• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chassietyper för o nackdelar

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga, i verkligheten vad är skillnaden Heby kontra lightchassi och skillnad med alko, jag vet alko är lägre med annan fjädring, men skillnader praktiskt
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Heavy har högre tillåten totalvikt än Light och 16" hjul i stället för 15".
ALKO ger lägre bodel så steget in genom dörren blir inte så högt. Fjädringen är torsionsfjädring medan Fiat original har bladfjädrar. Framdelen är i båda fallen Fiat. Dvs. ALKO chassiet sträcker sig från bakkant av Fiats framdel och bakåt (sitter ihop med skruvar+muttrar).

MVH
Hans
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
.... vad är skillnaden heavy-/maxi- Heby kontra lightchassi
Den är stor!

Fiat levererar 7 olika varianter av fjädring:
1628697531935.jpeg

En plåtistillverkare har nu gått ut med att de INTE ska leverera annat än på maxichassi 3,5 t eller 4,25 t, från årsmodell -22. Och givetvis finns det en anledning till detta beslut!

En bra genomgång vad som idag skiljer light- och heavy-/maxichassi. Hjul, bromsar, hjulhus, bladfjädrar, släpvagnsvikt, rullomkrets, varvtal mm. mm.

 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är en markant skillnad på Fiats bladfjädrar och Alco torsionsfjädring,Alco är betydligt bekvämare på ojämn väg,Fiat ger mer studsig fjädring samt gungar mer när bilen står stilla,jag kommer aldrig välja en bil med bladfjädring mer.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Det är en markant skillnad på Fiats bladfjädrar och Alco torsionsfjädring,Alco är betydligt bekvämare på ojämn väg,Fiat ger mer studsig fjädring samt gungar mer när bilen står stilla,jag kommer aldrig välja en bil med bladfjädring mer.
Jag trodde jag hade valt bort bladfjädringen på mina sista 60 tals bilar men de verkar leva kvar
 

Krillekrut

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Varför halkar alla in på Fiat? Det finns ju andra märken som bygger husbilar. Själv så har jag ett alkovbygge gjort på mb 316 sprinter chassi.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Varför halkar alla in på Fiat? Det finns ju andra märken som bygger husbilar. Själv så har jag ett alkovbygge gjort på mb 316 sprinter chassi.

Det kan ju bero på att flera formuleringar i den ursprungliga frågan ("Heavy", "Light", "Al-Ko") bara är applicerbara på Fiats chassier9

(Okej, jag vet att det byggts ett fåtal husbilar på kombinationen M-B/Al-Ko.)

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
ALKO leverer og bakramme for Renault samt MB Sprinter. Har ikke selv sett hva de gjør med den forhjulsdrevne MB Sprinter, men dette burde åpne for flere MB ALKO husbiler. Ombyggingen av chassi for bakhjulsdrevne er forholdsvis komplisert og dyrt.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Att LaStrada bara använder Heavychassiet framöver lär ju inte bero på att Lightchassiet är sämre?
Tillåts jag gissa så är det för att det blir enklare för dom och för att man kanske bygger mest tyngre bilar.
Pris och viktskillnaden är ju obefintlig! (~ 6' mer)
Har du helt missat alla fördelar med maxichassi?
Maxichassi bättre andrahandsvärde genom enkelheten att väga upp över 3,5 t.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Pris och viktskillnaden är ju obefintlig! (~ 6' mer)
Har du helt missat alla fördelar med maxichassi?
Maxichassi bättre andrahandsvärde genom enkelheten att väga upp över 3,5 t.
40kg och 6000kr ser jag inte som obefintlig,meningen med lightchassi är just att spara vikt och klara 3500kg så andrahandsvärdet har ingen betydelse.
Vill du ha en tung plåtis köp maxichassi, eller varför inte en delintegrerad i samma storlek dom är oftast lättare än en plåtbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den lille vektforskjellen er hjulene og bedre bremser, men om det velges komposit fjærer på Heavy og normale stålfjærer på Light så blir vektforskjellen veldig liten og prisforskjellen litt større.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Den lille vektforskjellen er hjulene og bedre bremser, men om det velges komposit fjærer på Heavy og normale stålfjærer på Light så blir vektforskjellen veldig liten og prisforskjellen litt større.
Viktskillnaden pga fälgarna gäller väl endast om light levereras med 15" hjul. Är det inte så att de flesta light idag levereras med 16" hjul precis som heavy? Hålbilden skiljer visserligen men vikten på fälgarna bör vara samma. Eller är heavy-fälgarna förstärkta?
 
Toppen