• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Certificate of Conformity - Hymer B-Klass 678?

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Behöver lite hjälp eller vägledning!!

Fick en rejäl chock I veckan vid besiktningen av bilen!!
Har en HYMER b678 - 2012, tjänstevikt: 3300 kg. Totalvikt: 4250 kg.
Frågade om jag kunde få väga bilen. Hade lite tur då det inte var så många bilar i kö.
Chocken kom då jag såg nålen stanna på 4100 kg!!!!

Utrustning eller inventarier vid besiktning:
En och en halv gasolflaska,
vattentank full, (onödigt ja!)
diesel halvfull tank
INGEN campingutrustning med (typ: grill, stolar, bord, kläder eller öl och mat - inget sådant finns i bilen nu)
liten 20" tv
portabel navigator
En vuxen i bilen.
Min extrautrustning är:
ac på taket,
hydrauliska stödben,
parabolanten,
en solcell,
dubbla bodelsbatterier, (bly)
en markis.
Basic vad gäller husgeråd finns i bilen. Domkraft och däcklagningskit.

Så jag har bara 150 kg kvar till Rom, öl, mat och kläder samt ev sällskap!! :( :(
Sååä mycket var jag INTE beredd på att "skokartongen" skulle väga.....

Var kan jag finna Coc för min bil/modell?

Kanske jag räknar helt fel men får inte riktigt ihop 800kg "last" så som lådan står nu.....

Hur eller var kan jag få få reda på om MAXVIKT kan eller går att ändra eventuellt??
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Prova att väga på en annan station,
du ska ha 3 vikter framaxel total, samt bakaxel.

Hör med generalagenten om uppvägning är möjlig.
Vilket chassi har den?
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Enligt förmannen på stationen i Tagene Göteborg så skall deras våg visa +/- 10 kg vid senaste kalibrering.......!?!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går inte ihop riktigt med vikterna,
Fulla tankar, 1 gasolflaska, 1 batteri, verktygen samt 75kg förare ingår i tjänstevikten.

Det övriga kan inte väga 800kg.

Kolla upp med säljaren om detta problem
 
J

Jarn

Guest
Jag har också en B 678 men årsmodell -14, den går att väga upp till 4500 kg utan att göra några förändringar på bilen, för jag har förstärkta framfjädrar.
Titta på din typskylt, på bilens sida framför höger bakhjul.
Där står totalvikt, tågvikt samt vikt på framaxel och bakaxel.
På framaxeln (1) där står 2300 kg på min och bakaxel (2) 2400 kg.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Ursäkta dum fråga!? Men var ser jag vilket chassi jag har?

Skall kika på skylten som föreslogs i inlägget ovan vad där står!!??
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Jag har också en B 678 men årsmodell -14, den går att väga upp till 4500 kg utan att göra några förändringar på bilen, för jag har förstärkta framfjädrar.
Titta på din typskylt, på bilens sida framför höger bakhjul.
Där står totalvikt, tågvikt samt vikt på framaxel och bakaxel.
På framaxeln (1) där står 2300 kg på min och bakaxel (2) 2400 kg.
 

Bilagor

  • 20200209_140627.jpg
    20200209_140627.jpg
    1,3 MB · Visningar: 155
J

Jarn

Guest
Ja, precis de vikterna har jag också, så då ska du kunna få den uppvägd till 4500 kg utan tekniska ändringar.
För säkerhets skull kolla typskylten i motorrummet också, där står på min 2100 kg på framaxlen på skyltarna från Fiat och AlKo, eftersom det är Hymer som sedan förstärkt framfjädringen.
Jag vet inte vad ett sådant intyg från Hymer i Sverige kostar, men det kan nog vara dyrt.
Jag frågade min säljare i Tyskland där jag köpt bilen och han ville ha 200 €.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det övriga kan inte väga 800kg

"Det övriga" (angiven extrautrustning) väger åtminstone 200 kg. Till detta kommer tillåten felmarginal (+/- 5%) från angiven tjänstevikt, vilket i värsta fall betyder 165 kg.

"Basic husgeråd" torde innebära något tiotal kilon. Om föraren dessutom väger mer än normens 75 kg, så knaprar förarens övervikt på lastförmågan.

Slutligen tillkommer normalt absorberad fukt m m. Dock är det fortfarande en bit kvar till den uppmätta vikten.

Pålle
 
W

Weckman

Guest
Ett litet tips. Vet att Ni vill hjälpa trådskaparen på alla sätt och vis och uppskattas..
Men var försiktiga med att lämna hela chassinumret på nätet då detta kan användas av oseriösa. Sudda bort dom 5 sista numren iaf..

Helt ok att lämna ut vid en ev försäljning om du vet vem köparen är eller att han kan identifiera sig.
Lätt att få vin code via bilregistret, men typskylten är lite känslig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men lappen sitter klistrad på utsidan iallafall på alla Hymer, sen står ju chassi numret på alla reg nr. Skyltar på alla fordon, inte så svårt att komma över.

Har aldrig hört att man ska dölja dessa :confused:
 
W

Weckman

Guest
Men lappen sitter klistrad på utsidan iallafall på alla Hymer, sen står ju chassi numret på alla reg nr. Skyltar på alla fordon, inte så svårt att komma över.

Har aldrig hört att man ska följa dessa :confused:
Helt rätt, den ska vara synlig på alla fordon.. Men lägga upp den på nätet synlig för alla är inte att rekommendera.. Är ju typ en värdehandling, typskylten Kan då kopieras. Bara ett tips som många kan ha nytta av..
Detta är en liten varning då jag själv stött på bilar som är intagna till Baltikum från Tyskland och man skarvat ihop 2 krockade bilar och ”lånat” chassinummer av andra bilar.. inte så kul att ha sin bil som står på garageuppfarten och någon annan i ett mindre nogräknat land kör med din typskylt..
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Utrustning eller inventarier vid besiktning:
En och en halv gasolflaska,
vattentank full, (onödigt ja!)
diesel halvfull tank
INGEN campingutrustning med (typ: grill, stolar, bord, kläder eller öl och mat - inget sådant finns i bilen nu)
liten 20" tv
portabel navigator
En vuxen i bilen.
Min extrautrustning är:
ac på taket,
hydrauliska stödben,
parabolanten,
en solcell,
dubbla bodelsbatterier, (bly)
en markis.
Basic vad gäller husgeråd finns i bilen. Domkraft och däcklagningskit.

Det du räknar upp väger drygt 350 kg. Men kom ihåg att INGENTING av det som är "extra" från fabrik eller leverantör ingår i tjänstevikt. Större motor (150hk = +10kg och 3.0 liter ännu mer)? Heavy-chassi +40kg (jo det har du med 4250 som totalvikt? Alde t.ex. är den standard eller är det Truma som Hymer har specat från början. Installation av Alde ger +80kg (ca). Och du själv? Hur mycket över 75kg väger du med kläder och skor? Ugn över kyl = 20kg osv. osv.

När jag skulle köpa min bil utgick jag från tomvikten och började gå igenom precis allt jag kunde hitta av fabriksmonterade prylar, leverantörsmonterade och egna. Drygt 1000 kg blev det till slut.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har du Aldevärme tillkommer ca60-70kg,fylld vattentank 100kg,stödben,markis,batteri. osv allt adderar till fabrikslätt bil,total summan borde bli runt 400kg extra dvs 3700kg.

Ser att Hans postat samma beräkning!
 
J

Jarn

Guest
Det du räknar upp väger drygt 350 kg. Men kom ihåg att INGENTING av det som är "extra" från fabrik eller leverantör ingår i tjänstevikt. Större motor (150hk = +10kg och 3.0 liter ännu mer)? Heavy-chassi +40kg (jo det har du med 4250 som totalvikt? Alde t.ex. är den standard eller är det Truma som Hymer har specat från början. Installation av Alde ger +80kg (ca). Och du själv? Hur mycket över 75kg väger du med kläder och skor? Ugn över kyl = 20kg osv. osv.

När jag skulle köpa min bil utgick jag från tomvikten och började gå igenom precis allt jag kunde hitta av fabriksmonterade prylar, leverantörsmonterade och egna. Drygt 1000 kg blev det till slut.

MVH
Hans

Jag skulle vilja säga att det som är installerat från fabrik är med i tjänstevikten. På mitt CoC står "teknisk tjänstevikt 3250 kg" och sedan "Verkligt vikt 3649 kg"
Just för att jag har Alde, större motor, autlåda m.m.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag skulle vilja säga att det som är installerat från fabrik är med i tjänstevikten. På mitt CoC står "teknisk tjänstevikt 3250 kg" och sedan "Verkligt vikt 3649 kg"
Just för att jag har Alde, större motor, autlåda m.m.

Jo, kan nog stämma.
Jag skulle ha skrivit "av fabriken angiven vikt i körklart skick" inte tjänstevikt. Det var ju den vikten, eller tomvikten, jag hade att utgå från när jag läste kataloger och letade efter en bil.

Min erfarenhet att det snabbt drar iväg när man börjar räkna ihop allt som väger något. Att t.ex. få in en förare inom 75 kg som är fullt påklädd och har skor på sig (på vintern?) är nog svårt. Jag väger 85 och kläder + skor 5-10kg mer och bara det gör 20 kg utöver det som används vid tjänsteviktsberäkning.

MVH
Hans
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Ett litet tips. Vet att Ni vill hjälpa trådskaparen på alla sätt och vis och uppskattas..
Men var försiktiga med att lämna hela chassinumret på nätet då detta kan användas av oseriösa. Sudda bort dom 5 sista numren iaf..

Helt ok att lämna ut vid en ev försäljning om du vet vem köparen är eller att han kan identifiera sig.
Lätt att få vin code via bilregistret, men typskylten är lite känslig.


Tack för tipset!
Ja det kan missbrukas med lite otur...
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Har mailat HYMER för att försöka reda ut exakt vad som gäller eller är rätt vad gäller detta med vikten på bilen, vad som gäller vid nyregistrering i Sverige (CoC) samt varför någon lyckats få 250 kg högre värde än vad jag har.....
Återkomer så fort jag fått fram mer fakta eller annat.
 
Toppen