• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cirkulationspump värmeväxlare

F

F.d. 55705

Guest
Hej på er!
Har idag monterat cirkulationspump på värmeväxlaren till min aldepanna så jag kan använda aldepannan som motorvärmare.
Allt gick bra trodde jag............. Lyckades montera pumpen på fel slang. Man ska montera den på utgången från växlaren till motorn. Jag monterade den på ingången till växlaren och att strömriktningen blev omvänd, pumpen jag monterade trycker vattnet mot bilens egen kylvattenpumps pumpriktning.

Vad tror ni om denna tokiga montering som går stick i stäv mot Aldes monteringsanvisning? Fungerar det ändå? Sämre verkningsgrad?

Hade jobbat nattskift innan och hoppade på detta projekt fast jag borde sova lite, därav min tokiga fadäs.

Tandådalen Luciahelgen! Kom dit ni me vettja!

Mvh Olle o Inger........ Nya medlemmar som bytt bort kabe 780 utan att ångra oss!
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Jag får manuellt öppna och stänga ventilen likaså pumpen! Man måste alltså förstå och tänka till lite eftersom det inte är ett helautomatiskt system med skyddsfunktioner.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Hur får du spänning på ventilen utan att slå på tändningen?

Jag har ju i stort sett likadan bil som du. Ventilen står öppen när det inte ligger någon spänning på den. När man slår på tändningen så stänger ventilen. För att öppna ventilen då spänningen är på så måste man aktivera strömbrytaren som sitter på instrumentpanelen till vänster om ratten, en lampa tänds. Använder detta läge vid färd för att få värme till bodelens radiatorer.

På min bil sitter cirkulationspumpen i luckan bakom vänster framhjul. Om du kör värmen i bodelen och vill ha ut den till motorn så borde du känna att pumpen och slangarna blir varma om inte så har du väl något fel på ventilen.

Jag vet inte exakt var själva ventilen sitter. Värmeväxlaren på min bil sitter under den längsgående vinkelsoffan i dinetten och döljs av en panel mot väggen. Ventilen borde ju sitta i anslutning till värmeväxlaren. Om jag inte missminner mig så finns det även en manuell ballofixkran vid anslutningarna till värmeväxlaren.

Någon funktion att få spänning till ventilen utan att slå på tändningen har jag inte på min bil. Ser inte att en sådan funktion är nödvändig.

Kenneth
 
Senast ändrad:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Jag har ju i stort sett likadan bil som du. Ventilen står öppen när det inte ligger någon spänning på den. När man slår på tändningen så stänger ventilen. För att öppna ventilen då spänningen är på så måste man aktivera strömbrytaren som sitter på instrumentpanelen till vänster om ratten, en lampa tänds. Använder detta läge vid färd för att få värme till bodelens radiatorer.

På min bil sitter cirkulationspumpen i luckan bakom vänster framhjul. Om du kör värmen i bodelen och vill ha ut den till motorn så borde du känna att pumpen och slangarna blir varma om inte så har du väl något fel på ventilen.

Jag vet inte exakt var själva ventilen sitter. Värmeväxlaren på min bil sitter under den längsgående vinkelsoffan i dinetten och döljs av en panel mot väggen. Ventilen borde ju sitta i anslutning till värmeväxlaren. Om jag inte missminner mig så finns det även en manuell ballofixkran vid anslutningarna till värmeväxlaren.

Någon funktion att få spänning till ventilen utan att slå på tändningen har jag inte på min bil. Ser inte att en sådan funktion är nödvändig.

Kenneth

Hej Kenneth.

Hur vet du att ventilen är öppen vid spänningslöst tillstånd?

När jag jag startar motorvärmarpumpen cirkulerar det inget vatten i motorslingan,men när jag slår på tändningen och trycker in knappen på panelen så ändrar sig ljudet i pumpen och motorslingan blir varm.

Så det måste vara så att när man startar motorvärmarpumpen så matar även den ventilen med spänning.
Det sitter en kopplingsbox med säkringar och relä i en liten lucka i golvet snett höger bakom passagerarstolen där finns ett relä som drar när man trycker på knappen vid panelen.

Är det så på din bil,att när du startar motorn så stannar motorvärmarepumpen?

Bosse.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Jag har fått den informationen från NB att ventilen är öppen vid spänningslöst tillstånd. Det är iofs inget som jag kollat med spänningsprovare. Skulle ju kunna vara som du säger att ventilen öppnar när man startar cirkulationspumpen.

Det förändrar ju inte grundfunktionen på värmeväxlaren. Ventilen måste ju vara öppen om man vill använda bodelsslingan som motorvärmare. Detta fungerar på min bil. Det verkar ju lite mystiskt att du bara får fram värme på slingan till motorn vid påslagen tändning och knappen aktiverad. Det skulle ju styrka ditt antagande att ventilen även styrs av påslaget till cirkulationspumpen på motorslinga och att du i så fall har något elfel som du befarat.

Pumpen går även när motorn är igång.

Kenneth
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Ja,jag ska felsöka lite till helgen om jag kan hålla mig så länge.
Jag kommer att rikta in mig på det relät som sitter bakom passagerarstolen.

Min pump stannar inte heller när jag startar motorn så långt är våra lika.:yes:
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Hej Kennth.

Nu har jag kollat,det är så att min behöver spänning för att öppna.
Relät som jag pekar på med gul penna drar när jag trycker in knappen på panelen.

Det jag undrar om detta relät drar när du startar din motorvärmarpump,om så skulle vara fallet så har jag ett fel någonstans.

På inkommande på relät är det spänning även om tändning avslagen så jag kommer att lägga ett relä paralellt över kontakerna och koppla detta till strömbrytare till pump som en tillfällig lösning.

Det jag måste få tag i,är ett elschemat till detta för att fixa detta fel.

Ventilen sitter i mitten fram under instrumentpanelen alternativt ute i motorrummet det är svårt att höra skulle behöva en med bra hörsel som lokaliserar klicket när jag byglar över kontakterna.


Bosse
 

Bilagor

  • relä.jpeg
    relä.jpeg
    579,6 KB · Visningar: 9
  • relä1.jpeg
    relä1.jpeg
    410,7 KB · Visningar: 7

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Ventilen borde ju gå att se, den borde ju sitta på någon av de smalare slangarna från topplocket in mot bodelen. Med stor sannolikhet i motorrummet?
 
Toppen