• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Check Engine

Lgnbml

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30041
Medlemskap
2024
Har Fiat Ducato Detleffs 2,3 från 2013 fick plötslig felmeddelande Check engin samtidigt slutar farthållaren fungera, finns det någon säkring för farthållaren eller kräver detta verkstad?
 
F

F.d. 22252

Guest
Gissar att den slår ifrån av säkerhetskäl finns ju även en "limpmode" för att ta sej hem på en del bilar. Man bör köra en diagnostik för att se vad som varnas för. Själv har jag en mycket billig historia som kopplas via blåtand till mobilen. Annars är det verkstad som gäller, numera behövs knappast märkesverkstad de flesta har en sån och kan läsa av problemet i klartext.
 

Lgnbml

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30041
Medlemskap
2024
Gissar att den slår ifrån av säkerhetskäl finns ju även en "limpmode" för att ta sej hem på en del bilar. Man bör köra en diagnostik för att se vad som varnas för. Själv har jag en mycket billig historia som kopplas via blåtand till mobilen. Annars är det verkstad som gäller, numera behövs knappast märkesverkstad de flesta har en sån och kan läsa av problemet i klartext.
Det märktes ingen skillnad, under körningen hem. Ska på kamremsbyte och stora servicen i sept. Så då får dom titta på detta.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hej! Svarar på inlägget lite sent kanske. Farthållaren kopplas automatiskt bort när Check Engine lampan tänds. Någon form av säkerhetsgrej. När vi råkade ut för det så visade det sig vara en sensor i partikelfiltret som gått sönder. Befann oss i Kroatien när det inträffade men det löste sig.

//MH
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Det kan vara kabelglapp. Om farthållarlampan tänds efter omstart av motorn är felet bort tillfälligt i alla fall. Kan vara så enkelt som vaccumslang till byte av turbo. Även fel på MAP-sensorn kan lura systemet. Fiat byter inte givaren, de vill byta hela turboaggregatet. Men givaren finns att köpa lös på EBay… ett obd analysprogram ger svar.
 

Lgnbml

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30041
Medlemskap
2024
Det kan vara kabelglapp. Om farthållarlampan tänds efter omstart av motorn är felet bort tillfälligt i alla fall. Kan vara så enkelt som vaccumslang till byte av turbo. Även fel på MAP-sensorn kan lura systemet. Fiat byter inte givaren, de vill byta hela turboaggregatet. Men givaren finns att köpa lös på EBay… ett obd analysprogram ger svar.
Enl odb
Raw code: 0238
ECU: 10
Status: Pending
OBDII: Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - high input
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det kan vara kabelglapp. Om farthållarlampan tänds efter omstart av motorn är felet bort tillfälligt i alla fall. Kan vara så enkelt som vaccumslang till byte av turbo. Även fel på MAP-sensorn kan lura systemet. Fiat byter inte givaren, de vill byta hela turboaggregatet. Men givaren finns att köpa lös på EBay… ett obd analysprogram ger svar.
Vilket ODB program rekomenderas?
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Samma text jag fick en felkod 0238 se ovan.
1629880624902.jpeg
Hade samma problem med för högt turbotryck 0238.
Byt slangen från turbon till wastgate! Och det får inte vara tendens till veck på slangen där den går in i wastegate.
Finns lite kraftigare slang hos firmor som sysslar med trimmning och renovering av tävlingsbilar/banbilar.
 

Lgnbml

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30041
Medlemskap
2024
Samma text jag fick en felkod 0238 se ova
Visa bilaga 214868
Hade samma problem med för högt turbotryck 0238.
Byt slangen från turbon till wastgate! Och det får inte vara tendens till veck på slangen där den går in i wastegate.
Finns lite kraftigare slang hos firmor som sysslar med trimmning och renovering av tävlingsbilar/banbilar.
var det svårt att komma åt vid bytet
 
Toppen