• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

chassinumret

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Efter många turer så gick hb igenom reg besiktningen. Det var i sista stund sista dagen va nu på Måndag. Fick ett kort från Opus där dom erbjud besiktning för 50:- Skulle kosta 900:- det hade jag inge aning om så där fick man rabatt med 850:- Ok då kan all besvär vara ok. Nu syns chassi numret.

Det kan vara värt att kolla upp att chassi numret är läsbart.
Jag fick stämpla in ett nytt nummer. "OBS ta bort något av det gammal numret det finns alltid några siffror bokstäver som syns"
Med vänlig hälsning
Skoogis

p.s Tack Opus

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026
Sv: chassinumret

Hej.
Var du tvungen att göra en ny registreringsbesiktning efter att du stämplat in chassie nr på nytt eller räckte det med en kontrollbesiktning?
//Lars

F

F.d. 29954

Guest

Det är något nytt med Eu regler som vanligt, att bilprovningen måste kunna läsa av chassi numret, tidigare kollade de inte sådant annat än vid regbesiktning.

Saknar man numret, eller om det är otydligt får man åtgärda detta och då räcker en vanlig efterkontroll.

Råkar man ut för detta, så skall man inte göra det krångligt för sig.
Chassinumret skall vara stansat i karossen, det finns bestämmelser hur stora numrer och bokstäver skall vara (vill minnas att höjden var 8 mm) Det skall vara på sådant ställe att avläsningen är möjlig. Jag för min del printade ut med datorn siffrorna och tejpade den i bakre balken där jag först gjorde plåtrent. Sedan knackade jag med en vass könare siffrorna. Först försigtigt sedan kraftigare tills det var tydligt. Sedan lackade man på med skyddsfärg. Blev godkännt med bravur. Det finns stansverktyg med numrer och bokstäver, men dessa kräver en kraftig slag och en mothåll....

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Det är något nytt med Eu regler som vanligt, att bilprovningen måste kunna läsa av chassi numret, tidigare kollade de inte sådant annat än vid regbesiktning.

Saknar man numret, eller om det är otydligt får man åtgärda detta och då räcker en vanlig efterkontroll.

Råkar man ut för detta, så skall man inte göra det krångligt för sig.
Chassinumret skall vara stansat i karossen, det finns bestämmelser hur stora numrer och bokstäver skall vara (vill minnas att höjden var 8 mm) Det skall vara på sådant ställe att avläsningen är möjlig. Jag för min del printade ut med datorn siffrorna och tejpade den i bakre balken där jag först gjorde plåtrent. Sedan knackade jag med en vass könare siffrorna. Först försigtigt sedan kraftigare tills det var tydligt. Sedan lackade man på med skyddsfärg. Blev godkännt med bravur. Det finns stansverktyg med numrer och bokstäver, men dessa kräver en kraftig slag och en mothåll....

Det räcker med 7 mm står så på hemsidan. Fiffet med att tejpa & sedan stansa. Jag letade länge för hitta siffror & bokstäver i 7 mm.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hittar nog inget stansat chassienr på min bil. Det står däremot på en nitad plåt fram under huven på balken över kylaren

F

F.d. 14324

Guest

Det borde stå på ramen innanför höger framhjul på din sprinter, som jag minns det så ser man det även om bilen inte är upphissad, en ficklampa underlättar.

mvh jocke

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Vi har regat om fyra Iveco på mitt arbete för detta.Ch nr sitter i höger hjulhus ,utsatt och ingen har brytt sig under alla år nu helt plötsligt kommer någon på att det ska vara läsbart .Några bilar har jag fått fram nr genom försiktig rengöring stålbotste och skrapa.Sen måla vitt med spreyfärg och dra över nr med ett skitigt finger .
Som big spender skriver det är svårt och stansa ensam .Balkarna på Iveco är inte Puttebleck precis.Jag tillverka ett verktyg som funkar som hållare till stansen som svetsas fast i rambalken
Jag satte nr på balken ,mellan fram och bak hjulen .För där är det lätt att komma till.Du har en chans och träffa och du ska träffa rätt och hårt.
En femkilos slägga och lärlingen på insidan som mothåll :)
Glöm att göra det hemma på uppfarten liggandes på marken .Det klarar ingen,Du måste ladda på bra med femkilossläggan så en lyft är nödvändig.Eller som B S skriver använd en körnare( J-V bra idé :cool:)

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Ett tillägg .Det är en såkallat förenklad regbes så allt kollas inte endast ch nr och äkthet

Toppen