• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Checklista vinteravställning

Morganshusbil

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26946
Medlemskap
2026
Hej ny husbilägare, som undrar om någon har tips på en bra checklista så att man inte glömmer något när man ska ställa av husbilen över vintern? Morgan
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har hittills gått efter vad som står i bilens handbok i enlighet med det gamla visdomsordet RTFM (Read The F***ing Manual). Ett tillägg kan vara att skruva bort vattenfiltret vid vattenpumpen...

/Ingvar
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Hej
Få bort vatten från alla tankar, kranar, värmare är viktigt. Vi glömde kranen till yttre duschen vårt första år.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det finns en artikel "Redo för vintervila" som innehåller flera tips inför vinter. Artikeln kan Du hitta i nr 6/2018 av Caravan som utges av Caravan Club of Sweden. Om man inte är medlem i kluben så kanske kan tidskriften finnas på biblioteket.
 

Omme

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
27137
Medlemskap
2022
Hej Köpte min första husbil för 14 dagar sedan, en Pössl Summit plus en sk plåtis.
Allt känns fantastiskt bra och är så här långt nöjd med mitt val.
En sak som oroar mig är att det nu börjar bli kallt och om jag lyckats släppa ut allt vatten från värmesystemet osv.
Detta har jag gjort!
Brunvattentanken är tömd, rengjord med varmvatten flera gånger och slog en dl klorin i tanken ihop med lite vatten.
Gråvattentanken tömd och stängd.
Öppnade alla kranar i kök och badrum samt vredet i färskvattentanken och släppte ut allt som ville rinna ut.
På min Truma Combi sitter ett blått vred som jag öppnade och stängde i samma stund men upplevde att det rann ut en del vatten under bilen trotts jag bara öppnat och stängt kranen.
I golvet under bordet finns lite slangar för kall o varmvattensystemet med en röd kran på varje, det händer inget vad jag märkt om jag öppnar dessa.
En sista fundering! Hur återfyller jag värmesystemet på Truma Combi?
Stängde all el och kopplade in den på el.
Alla åtgärde gjorda efter bästa förstånd som nybliven plåtisägare Utan att veta mer än jag kunnat läsa mig till.
Tack på förhand för ev svar.
Mvh Jörgen
 
Senast ändrad:
Toppen