• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cigguttaget dör inte när man slår av bilen

F

F.d. 19529

Guest
På min MB Sprinter slår inte cigguttaget av när man slår av bilen, vilket jag skulle vilja att den gjorde.
Finns det något enkelt sätt att göra det på?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Cigguttaget dör inte när man slår av bilen

Hejsan, det beror lite på vad du menar med enkelt..... Det är bara att ta ett vanligt enkelt 12V relä för ca. 30:- som brukar klara uppåt 40A, kapa av plus kabeln till ciguttaget och ansluta den genom reläet. Sedan en liten jordkabel till reläet och sist en liten kabel från en funktion i bilen som blir plus strömförande när tändningen är på som drar reläet.

Man kan även kanske dra en ny/annan pluskabel från säkringsboxen från en säkring som blir strömförande när tändningen är på, och skippa originalkabeln. Men då måste man utnyttja en rätt kraftig säkring och dessutm ingen som känner av och varnar för trasiga lampor m.m. i canbussystem, för då kan varningslampor på panelen tändas.

Första varianten behöver inte så mycket kunskap för att utföras, om du skulle behöva hjälp.

M.v.h. JANKRO.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Är ni första ägare?
Om inte, så har förmodat föregående ägare "gjort ett eget jobb" ...

Själv önskar jag minst ett 12v uttag som inte är beroende av huvudströmbrytaren.

Om inget är inkopplat mot detta uttag, är det samma som 0w i förbrukning.
Själv använde jag detta till några saker. Minnet i bilstereon, ladda tfn m.m.

Mvh. Magnus

F

F.d. 58573

Guest

Och jag har med tanke på det intrikata elsystemet fått leja bilelektriker för att få permanent ström i cigguttaget i mina två senaste MB Sprinter. Detta för att inte navigatorn skall bli strömlös så fort jag slår av motorn.

aake

Toppen