• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Citroën Berlingo som kombinations husbil

F

F.d. 55451

Guest
Hej i HBK
Min son köpte för ca. 8 månader sedan en äldre Citroën Berlingo på vita plattor (dansk lag) - personbil.
Han är snickare (tømrer) och byggnadskonstruktör och användar bilen för daglig mängd verktyg och lite material.
Ibland han lånas min husbil, men kommer nu att försöka med sin egen bil för ersätta husbil utrustning.
Vi har precis börjat med platta konstruktion.

plade start.jpg , med dobb luftmadras.jpg
køreklar bordplade.jpg , berlingo grundris.jpg
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Hej!
Intressant med liten campingbil och uttagbar utrustning!
Skall själv gör något liknande fast med en connect.
Kommer att följa tråden!
Ser snyggt ut redan!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Jag håller med dig Lecvip, jag följer trådarna om bilar av mindre storlek med stort intresse. I och för sig följer jag nog alla byggtrådar med samma intresse men den dagen min bil ska bytas ut (när barnen inte vill följa med längre) så är det inte alls omöjligt att jag går ner en storlek eller två.

Jag ser fram emot fortsättningen Bredo. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Hej
Berlingo mini husbilen testas nu på en liten resa.
Utkastet till inredningen är för närvarande följande

berlingo cmp udstyr 2.jpg

Vi måste se om testet ger förändringar ;)

citroen-berlingo-2004.gif


Mer inspiration https://www.google.dk/search?q=berl...GOc344QSa94D4BQ&ved=0CCwQsAQ&biw=1680&bih=963
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Som jag förstår det är det ett övernattningsfordon för kortare turer och för det duger den ju bra, men blir det lite kallt så kommer de stora fönstren att kyla.
Blir också mycket plock hit och dit vartefter man ska sova laga mat eller äta.
Allt beror ju på vädret när man har så litet utrymme.
I min bil hade jag hjulhus som inkräktade på säng och sitthöjden antar att det är liknande i Berlingo.
Tror det är därför så många har uppfällbara tak och möjligtvis en lång sovplats.
De äldre småbilarna är i allmänhet något för korta, antar att det hade med några regler som gjorde att lastutrymmet hamnade på ca:1,6m numera finns det ju förlängda modeller som har 2m och det lär göra en ordentlig skillnad i utrymme men obetydligt i vikt och vägegenskaper.
Jag funderade mycket på hur det skulle se ut innan jag gjorde soffa på ena sidan som är utfällbar, och det var också det som gjorde att jag valde bort bil med skjutdörr på sidan, speciellt som den alltid sitter på högersidan och den sidan är jag tvungen att använda som sovplats eftersom jag är onödigt fullvuxen.
Nästan alla bilar med löstagbar inredning jag har tittat på har två sittbänkar på sidorna bord i mitten som kan sänkas ner till sovplats och allt stuvutrymme undertill.
På Youtube finns det ett antal filmsnuttar med olika lösningar där man med modulsystem kan använda alla saker på flera sätt.
En sak är dock säker och det är att man hittar hela tiden nya ideer till förbättringar.
Den största fördelen av alla är naturligtvis att man med en liten bil kan övernatta lite varsomhelst är det sen en typisk hantverkarbil så antar folk tydligen att man är ute på jobb och såna bråkar man inte med.
Allt i samhället blir ju mer och mer reglerat och alla vill tjäna pengar så friheten med en vanlig husbil blir lätt beskärd till campingplatser eller parkeringsplatser på vissa ställen, mer och mer skyltar om förbjuden nattparkering kommer upp på stora tomma parkeringsplatser.
En annan sak jag undrar över är varför lite inredning kan mer än fördubbla priset på en färdigbyggd småbil? Kilopriset för lite plywood och imiterad skinnklädsel kan ju inte bli samma som guldvärdet -eller?
Men det är där man kan tjäna mycket på att fixa allt själv!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Hej Bengtic
De unga människor vet inte deras resebehov ännu - men bilen måste monteras till deras behov - inte husbils fabriker.
De utvecklas och anpassar över tiden.

Berlingoen är först och främst en bil till min son kan köra till arbetet med verktyg och allmän personbil. Den kostade 8 månader sedan 15.000 dkr. med danska höga skatter - 2002 modell 1.8 i.
Alternativt, fritidsresor och camping.
Peugeot Zoom / Partner med uppfällbara tak är avsedd för 3-4 personer!
Inte alternativt hantverkare bil.

En sak är dock säker och det är att man hittar hela tiden nya ideer till förbättringar.
- :) Så har det varit för mig sedan 1969 då jag köpte min första bil.

Vi satsar på batterier 210 Ah C20 AGM (konsumtion 2kwh C20/2) för kylskåp, kaffemaskin, ljus, pumpar, elektronik och uppvärmning från 50 till 200 watt 12 volt glödlampor i metall låda med fläkt
Isolering på fönstren med karimatmadrasser, 10-20 mm ?

Testa -testa :)

Körklar med riklig utrustning i 4 dagar :) - på musikfestival.

køreklar første 4dg.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Tillykke med bilen, det er en skøn lille autocamper.
Jeg håber han bliver glad for den

Flemming
Danmark
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Smart lösning med värmaren, behovsanpassad. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Jag tycker det är väldigt intressant hur det hela kommer att fungera.
Att lösa värmen med lampor i en fläktlåda skulle kunna fungera och naturligtvis bättre än som jag med en luktande fotogenlampa med skorsten.
Jag räknade naturligtvis på det alternativet och kom fram till nedslående resultat oavsett att batterierna inte är gratis och tunga.
Energi i batterier jämfört med energi i ett högvärdigt kolvätebränsle är så dåligt att man undrar om inte forskningen hålls tillbaka av krafter som tjänar pengar på oljan.
Tar man ut 200w i 10 timmar är man nära att ha tagit all den tillgängliga laddningen i batterierna.
Problemet är att man sedan måste ladda tillbaka, och det inre motståndet i urladdade batterier är väldigt lågt de tar allt de får och det finns en gräns för vad generatorn och drivremmmen tål om det råkar vara varmt ute.
50w är ungefär vad man får med ett värmeljus under 6 timmar och motsvarar alltså 0,6kwh.
Detta är alltså en helt teoretisk beräkning och det skulle vara intressant och se hur det går.
Har någonstans läst att en levande människa avger 100w värmeenergi.
Detta måste också tas med i beräkningen är man två blir det alltså samma värme som lampkaminen i fullfart.
Drivs denna mänskliga kamin av etanol i form av vin och öl, så har man intagit ett kolväte som måste förbrännas men naturligtvis har man även som vid all förbränning ett syrebehov i form av ventilation som försämrar effektivititeten.
Näe jag är ingen professor bara en avdankad lärare från gymnasiet.
Skulle vara jättebra om jag har fel för då skulle jag åka och köpa ett batteri modell större, en 12v elkamin 120w har jag redan.
Skulle vara kul med lite mätdata men det är ju att begära för mycket.
Håller ju på med modellflyg och där använder vi LiPo celler som kan avge mycket höga strömmar under kort tid och liten vikt, man kan faktiskt ha ett batteri som går att starta en bil på i byxfickan.
Men de är dyra, vidare använder vi trefas motorer med växelriktare och bortåt 85% verkningsgrad jämfört med en borstad likströmsmotor på 55%.
Resultatet är att små enkla flygplan kan stiga med 100km/t helt vertikalt.
Farter över 300km/t är inte ovanligt för de som gillar fart.
Då tycker man ibland att det är konstigt att det inte finns en apparat som kan avge kyla och värme på ett enkelt och energisnålt sätt.
Man skulle önska att man kunde lagra bara några få procent av all värme som vi leder bort när motorn går.
Funderade på det också räkna på hur mycket vatten 80 grader som kallnar ner till 20grader det behövs för att ge 200 w värmeeffekt under 10 timmar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Riktig Bengtic :)
- det kommer aldrig att vara en vinter mini husbil/campingbil/räsabil ? , men kanske OK till 0 grader. Testa-testa ;)
Sovsäckar kan också ha komfort temperatur på 0 grader, så kanske värmeflödet endast i morgon-och kvällstid.
När du kör varje dag uppvärms 60 - 80 kg batterier och vatten - viktiga massar vikte.
Gas spis ger också värme genom aftons mat och kaffe bryggning på morgonen.
Kanske det kommer nödvändigt med elektrisk huva.

Vi får se.;)

PS. Berlingoen som räsabil då baksätena avlägsnas - lossas 2 x 4 skruvar - 10 minuter.
Den angivna tjänstevikt är 1300 kg - totalvikt 1925 kg.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Om man har en vattendunk på 40l som motorn värmer upp till 70grader, när vattnet sedan kallnar till 20 grader får man en skillnad på 50grader.
Den värmeeffekt som avges är ca: 2,3kwh vilket skulle vara ungefär detsamma som ett 200Ah batteri kan ge när det är fulladdat.
Vet tyvärr inget annat material som kan lagra mer värmenergi än vatten.
Men det finns en annan väg att gå, när vissa salter smälter och blir flytande kan de vara kalla men avge ganska mycket värme när man får igång övergången till fast form.
kunde man ha en behållare som smälte saltet i motorummet och sedan kunde avge den till ett element skulle problemet vara löst men har bara sett mindre handvärmare som fungerar så, vet inte heller hur länge som man kan upprepa processen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Bengtic, tror att Jappe har samma värmesystem som du funderar på att installera.
Vi ser fram emot att dina teorier kan fungera i din egen camping bil.
Hoppas du håller på, alltid att köra med extra 40-80 kilo kylvätske, slangar, reglering, pumpa och lång uppvärmningstid av motorn.

Jag tänker på att ungdomars behov och önskemål kan utvecklas med sin egen erfarenhet av tillämpningen i den kombinerade resa och vardagliga bil.

Hittills har vi många andra nödvändigheter för att installera i Berlingoen.
Batterikapacitet 210 Ah med motorstart kapacitet, är inte för mycket till kylskåp (billig 50Wh konstant), kaffebryggare(?), varmvatten(?), fläkt, ljus, vattenpumpa, elektronik, etc.
1000 watt inverter och 10Amp 7 steg laddare - från mitt lager.
Till att börja med, kan de låna ett par AGM-batterier från jag och är de nöjda, måste vi se om de vill behålla dem. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Intressant projekt, vi använde Mondeo husbil för "prov", fällde ryggstödet bak o en madrass i botten o flytta packningen till framstolarna när vi la oss.

Största bekymret var luften som blev ganska fuktig, nu var vi söderöver så värme hade vi ingen.

Du har inte kikat på gasol/ fotogen? Kräver en del på ventilationen men behändig energi.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Hej
Efter flera dagars musikfestival, gjorde de unga lite erfarenhet med Berlingo resa-bilen.
Som matplats det fungerar bra.
Sovrum saknar utrymme att klä på och klar tillgång till kläder.
Det blir tillräckligt varmt på natten, även om utetemperaturen är nere på 5 grader; - dags 20 grader utan regn. Värme är för närvarande sekundärt.
Lite för varmt på morgonen när solen skiner och du först få upp klockan 10-11 (festival) ;):):rolleyes:

Det är tänkt liten förbättringar och mer nya installationer.
Nästa lilla resa kommer senare ca. 14 dagar.

Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Hej BredoMobil!
En liten markis på högersidan i kombination med ett vindskydd modell högre (pinnar och snyggt tyg som sätts upp längs markisens kanter) som enkelt kan vikas för/undan skulle kunna ge plats för skyddat byte av kläder (lätt att få upp och ner och tar ingen plats i bilen om det förvaras ihoprullat). Dessutom skulle markisen skugga lite för de stora fönsterna och kanske ge lite svalare inneklimat. Ett lastnät som är fäst uppe i innertaket vid bakdörrarna kan svälja massor av kläder och tar inget golvutrymme. Och allting går enkelt att demontera när bilen används som snickarbil.
Ahhrghh...jag vill vara med och fixa till den här lilla fina bilen, känner jag.. :D
Fortsatt lycka till!
Spännande!

mvh
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Citroën Berlingo som kombinations husbil

Lite för varmt på morgonen när solen skiner och du först få upp klockan 10-11 (festival)

Det problemet känner jag till fullständigt från vår förra bil som hade glasrutor överallt. Det kändes som en finsk bastu (sauna) redan vid 8 på morgonen.

Lösningen jag funderade på då var att montera chrome-folie på alla bakre rutor runt sängområdet, jag kom aldrig så långt.
 
Toppen