• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chevrolet som bas

F

F.d. 1997

Guest
Ibland dyker det upp begagnade husbilar, sena 80-talare eller tidiga 90-talare, med Chevrolet som bas. Stora motorer med mycket kraft och automatlåda är vardagsmat för dessa. Men hur är det med driftsäkerheten, kvalitén och rosten? Hur är de att köra vintertid? Andra aspekter är också intressanta att få fram!
/David
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Chevrolet som bas

Om man bara ser till att byta olja och filter, så håller Chevans drivlina hur länge som helst.
Calle
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Chevrolet som bas

Jorå rost har vi ... ! Men det är ju en 88:a med många tidigare ägare.

Och soppan drar han, 1,8 lit/m kunde vi leva med men det har ökat plötsligt! Chefsmekanikern undersöker läget för tillfället innan vi ger oss ut på några längre resor.

Olja och filter bytt typ idag! Och nya tändstift fick han i veckan!

Men han mullrar fint den gamle rackaren!

/elisabeth :wink:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Chevrolet som bas

Om du gillar amerikanska bilar och kan skruva lite själv så har Cheva en passande motor, mycket driftsäker, lättservad, lätt att komma åt det mesta. Verkstadshandbok Haynes 300:- c:a är bra att jobba efter. Delar till V8 bensin är generellt billigare än till en V8 diesel. En fabriksrenoverad insprutningspump till en V8 diesel kostar 28000:-(7000:- att renovera) för något mer kan man få en utbytesmotor till en V8 bensin. Det finns delar, däck på Blocket, köpte själv en bra beg. insprutningspump plus 8 provtryckta spridare för 2000:- fynd! Min 6,2 diesel drar 1,25 l/mil bland. körning med m/s däck. Undvik rostiga bilar det finns underedsbehandlade. Betr. automatlådor m.m. läs Chevasidor på nätet. alla frågor ventileras där.
/Åke
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet som bas

Om du kan skruva lite själv finns det oändligt mycket billiga delar att ta hem från USA.
Jänkarbilar är ju enkelt konstruerade och perfekta för en hemmamekaniker.
/Nisse
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Chevrolet som bas

Tyvärr saknar jag platsen och egentligen viljan också för att skruva själv med motor och chassie. Den stora frågan, för mig, är om detta är så driftsäkra grejor så att de nöjer sig med service 1 gång per år (låt oss anta att vi skulle köra 1000mil/år), eller om de kräver reparationer av mer eller mindre akut karaktär.

Frågan kan egentligen omformuleras till: -Kan man lita på grejorna, trotts att det är en cirka 20år gammal motor och chassie?

Ha ett trevligt veckoslut!
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet som bas

Ok!
Vår Winnebago fyller 22 år i år och har rullat ca. 17.000 mil.
Vi har haft den 4 år nu och på den tiden har de enda akuta varit att huvudcylindern behövde nya o-ringar och att slirkopplingen till fläkten lade av.
Vi har i och för sig bara kört 3.000 mil själva .
Om du funderar på att köpa en begagnad husbil så måste du kolla den själv eller ta hjälp!
Chassiekonstruktionen är öppen och enkel och man ser enkelt hur det står till genom att krypa uner och kolla med en lampa. Framvagnen är på så gamla bilar bestyckad med ett gäng smörjställen. Om underhållet är vettigt skött så håller grejorna i "evighet.
Har tidigare ägare däremot struntat i oljebyten och framvagn så blir det genast ett tvivelaktigt köp.
/Nisse
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Chevrolet som bas

Tackar, nu börjar bilden klarna. Jag brukar ta en titt under när vi köpt vanlig bil, så det blir det även när det blir dags för husbil.
/David
 
Toppen