• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cirkulationspump värmeväxlare

F

F.d. 55705

Guest
Hej på er!
Har idag monterat cirkulationspump på värmeväxlaren till min aldepanna så jag kan använda aldepannan som motorvärmare.
Allt gick bra trodde jag............. Lyckades montera pumpen på fel slang. Man ska montera den på utgången från växlaren till motorn. Jag monterade den på ingången till växlaren och att strömriktningen blev omvänd, pumpen jag monterade trycker vattnet mot bilens egen kylvattenpumps pumpriktning.

Vad tror ni om denna tokiga montering som går stick i stäv mot Aldes monteringsanvisning? Fungerar det ändå? Sämre verkningsgrad?

Hade jobbat nattskift innan och hoppade på detta projekt fast jag borde sova lite, därav min tokiga fadäs.

Tandådalen Luciahelgen! Kom dit ni me vettja!

Mvh Olle o Inger........ Nya medlemmar som bytt bort kabe 780 utan att ångra oss!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Vet inte om det blir problem. Men nu är det gjort och jag skulle bara vända pumpen så den trycker åt rätt håll om jag va dig. Enkelt jobb om du har slangtänger eller ett par tvingar så du inte slabbar ner så mycket.
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Tack för tipset, då slipper jag åtminstone kapa den andra slangen. Strömmotståndet borde väl inte vara så stort i växlaren antar jag?!
Funderade på om det kan vara till nackdel att pumpen trycker rätt in i växlaren då den sitter alldeles bredvid
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Den skillnad man tänker på är att temperaturen blir högre på pumpen om den sitter före växlaren. Om det nu har någon betydelse.

På vår bil kan man slå av/på flödet genom växlaren med en knapp på instrumentpanelen på bilen. Den knappen används annars till extravärmare under förarstolen i transportbilar. Den pump du satt dit är och föreglad så att den endast kan vara igång när motorn är frånslagen. Startar man bilen stannar pumpen.
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Pumpens tekniska spec säger att den tål 100 grader.
Jag monterade pumpens matning direkt på bodelsbatteriet så jag måste komma ihåg att stänga av den innan jag startar motorn.
I morgon gör jag som du föreslog, jag vänder på pumpen så åtminstone strömriktningen blir den rätta.

//Olle Sandviken
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Ja det är ju en likströmsmotor så den går nog åt motsatt håll men är pumphuset konstruerat för stt köras åt båda hållen. Pilar som visar pumpriktningen visar detta.

Bennie
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

För att sova gott om nätterna bytte jag plats på pumpen. Den är nu monterad som man ska, den pumpar alltså vattnet ut från växlaren och in mot motorn i motorns egen vattenpumps strömriktning.
Ska testa den på fredag då vi ska åka upp till Tandådalen och campa på Caravan Clubs srora camping som har jättemånga dropinplatser.

Kommer att berätta hur effektiv pumpen var och hur varm motorn blev här.
Pumpen köptes på KAMA och kostar ca 1800 kronor. Fördelen är delvis att jag inte behöver 230 volt för att värma motorn.

//Olle.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Du har gjort helt rätt. Jag använder alltid pumpen om värmen är på i bilen.
Brukar slå på pumpen och samtidigt höja temperaturen ett par grader i bilen i en timme ungefär. Anledningen är att växlaren tar ur så mycket värme ur systemet så temperaturen sjunker inne om man inte höjer. Detta för att returen tillbaka till pannan är bilens längd på högersidan där tillförs då nästan ingen värme alls.

Sedan får du en annan fin finess o det är att bilen blir genomvarm även när du kör och har växlaren i drift. Tror du kommer bli riktigt nöjd:)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Har utrustat min bil med en extra tempgivare till Aldepannan. Orsak: originalgivaren satt så långt fram i bilen så värmen från bilens värmesystem värmde upp så mycket att cirkulationspumpen i bodelens värmesystem stängde av vilket gjorde att det vattnet inte blev varmt. Löste det med en extrasats till Alde-pannan som innehöll en växlande brytare och en extra temperaturgivare. Givaren placerade jag i sovrummet bak vilket gör att värmen där måste komma upp till inställd temperatur. Vi brukar inte behöva ha gasen på när vi är på rull på vår och höst då bilens värme via värmeväxlaren värmer bodelens värmesystem. Extragivaren gör också att jag kan ställa in strömbrytaren så att inställd temp hålls i sovrummet på natten. Sparar gas också då dörren emellan är stängd. Främre delen blir kallare då. På morgonen slår man om strömbrytaren det första man gör så har pannan tid på sig att höja temperaturen i samvarodelen och när man är färdig med toalettbestyr och är påklädd så brukar samvarodelen vara tillräckligt varm. Dessutom får sovrumsdörren stå öppen så den värmen kommer ut också. Värma bilen bakvägen har jag inte provat fast jag har sådan cirkulationspump. Använder diesel-motorvärmaren i stället men kan tänka mig att köra ut värme från bodelen en stund om jag skulle få dåligt med ström i bilbatteriet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

En undran om man skiftar + och - går pumpen åt andra hållet

Nej dessa pumpar är avsedda att pumpa i en riktning. (Centrifugalpump) Problemet kan vara att färgen på kablarna inte stämmer med vad vi är vana vid dvs blå-jord och brun plus. Kan vara precis tvärt om. (oftast finns även en märkning på en av kablarna)
(Detta kom jag underfund när jag skulle fixa en nödpump i båten när ord. pump höll på att lägga av.)
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

För att sova gott om nätterna bytte jag plats på pumpen. Den är nu monterad som man ska, den pumpar alltså vattnet ut från växlaren och in mot motorn i motorns egen vattenpumps strömriktning.
Ska testa den på fredag då vi ska åka upp till Tandådalen och campa på Caravan Clubs srora camping som har jättemånga dropinplatser.

Kommer att berätta hur effektiv pumpen var och hur varm motorn blev här.
Pumpen köptes på KAMA och kostar ca 1800 kronor. Fördelen är delvis att jag inte behöver 230 volt för att värma motorn.

//Olle.

Hej,
Hur har det gått? blev motorn varm?hur länge kör du pumpen innan ni åker?
Bosse.
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Jag vände pumpen i rätt flödesriktning. Kör pumpen i 30 45 min och känner på returslangens temp att den håller åtminstone 30-35 grader. Har bara testat i 2 minusgrader. Kör på gasolvärme i bodelen så blir vattnet i element/värmeväxlare rejält varmt. Effektivare än en defa/calix motorvärmare anser jag. Synd att pumpen är rätt dyr. Vill kolla i 15 gradig kyla innan jag utvärderat klart.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

På vår bil kan man slå av/på flödet genom växlaren med en knapp på instrumentpanelen på bilen. Den knappen används annars till extravärmare under förarstolen i transportbilar. Den pump du satt dit är och föreglad så att den endast kan vara igång när motorn är frånslagen. Startar man bilen stannar pumpen.

Hej,
När du startar pumpen så öppnar väl även denna ventil?
Tänds dioden upp på fläktknappen när du startar pumpen?

När jag startar min pump så öppnar inte denna ventil och det gör att det blir ingen cirkulation.
Bosse.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Den är öppen vid avslagen motor. När motorn startas så stannar cirkpumpen och stänger även ventilen. Det är då det ges möjlighet att trycka på bilens knapp och öppna ventilen så motorns vatten kan cirkulera genom växlaren med bilens vattenpump utan att 12volts pumpen går.

Hoppas du förstår hur jag menar
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Så du menar att ventilen är öppen vid spänningslöst tillstånd?
Vet du var denna ventil sitter?
Bosse.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Nej.
Sitter förmodligen på chassiedelen eftersom den används till det originalmonterade värmepaketet som sitter i transportbilarna.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Nu har ju inte den ventilen någon praktisk betydelse egentligen. Bara att det blir bekvämare att använda växlaren.
Det sitt alltid en manuell ventil direkt på växlaren och den ger samma funktion. I princip skulle ventilen kunna vara öppen jämt men det skulle innebära att det som i mitt fall skulle bli onödigt varmt i mellangolvet.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Problemet är att min ventil är stängd så jag får ingen cirkulation till motor när jag startar pumpen.
Vet du var man kan få tag i ett elschema till niesmann Arto?
Bosse
 
Toppen