jag:
Jupp,så hade jag gjort. Sedan är det bara att räkna. Tänkvärt kan vara att lps: en förmodligen kommer att surpla i sig så mycket som den kan först, tills den är fulladdad.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, och tack för fin information. Uppskattar verkligen att du tagit dig tid för att kolla och besvara min förfrågan.
Du har rätt, det tar 1,5 timma att full-ladda den. Det vet jag, för igår (jag har den inomhus just nu) när jag kollade, var batteriet 0%, vilket inte har hänt mig tidigare. Jag brukar kolla en gång per månad. Jag kopplade 230V AC sladden och den var full-laddad på 1 1/2 timma.
Hur många A tror du att generatorn är på?
Kan generatorn bli för varm? Framförallt på tomgång?
Borde inte BMS stängt av innan batteriet är helt tomt,läste du av batterispänningen?,inga batterier inte ens litium mår bra av total urladdning.
Har du spec. på BMS vilka värde den jobbar med?
 

WolfgangW

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
27557
Medlemskap
2023
Jo det borde den har gjort. Tidigare så brukar LPS gå ner till ca 66% på en månad, så jag var väldigt förvånad. Men nu fungerar det igen.
Har ej specen på den inbyggda BMS. Nej, läste ej av batterispänningen.
Kollade LPS idgag och allt var som vanligt 99%. Får kanske kolla den varje vecka i fortsättningen.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jo det borde den har gjort. Tidigare så brukar LPS gå ner till ca 66% på en månad, så jag var väldigt förvånad. Men nu fungerar det igen.
Har ej specen på den inbyggda BMS. Nej, läste ej av batterispänningen.
Kollade LPS idgag och allt var som vanligt 99%. Får kanske kolla den varje vecka i fortsättningen.
Har du inte gjort det så kontakta din återförsäljare. Ha serie/ tillverknr. tillhanda, vissa behöver en uppdatering av mjukvaran.
Enklast tar du uppgifter via displayen.
Mycket vanligt fel.

Nu lämnar jag tråden, lycka till.
 
Senast ändrad:
Toppen