• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cerbo GX

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Satt igår kväll och började lägga in alla sensorer från Cerbon via ModBus-integrationen till HomeAssistant. Fungerar väldigt bra hittills.
Visa bilaga 231418
Ni är alla förbannad mycket duktigare än jag, men för en nöt som jag då har man temperatur, luftfuktighet och spänning samt lokalisering via Avara larm och det klarade jag att installera på en timme.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Trevligt, Börjar luska på lite shelly prylar i husbilen . kör i hemmet homey
Har kastat mig in i Shelly-träsket..., använder deras app för jag har inte fattat hur man gör med HA

Shellys Door Window fungerar inte så bra tycker jag, deras UNI med tempsensorer kommer jag att försöka med i rum och kyl/frys

Snyggt! Jag kör två rpi i husbilen, en för venusOS och en för Home Assistant. Kör en Shellyplug via HomeAssistant för att slå av och på spänningen till husbilen. Har även köpt Mopekas nivågivare till gasolen och fått in dom i HA. Även Aquaras temp och fuktmätare och rörelsedeckare på Zigbee osv kör jag i HA. Dock ingen så fin display som du fixat. Får fundera lite på det :)
Finns det någon färdig image för rpi och HA för en novis?


Visa bilaga RPReplay_Final1701540505.mp4
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Då var installationen klar. När väl alla kablar var dragna gick allt smidigt. Väldigt nöjd att jag inte gjort någon åverkan på hela inredningen. Enda skruvarna som används är till fästet för Raspberryn.

Så här blev det.
Visa bilaga 231372Visa bilaga 231373Visa bilaga 231374

Nu ska bara tempgivarna monteras. Sedan kan jag gå vidare med integrationen med HomeAssistant.
Så snyggt! Vilka temgivare använder du och hur kopplar du dem till din Raspberry?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Så snyggt! Vilka temgivare använder du och hur kopplar du dem till din Raspberry?
Kör med Ruuvi-sensorer. Dom har stöd direkt in i Venus OS via bluetooth. Dyra men väldigt enkel inkoppling. Tycker dock den jag använder för utetemperaturen inte stämmer riktigt. Den visar ett par grader för varmt hela tiden.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Nu kört min Cerbo/Pi i snart sex månader och är väldigt nöjd.

Dock så mäter ju Multiplusen bara inkommande 230 till de saker som är anslutet till just Multiplusen (dvs. alla 230-uttag och laddning av batterier). Det skulle kunna innebära att även om jag sätter strömbegränsning på Multipluisen till säg 10A så kan säkringen fortfarande gå för att Alden eller ACn går. Så jag skulle vilja mäta den totala DC-förbrukningen och få in i Cerbon. Victron har en egen energimätare men är nog inte beredd att betala 3500kr för den. Någon som vet om det finns stöd för andra mätare eller som löst det på något annat smart sätt?

Och ja, jag vet redan att det är lite av ett ilandsproblem.
 

Ingo69

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Borås
HBK-Nr
20598
Medlemskap
2024
Multiplus 3000 har stöd för två utgångar av 230V. En via invertern och en direktkopplad via ett relä till ingångsspänningen.
Båda effektmäts och tas med i beräkningen när du begränsar säkringsstorlek.
Du bör dock koppla AC via invertern för då kan du få effektstöd från multiplus vid låg säkring på campingplatsen.
Alde, kylskåp och eventuell original laddare (EBL) bör ligga på den direktkopplade utgången.
 
Senast ändrad:

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Multiplus 3000 har stöd för två utgångar av 230V. En via invertern och en direktkopplad via ett relä till ingångsspänningen.
Båda effektmäts och tas med i beräkningen när du begränsar säkringsstorlek.
Du bör dock koppla AC via invertern för då kan du få effektstöd från multiplus vid låg säkring på campingplatsen.
Alde, kylskåp och eventuell original laddare (EBL) bör ligga på den direktkopplade utgången.
Så har nog tyvärr inte Niesmann kopplat det. För då borde jag se i Cerbon när Alden går på elpatronen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Anläggningen fungerar rätt med Multiplus som typ en ups som fyller på om du ställer multi på 10A. Överlastar du då ca 2300W kommer multi att skjuta till den energi som behövs. Provade med ca 3kw.
Jag va tvungen att gå ut till bilen o testa. Så långt allt ok.
Men tyvärr kan jag inte läsa av i Cerbo Pi. Däremot ser jag på multipanelen att inverten kopplar över o amperen ökar ordentiligt i Victron appen.
Du kommer inte att skjuta någon säkring om du ställt multi i inverter on. Multipanelen ska stå på det värde din stolpsäkring för 230V har.
Min anläggning fungerar också perfekt när jag bytte ut nätverkskabeln till Victrons egna.
 

Ingo69

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Borås
HBK-Nr
20598
Medlemskap
2024
Om inte all belastning går via Multiplus, som den inte gör i NotaBene´s fall ovan, så kan inte Multiplus veta den totala belastningen på stolpen och därmed inte heller kompensera för den på rätt sätt.
Kan du lite Tyska så finns det en bra film som förklarar problemet:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Tar tillbaka mitt inlägg efter en ny test. Multi fungerar som den ska med att skjuta till effekt men Alde ligger tyvärr utanför.
 
Toppen