• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cirkulationspump Alde 3020

Broosen

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
33174
Medlemskap
2026
Vad jag förstår har cirkulationspumpen 5 lägen, vår står på läge 2 på alde 3020, vad har ni era cirkulationspumpar står på för läge?

Skriver du vad du har för bil så kan det bli lättare att ge råd. Vi har själv en Cathago E-line 2014, förvisso med 3010 panna men där står pumpen på läge 3, funkar bra så länge det är över - 20, att det bubblar i expansionskärlet har vi aldrig varit med om, känns ju som om ni har luft i systemet och att vid full cirkulationspumpeffekt (trevligt ord) lyckas vätskan ta med sig lite luft ut.

Tror också att det beror på systemet ser ut i respektive bil, vår bil är 7,7 m och värmen är även dragen under instrumentbrädan samt en värmematta i kupén så jag måste köra på läge 3 för att få bra balans på värmen vintertid. Så jag tror att långa ledningar kan kräva lite mer än läge 2 på pumpen, men även lite justering av strypningarna.

När jag var nere hos ALDE och bytte glykol 25 liter ställde dom ner pumpen till 2. De sa att det var det mest ekonomiska för gasol o el, men kryper kylan under minus 5-10 grader kan man börja fundera på att öka pumpen. Ring gärna o kolla med ALDE;s service i Färlöv dom är jättebra. Har du haft bilen i 5 år är det dax att byta glykol för att förhindra korrosion i panna o rör. Gäller den rosa glykolen. Blå glykol bör bytas redan efter 2 år

Tillbaka
Toppen