• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cinderella förbränningstoa!

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Hej, jag är nyfiken på cinderella toa i husbilen, har pratat med några som gillar det. Är det någon som efterinstallerat en sådan i en Kabe X880 lt ?
I så fall, är det värt pengarna och hur blir slutresultatet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, jag är nyfiken på cinderella toa i husbilen, har pratat med några som gillar det. Är det någon som efterinstallerat en sådan i en Kabe X880 lt ?
I så fall, är det värt pengarna och hur blir slutresultatet?
Jag tittade på en ny bil, den visade sig ha en Cinderella, det blev ingen affär, köper inte en bil med denna toalett.
Hög gasförbrukning, elförbrukning samt ljud, avger också värme, det är för mycket minus,för min del är en bil med denna toalett värd mindre än en standard lösning.
Många är säkert nöjda med att slippa tömma ,så det är en smaksak.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Använda så mycket gasol för att torrkoka bort all vätska och omvandla torkade resterna vidare till aska med mera gasol verkar inte helt vettigt, och särskilt inte för vintercampare som behöver gasolen till värme i övriga bilen. Om man pratar om energiförbrukningen på mässor som visar toan så blir försäljarna oftast lite störda om man tar upp gasolförbrukningen.

Om det inte är just att tömma toakassetter som känns som problemet, så är det enklare att säkra upp med en extra kassett till toaletten.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Använda så mycket gasol för att torrkoka bort all vätska och omvandla torkade resterna vidare till aska med mera gasol verkar inte helt vettigt, och särskilt inte för vintercampare som behöver gasolen till värme i övriga bilen. Om man pratar om energiförbrukningen på mässor som visar toan så blir försäljarna oftast lite störda om man tar upp gasolförbrukningen.

Om det inte är just att tömma toakassetter som känns som problemet, så är det enklare att säkra upp med en extra kassett till toaletten.

M.v.h. JANKRO.
Håller med om den höga förbrukningen av gas.

Först ska både urin och den fuktiga bruna bajskörven kokas torra och sen kremeras. Självklart på bekostnad av gasol.

Jag fortsätter med mina dubbla tankar.... Men det är jag det....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kostnaden för varje förbränning ligger väl runt 3 kronor med dagens gasol priser, påsen inräknad.
Hujeda mig va myche peniga hä blir på en dag då vi är 4 stychen uti husbila när vi är på resa bara för att kremera avföringa.

O sen nalta myche och göra me o håll på och byta dom däringa glasflaska.

Cinderella få va för mig
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Ja
Och lika onödigt som hydrauliska stödben
Jag skriver samma som Stefan59: Modigt, men tillägger kanske dumt. Varför blanda in hydrauliska stödben i denna diskussion? Finns det inte tillräckligt många diskussioner om huruvida hydrauliska stödben (eller andra typer av tillbehör) är ett fantastiskt tillbehör eller skitdumt pengaslöseri? Du har självklart rätt till din åsikt, men kan vi hålla diskussionerna till ämnet? I detta fallet Cinderellas toaletter!

Utöver det får du ha en underbar dag!!!
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Jag skriver samma som Stefan59: Modigt, men tillägger kanske dumt. Varför blanda in hydrauliska stödben i denna diskussion? Finns det inte tillräckligt många diskussioner om huruvida hydrauliska stödben (eller andra typer av tillbehör) är ett fantastiskt tillbehör eller skitdumt pengaslöseri? Du har självklart rätt till din åsikt, men kan vi hålla diskussionerna till ämnet? I detta fallet Cinderellas toaletter!

Utöver det får du ha en underbar dag!!!
Det skulle vara ironiskt
Om någon tar illa upp så kan jag radera mitt inlägg
Jag ber om ursäkt för mitt inlägg och vet inte var stödbenen kom ifrån
/Nicklas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kostnaden för varje förbränning ligger väl runt 3 kronor med dagens gasol priser, påsen inräknad.

Hejsan, gasolpriser och annat går ju upp vartefter, jag räknade på det för länge sedan och fick det då till ca. 4:- per besök.
Jag kollade lite bättre nu igen och om man inte är i det dyraste vinterbältet för gasol.
Det finns även lite olika info om gasolåtgång för en förbränning... Mellan 120 till 180 gram. Kan ju kanske bero på besökets karaktär och resultat o_O.

Så om man räknar med en PC10 med rätt bra pris, samt påse och minsta angiven gasolförbrukning.
Så blir det 6Kr/ per sittning. Ca. 80 besök/tub.

Om man tar, inte värsta vinterpris men normalt besinmackspris på en PC10, högsta angiven förbrukning och toppar med en påse.
Så blir det 12Kr/ per sittning. Ca. 55 besök/tub.

Kanske inte hela världen med priserna, för min gamla mor sa förr när vi var ute och åkte (långt före husbilstiden och med en toalett inom 4 meters avstånd).
"Det skulle vara värt en hel hundring om det fanns en toa i närheten..." (Jag fick in mycket pengar på gumman när jag köpte husbil med toalett, jag hängde en sparbössa på toadörren :applaus:).

Nej, det kan väl kanske vara ok. med en förbränningstoa om man verkligen vill, och då kanske mest om man inte gillar att tömma kassetten, men jag snålar på gasolen och då faktiskt inte för priset i sig, utan för att den inte skall ta slut tills när man behöver den.... Lite motsägelsefull tanke kanske, men........

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Det skulle vara ironiskt
Om någon tar illa upp så kan jag radera mitt inlägg
Jag ber om ursäkt för mitt inlägg och vet inte var stödbenen kom ifrån
/Nicklas
Tack för det! Helt ok från min sida, men tyvärr är det ibland svårt att tyda ironi i skriven text.
Det ber jag om ursäkt för.
/Thomas
 
Toppen