• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Centrallås

F

F.d. 13313

Guest
Undrar om det finns någon husbils-tillverkare eller 3-parts leverantör som kommit på att centrallås skulle ha varit skönt att ha?! (eller är det bara jag som skulle vilja ha det?)

Jag misstänker att detta skulle kosta en mindre förmögenhet att få till alla dörrar och luckor, men det sa man väl 1972 på Volvo också om sina bilar. Centrallås på 5st dörrar var väl omöjligt i början. Misstänker att det idag är svårt att köpa en bil utan centrallås.

Varför tar det så långt tid att få säkerhet och bra funktioner från bilar till HUSbilar? Vi köpte en ny husbil -08, i år och på den finns det inte ens krockkuddar! Stör mig något grymt på att man måste ha 2st nycklar. Inte ens det har man lyckats lösa!!

Är det säljarnas eller köparnas marknad????

.. eller är det bara jag och mina I-landsproblem?

/Johny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Centrallås

Min Flair er levert med sentrallås og alarmanlegg. Dette er ikke obligatorisk, men tillegget i pris var ikke avskrekkende. Niesmann har tilbudt dette som mulighet på Flair og Arto i flere år, Clou har hatt sentrallås og alarm som basisfunksjon i over 10 år.

Det er klart at sentrallås på husbil er mer komplisert enn på en personbil, vi har en fjernkontroll med 3 opplåsingsknapper en låseknapp pluss egen knapp for utelys og trapp. Greit å kunne slå på lyset når en kommer tilbake til bilen og kjøre ut trappa før en åpner døra.

Angående samme nøkkel til allt, Iveco (som din Carver er bygd på) leverer med 4 låsesylindre for nøkkelen til tenningen. Så hvis en ikke trenger flere så er det egentlig ikke noe problem for produsenten av husbilen å bruke disse - men ofte bruker de i dag sylindre som er noe sikkrere enn denne og har selv kontroll på produksjon av ekstra sylindre.

Airbag og Concorde er et spesiellt problem på grunn av det instrumentbrettet som er laget. Men Iveco tilbyr ikke dette ennå uansett.
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Centrallås

Jag tror nog att du kan få centrallås till de flesta nya husbilarna idag. Vi har
haft centrallås på våra tre senaste husbilar från Hymer, dvs fr. o. m. 2001.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Centrallås

Med centrallås menar jag till bodörren och gärna till garaget, jag har inte haft "riktigt" centrallås på någon husbil förutom på framdörrarna. Dessutom har det alltid varit två stycken nycklar.

/Johny
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Centrallås

Jag tycker att det skall gå att öppna bara bodelsdörren utan att hyttens dörrar öppnas med fjärrkontrollen. Eller tvärt om, att bodelen inte öppnas bara för att man öppnar förardörren.

På den gamla husbilen öppnades alla tre dörrarna när jag larmade av, sedan fick jag gå fram och låsa dörrarna manuellt för att känna mig säker på att nån inte skulle komma in den vägen.

Låste man med fjärren larmades ju bilen trots att man befann sig i den och larmet ljöd så fort man glömde av sig och öppnade en dörr.

På den nyare kan jag öppna förardörren för sig och passagerar- och bodelsdörr för sig.

Men dessa problem/möjligheter behöver man ju bara när man besöker platser där man inte känner sig riktigt säker på omgivningen, när man befinner sig på "säker mark" skulle jag ochså vilja att alla dörrar och luckor skulle låsas upp på en gång.

Bara lite tankar från LasseF
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Centrallås

Med centrallås menar jag till bodörren och gärna till garaget, jag har inte haft "riktigt" centrallås på någon husbil förutom på framdörrarna. Dessutom har det alltid varit två stycken nycklar.

/Johny

Hvis jeg husker rett så er sentrallåsen som tilbys fra Concorde med et tastatur ved bodøren som låser og låser opp bilen - det er også koblet til alarmanlegg. Sist jeg så på prislisten fra Concorde så var denne løsningen svært kostbar.

Ganske enkelt de fleste produsenter i mellomklassen og opp har sentrallås som et tilvalg - noen har det som standard. Ved tilvalg er det gjerne koblet sammen med et alarmanlegg som kan utvides med mye spennende f.eks. GSM og tracking. Problemet når vi kjøper en bil som står hos en forhandler er at forhandleren har ikke sett på tilvalget som nødvendig.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Centrallås

Centrallåset (fjärrstyrt) till Hymer reglerar förardörr, bodelsdörr, garagedörrar och ev.
luckor i karossen. Däremot är lastluckor ej centralmanövrerade. Detta ingår i
sk. säkerhetspaket tillsammans med larm, säkerhetsskåp och extra cylinderlås i
förardörr och bodelsdörr.
 
Toppen