• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Check Engine med felkod P0016 med Webasto värmare!

stesch

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
9784
Medlemskap
2024
Får felkod P0016 på min Fiat Ducato med Euro 6 motor 2,3 l 110kw! Detta efter att kört Webasto-värmare som tidigare fungerat i 3 år utan anmärkning!
P0016 indikerar felaktigt att Motorn är varm när den enligt styrelektroniken borde vara kall efter parkering och rådande utetemperatur!
Fick vid service 4500 mil förra året programvara installerad , men inget problem med Felkoder förrän i början av Maj detta år!
Det här är ett känt fel enligt Fiat och den rättning som installerades av Fiat på bilen, hjälper den inte på Euro 6 motorer, men på Euro 5 motor fungerar rättningen!
Låter ologiskt att man inte ska kunna värma motorn med tillsattsvärma i detta fall med Webasto!
Frågan är om någon i Forumet fått rättning av liknande problem?!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har haft en bil med Euro6 med samma fel, omprogrammering så försvann felet,detta är en känt fel som du skriver.
Kan det vara så att man laddat ny programvara i din bil, och du inte använt värmaren sedan sista service?
 

stesch

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
9784
Medlemskap
2024
Jag har haft en bil med Euro6 med samma fel, omprogrammering så försvann felet,detta är en känt fel som du skriver.
Kan det vara så att man laddat ny programvara i din bil, och du inte använt värmaren sedan sista service?
Jag fick ny programvara i samband med service förra året och felet kom i slutet av April i år! Hjälpte inte med nyaste programvaran som ska rätta detta fel från förra veckan! Misstänker någon givare för instrumentet får Flipperspel indikerar Antisladd och Hill holderfel samt kylfläkten går igång för några minuter?!
 
Toppen