• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chrome slukar GB

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
  1. Turn on the WiFi hotspot on your phone to make a new network (note: this HAS to have full internet access)
  2. Connect your other device to your phone hotspot.
  3. Use the other device to setup your Chromecast to use the phone hotspot.
  4. Use the other device to cast to your Chromecast.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Vill undvika att slita ut simkortet från mobilen varje kväll och sätta i en router.
Har surfen på detta simkort.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, du måste koppla in Chromecast via ett WiFi-nät, antingen hotspot/internetdelning från din smarttelefon, eller uppkopplad mot en mobilrouter med "internt WiFi" (i sin tur uppkopplad mot internet via t ex 4G/mobildatanätet).
Men, kommunikationen mellan den enhet (t ex mobilen) som "spelar" och Chromecast måste gå via samma WiFi.

Skissade, tänkte det skull bli enkelt när jag började skissa, men ... :(

Chromecast - Mobil.png

PS. Ändrade bilden, man kan ju inte köra samma mobil på hotspot/4G och WiFi. DS.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Hej
Du kan använda hotspot på mobilen om du har en annan mobil eller platta som använder wifi tillsammans med chromecast då måste du casta från den mobilen eller plattan.
 

lagerstrom

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
24045
Medlemskap
2024
Chromecast behöver Wifi, men det har ofta smarttelefoner inbyggt. Brukar kallas Internetdelning, Mobil hotspot eller liknande. Du behöver alltså inte köpa nån speciell "mobil router med ett separat mobilabonnemang".
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Chromecast behöver Wifi, men det har ofta smarttelefoner inbyggt. Brukar kallas Internetdelning, Mobil hotspot eller liknande. Du behöver alltså inte köpa nån speciell "mobil router med ett separat mobilabonnemang".
Vet inte om det hjälper, men det finns flera tidigare trådar där man kan hitta tips på hur man använder Chromecast. T.ex ”Köra Chromecast utan router”. Skrev själv ett exempel på hur man kan göra med lite bilder. Då jag numera använder AppleTV kan jag inte svara på några frågor i ämnet.
Kjell
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Chromecast behöver Wifi, men det har ofta smarttelefoner inbyggt. Brukar kallas Internetdelning, Mobil hotspot eller liknande. Du behöver alltså inte köpa nån speciell "mobil router med ett separat mobilabonnemang".
Tror inte det fungerar:
Mobilen (där du väljer vad som ska castas) och Chromecast måste vara uppkopplade på samma WiFi nätverk.
Och mobilen kan inte vara uppkopplad mot både mobildatanätverket och ett WiFi nätverk, alltså inte samtidigt.

Så: Man behöver antingen använda en mobil router (som sköter mobildata/internet) som ger ett WiFi nätverk till telefon och Chromecast - Eller koppla telefon och Chromecast till ett externt WiFi (t ex McDonalds, eller campings/ställplatsens WiFI).

Men alltså: Vad jag förstår ... ;)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror inte det fungerar:
Mobilen (där du väljer vad som ska castas) och Chromecast måste vara uppkopplade på samma WiFi nätverk.
Och mobilen kan inte vara uppkopplad mot både mobildatanätverket och ett WiFi nätverk, alltså inte samtidigt.

Så: Man behöver antingen använda en mobil router (som sköter mobildata/internet) som ger ett WiFi nätverk till telefon och Chromecast - Eller koppla telefon och Chromecast till ett externt WiFi (t ex McDonalds, eller campings/ställplatsens WiFI).

Men alltså: Vad jag förstår ... ;)
Läs tråden som jag tipsat om i inlägg nr 34 så tror jag du får ett exempel på hur det kan fungera.
Kjell
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
SÅ här gör jag.
1. från min mobil gör jag en internet delning.
2. på min Ipad ansluter jag till mobilens internetdelning via wifi.
3.Jag ansluter även chromecasten till min mobils internetdelning. Konfigurera chromescasten med hjälp av Googel home appen.
Jag döper min chroomecast i husbilen till "husbilen".

Inte mycket som kan bli fel om man gör så här.
Nästa gång är det bara internetdelningen som ska delas på mobilen och välja Chromecasten "husbil" på Ipaden och titta på valt program
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Det ska också fungera med bara en telefon och Chromecast:


Ja hemma hos dig ja, så funkar min anslutning busenkelt oxå MEN...
försök denna setup ute i skogen då du fricampar långt från all ära och redighet... det är DÄR problemet ligger mellan en icke smart-tv (dock led) och en android mobil.
 
Toppen