Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Den är stor!.... vad är skillnaden heavy-/maxi-Hebykontra lightchassi
Dom har börjat med 16” även på lightchassiet, men med den lilla bultcirkeln.Heavy har högre tillåten totalvikt än Light och 16" hjul i stället för 15".
Jag trodde jag hade valt bort bladfjädringen på mina sista 60 tals bilar men de verkar leva kvarDet är en markant skillnad på Fiats bladfjädrar och Alco torsionsfjädring,Alco är betydligt bekvämare på ojämn väg,Fiat ger mer studsig fjädring samt gungar mer när bilen står stilla,jag kommer aldrig välja en bil med bladfjädring mer.
Varför halkar alla in på Fiat? Det finns ju andra märken som bygger husbilar. Själv så har jag ett alkovbygge gjort på mb 316 sprinter chassi.
Jag skulle säga att Hymer/SLC är bättreFramhjulsdrivna MB med ALKO har nog den bästa komforten som går att få idag på en husbil!
Det räknar jag som ALKO bara lite modifierat så Hymer kan kalla det som deras eget!Jag skulle säga att Hymer/SLC är bättre
Det synes jeg er interesant, hvilken plåtistilverkare er det ?Den är stor!
Fiat levererar 7 olika varianter av fjädring:
Visa bilaga 214263
En plåtistillverkare har nu gått ut med att de INTE ska leverera annat än på maxichassi 3,5 t eller 4,25 t, från årsmodell -22. Och givetvis finns det en anledning till detta beslut!
Pris och viktskillnaden är ju obefintlig! (~ 6' mer)Att LaStrada bara använder Heavychassiet framöver lär ju inte bero på att Lightchassiet är sämre?
Tillåts jag gissa så är det för att det blir enklare för dom och för att man kanske bygger mest tyngre bilar.
40kg och 6000kr ser jag inte som obefintlig,meningen med lightchassi är just att spara vikt och klara 3500kg så andrahandsvärdet har ingen betydelse.Pris och viktskillnaden är ju obefintlig! (~ 6' mer)
Har du helt missat alla fördelar med maxichassi?
Maxichassi bättre andrahandsvärde genom enkelheten att väga upp över 3,5 t.
Viktskillnaden pga fälgarna gäller väl endast om light levereras med 15" hjul. Är det inte så att de flesta light idag levereras med 16" hjul precis som heavy? Hålbilden skiljer visserligen men vikten på fälgarna bör vara samma. Eller är heavy-fälgarna förstärkta?Den lille vektforskjellen er hjulene og bedre bremser, men om det velges komposit fjærer på Heavy og normale stålfjærer på Light så blir vektforskjellen veldig liten og prisforskjellen litt større.