• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cirkulationspump Alde 3020

Broosen

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
33174
Medlemskap
2026
Vad jag förstår har cirkulationspumpen 5 lägen, vår står på läge 2 på alde 3020, vad har ni era cirkulationspumpar står på för läge?

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skriver du vad du har för bil så kan det bli lättare att ge råd. Vi har själv en Cathago E-line 2014, förvisso med 3010 panna men där står pumpen på läge 3, funkar bra så länge det är över - 20, att det bubblar i expansionskärlet har vi aldrig varit med om, känns ju som om ni har luft i systemet och att vid full cirkulationspumpeffekt (trevligt ord) lyckas vätskan ta med sig lite luft ut.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Tror också att det beror på systemet ser ut i respektive bil, vår bil är 7,7 m och värmen är även dragen under instrumentbrädan samt en värmematta i kupén så jag måste köra på läge 3 för att få bra balans på värmen vintertid. Så jag tror att långa ledningar kan kräva lite mer än läge 2 på pumpen, men även lite justering av strypningarna.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
När jag var nere hos ALDE och bytte glykol 25 liter ställde dom ner pumpen till 2. De sa att det var det mest ekonomiska för gasol o el, men kryper kylan under minus 5-10 grader kan man börja fundera på att öka pumpen. Ring gärna o kolla med ALDE;s service i Färlöv dom är jättebra. Har du haft bilen i 5 år är det dax att byta glykol för att förhindra korrosion i panna o rör. Gäller den rosa glykolen. Blå glykol bör bytas redan efter 2 år

Toppen