• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cirkulationspump 12V till Alde 3010

sallden

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2025
Hej och God fortsättning allihop!

Min 12-voltspump har slutat fungera mitt i alla mellandagar och jag behöver få tag på en ny eller utbytes. Jag befinner mig i Stockholmsområdet och det verkar som att alla (åtminstone de jag kollat upp) har tagit ledigt fram till 13:e. Är det någon som vet om det går att använda någon pump som finns på exempelvis Biltema? Eller är det kanske så att någon här inne har en liggandes eller känner någon som kan skaka fram en med kort varsel.
Jag är extra angelägen eftersom jag bor i husbilen och vill undvika att bli stående på en camping eftersom jag behöver komma vidare.

Tack på förhand!
/Stefan

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025
Sv: Cirkulationspump 12V till Alde 3010

Vi upplevde att vår pump slutat fungera. När Lars-Åke kände på pumpen var den varm. Han tog ut den och kollade direkt på batteriet. Den snurrade jättebra. Inget fel på pumpen!!
När han skulle sätta tillbaka den drog han upp den igen. Då fick han upp en liten bit av något som kan vara frigolit. Den hade hamnat i propellern!!! Vet inte hur den hamnat i expansionskärlet.
Vet inte om detta hjälper dig men kan vara värt att kolla.

Birgitta

sallden

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2025

Tack för tipset.

När jag provade pumpen (direkt på batteriet) igår gick den inte, men när jag provade nu på morgonen igen fungerade pumpen igen. Jag förmodar att den hade svalnat ordentligt tills idag. Det är ju förhållandevis kallt nu och kanske är de inte dimensionerade för kontinuerlig drift under långa perioder. Den har kanske gått ca 80-90 % av tiden den senaste veckan, då jag bara kört på gasol och 12V.
Nu är jag i alla fall fri igen! :)
/Stefan

F

F.d. 58882

Guest

Det finns ju annat som kan spöka. En likströmsmotor har väl någon typ av släpringar eller kol som kan vara brända, slitna eller fastna så att det blir dålig kontakt med värmeutveckling som följd. Att pumpmotorn blir varm beror nog till viss del på att pumpen värms upp av det varma vatten den transporterar. Om den stannar kan man kolla om den fastnat & försöka att knacka lite försiktigt på den.

Bennie

Toppen