• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Celler i skick?

F

F.d. 3426

Guest
Kan man på nåt sätt mäta sig fram till om alla celler i ett batteri är i skick?


Henka
 
Sv: Celler i skick?

I ett vanligt syra-batteri går det att mäta varje cell men på ett gel-batteri måste det till andra grejor.

Jag brukar göra så här:
Kopplar loss alla kablar från batteriet.
Laddar batteriet fullt och låter det stå några timmar.
Mäter sedan med en voltmeter, helst digital, hur mycket spänning det har. Är det då under 13,5v då så är det något lurt.
 
Sv: Celler i skick?

Hej Var nyligen till en bilelektrisk firma i uppsala med mitt gelebatteri han kopplande någon slags datagrej och ut kom en pappersremsa som talade om i viket skick batteriet var i.
mvh deicer
 
Sv: Celler i skick?

Hej litet tips varje cell = 2 volt .6 celler = 12 så har man bara 10 volt fast man har laddat de ett tag så är nog en cell borta
 
Sv: Celler i skick?

Kan man på nåt sätt mäta sig fram till om alla celler i ett batteri är i skick?


Henka

Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är genom att belasta batteriet med instrument.

Volt är en sak ampere något helt annat.
 
Sv: Celler i skick?

finns nog lika många sätt att prova batteri som de finns "förståsigpåare"
 
Sv: Celler i skick?

En vanlig "syraprovare", finns enkla, en glaspipett med gummiboll eller avancerade "refraktometrar". Man mäter specifika vikten på batterisyran.
 
Sv: Celler i skick?

Vid tveksamhet om batteriets kondition kan man testa batteriet på följande enkla sätt;

1) Ladda upp batteriet fullt med en vanlig aut laddare, när t.ex diod lyser grön så är batteriet fulladdat
2) Koppla därefter bort laddaren från batteriet och mät spänningen över polerna med en enkel voltmeter, den bör nu visa ca 13.9 volt
3) Vänta sedan minst 5 tim utan att belasta batteriet, mät sedan spänningen över po-lerna med voltmetern ännu en gång. Om spänningen sjunkit till säg 12 volt så är det nog bara att kasta batteriet direkt
4) Om spänningen enligt 3) däremot ligger på säg 13,3 volt så testa batteriets energiinehåll/Ah
5) Test; ta fram t.ex en 12v H7 lampa (50 watt/ca 4,2 Amp) koppla in denna över batteripolerna och låt lampan lysa. Har du har ett 80Ah batteri bör lampan kunna lysa "bra" i ca 17 tim (då är batteriet Ok). Om lampan lyser i säg 8-9 tim så tar ditt batteri bara emot halva den energi som det skall göra i "friskt" skick. Dvs ditt batt "lagrar då inte 80 Ah utan bara ca 40 Ah (lystid i tim x lampans effektförbr 4,2Amp = batteriets mottagningskapcitet = energiinnehåll i Ah).

Om du får svaret 60 Amp eller högre kan du behålla batteriet ett litet tag till (beroende på vilket ditt förbrukningsbehov är Ah/dygn och hur du kan återladda din förbrukade energi).
Metoden är enkel men den fungerar och med enkla medel (voltmeter + glödlampa, egentligen kan man klara sig även utan voltmetern om det krisar).

Vid ev köp av nytt batteri kontrollera vad det är avsett för och jämför detta med den användning/behov som du avser att tillgodose med ett ev nytt batteri. Batterier oavsett typ är i dag så inriktade på vad de skall användas till och hur utan det måste man framförallt göra klart för sig själv.
/ Ha det bra och lycka till!
 
Tillbaka
Toppen