• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Chip-trimning

F

F.d. 29819

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Chassiemodell: Diesel
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: Diesel
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: Diesel
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Motor
Har någon erfarenhet av att "chippa" motorn, för att nå högre effekt?
Det finns i nästan alla motortidningar erbjudande om chiptrimning tex från "Ecomax", KCRacing m.fl. Jag har en god vän som jobbar med bilar sedan ett flertal år, han är skeptisk till denna trimning, vilket skall kunna förkorta livslängden på motorn. Han ställer sig undrande till varför inte bilfabrikanten gör denna trimning vid nybyggnad av bilen i så fall.
Vid konstruktion av en motor optimeras alla krafter som uppkommer i motorn, varvid lager och andra komponenter dimensioneras efter detta. Om man nu ökar effektuttaget i efterhand utan att förstärka de ingående komponenterna kommer givetvis en större påfrestning att ske på dessa, med kortare livslängd som följd.
Dessutom, som en följd av detta, gäller inte garantin om det visar sig att en motor har blivit "chipad"
Hälsningar Lars-Åke

F

F.d. 27368

Guest
Bilfabrikanten måste tänka diverse olika saker när dom konstruerar en programvara till en specifik bil tex miljö etc .
Programvaran ofta tänkta att som ska fungera tex med 87 oktan bränsle . Där kan trimmaren göra en speciel map så att bilen endast kan köras på 98 eller högre . Då kan man lägga in mycket aggresivare tändkurva som generar mer effekt .
Sen är det ju inte så att dom siktar på hög effekt , trevligt arbetsområde osv . Begränsnigen ligger alltid på resten av komponenterna . Så det går alltid förbättra genom att ändra vissa parametrar så den passar kundens önskemål tex mer effekt . Som tex så säljer VAG koncernen sin 1,8 T med minst 5 olika programvara med 5 olika effekt uttag där det endast skiljer programvaran i styrdonet . Volvo sålde sin 940 turbo samt 940 Lätttrycksturbon skillnaden var en wastgateklocka till turbon . Har kört 14000 mil med min 850 turbo och alla mil varit efter chippning .
Skulle nästan kunna påstå att dom som har trimmade motorer har bättre motorer än dom som inte har gjord nåt .

F

F.d. 29819

Guest
Tack Jamo Swe, det var intressanta synpunkter ang chippning.
Om jag uppfattat rätt så gäller inte garantin hos biltillverkaren med en chippad motor, samt att bilprovningen ej godkännner den heller.
Om motorn är byggd med en viss programvara från fabrik så är bilen även typbesiktigad med den effekten, varvid garanti och bilprovning inte kan ha synpunkter.
Hälsningar Lars-Åke

F

F.d. 27368

Guest
grålletraktor skrev:
Tack Jamo Swe, det var intressanta synpunkter ang chippning.
Om jag uppfattat rätt så gäller inte garantin hos biltillverkaren med en chippad motor, samt att bilprovningen ej godkännner den heller.
Om motorn är byggd med en viss programvara från fabrik så är bilen även typbesiktigad med den effekten, varvid garanti och bilprovning inte kan ha synpunkter.
Hälsningar Lars-Åke

Stämmer men en seriös gjord programvara kan ej varken bilprovningen eller tillverkaren kontrollera , och skulle det hända nåt så programmerar seriös trimmare bilen till orginal skick tex BSR kan du till och med göra själv .

F

F.d. 17078

Guest
Min bil kan biltillverkaren trimma genom att byta programvara på motorn, är samma i alla 3 varianterna, men tar hutlöst mycket betalt, garanti gäller. Mellan 150 till 200 hk kan man få.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Åker du ner till KCR och dom inte har till din motor i listan så kan dom ta fram detta och då kan dom ge halva priset som tack för utprovningen till en ny motor .

Det fick kompisen på sin Renault Espace 08 .

F

F.d. 29819

Guest
Hejja Roland & Viola.
Där behövs inga Chipp heller, håller på och renoverar en Grålle från 1949. Det är grejer det, inga fladdrande plastdetaljer som behöver silikontätas.
Hälsningar Lars-Åke

Toppen