• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CC årsförsäkring

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Frågan kom just upp även i tråden, ”Husbilskampen går vidare” kopierar inlägget:

Ja, den slopas och ersätts med vad man kallar ”årsförsäkring”, vars premie är baserad på hur din bil var av-/påställd förra året.
Här är det viktigaste i texten från senaste numret av Caravan 01/21:
808D00AF-7990-4845-B772-62EABCACDCC2.png

A8339285-6856-44D6-8A11-8FB27059D371.png

Skall bli spännande att se vad den nya premien blir, att det blir dyrare för oss som ställer av bilen ofta tar jag för givet. Försäkringsbolagen måste självklart kompensera den ökade avställningen som kommer att ske, utan att skaderisken för den skull minskas. En konsekvens av den märkliga beskattningen av nya husbilar, som Finansdepartementet söker kompensera till viss mån, genom en krånglig och byråkratisk skrivbordsprodukt.

Tommy
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Avställt fordon: om fordonet är avställt i Vägtrafikregistret gäller försäkringen för skador inträffade utanför Sverige för brand, glas, stöld, allrisk bil*, allrisk boendedel*, rättsskydd, personlig lösegendom, ansvarsskydd för husbil*, vagnskada* och läckage. Giltighetsområde – se Var och Vem försäkringen gäller för.
*) gäller inte för skada som uppkommer när fordonet framförs i trafik)

Detta gäller för Husbilsextra enligt Watercircles förköpsinformation.
Samtidigt som det står vilka delar som gäller utomlands hänvisar de slutligen till A.4 där det står att avställningsförsäkringen bara gäller i Sverige. Det känns lite som att gå runt i en labyrint med vägar som leder en fel.09995124-7EBB-47F2-9CBD-6C53918F5A1C.png2A969182-FD2E-4056-A942-839DE70B4417.png
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Har just fått nytt försäkringsbrev from 1 april. Vår förfallodag. Eftersom husbilen är avställd avser det avställningsförsäkring. Står ingenting om årsförsäkring. Har superhusbilsförsäkringen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Har just fått nytt försäkringsbrev from 1 april. Vår förfallodag. Eftersom husbilen är avställd avser det avställningsförsäkring. Står ingenting om årsförsäkring. Har superhusbilsförsäkringen.
Jag har just fått förnyelse av hemförsäkringen och där står inget om ändrat reseskydd. Märkligt att skriva det vid förnyelse av husbilsförsäkringen. Reseskyddet hör ju till hemförsäkringen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har just fått nytt försäkringsbrev from 1 april. Vår förfallodag. Eftersom husbilen är avställd avser det avställningsförsäkring. Står ingenting om årsförsäkring. Har superhusbilsförsäkringen.
I senaste numret av Caravan 01/21 står det så här:
36348772-C56B-4AB3-839F-EE7B339383A8.png
......så ni borde ha fått den nya modellen om man skall leva upp till vad som man skrivit här.

Verkar illa förberett

Tommy
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har just fått nytt försäkringsbrev from 1 april. Vår förfallodag. Eftersom husbilen är avställd avser det avställningsförsäkring. Står ingenting om årsförsäkring. Har superhusbilsförsäkringen.
Samma för mig.
Funderar på hur premien kommer att beräknas när man ställer på bilen. Då vår bil är skattebefriad ett år till så ställer jag inte av den när vi inte använder bilen mer än under vinterförvaringen. Nästa år blir det att börja med det krånglet igen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man kan ju undra om C. C nya beräkning av försäkringspremi skulle godkännas av konsument ombudsmannen :rolleyes: :eek:
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Förstår inte problemet har haft deras försäkring i flera år så dom kan räkna ut snittet på försäkringen på hur jag har ställt av o på månads beloppet blir detsammai framtiden.Deras kostnad kommer att minska genom detta upplägget kanske vi till och med får lägre premie.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Någon som ser motsatserna nedan?

Visa bilaga 206686

Tänker du på ...... Tydligare prisbild, det blir enklare för försäkringstagaren osv, osv....och sen skriver de...... skulle det visa sig uppskattningen blivit fel........ rätt försäkrad och rätt ersättning utgår vid skada...? Nu blev det ju inte enkelt som de påstår... :swoon:
Jag har sökt efter texten på deras hemsida men hittar inte den.... någon som kan länka mig dit... Tack....
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Förstår inte problemet har haft deras försäkring i flera år så dom kan räkna ut snittet på försäkringen på hur jag har ställt av o på månads beloppet blir detsammai framtiden.Deras kostnad kommer att minska genom detta upplägget kanske vi till och med får lägre premie.
Positive thinking, rätt attityd eftersom Water Circle/CC sagt ungefär så där och om det stämmer som slutresultat, ja då är det ju bättre och enklare för oss, men.......

Låt oss vänta och se vad resultatet blir innan vi målar fán på väggen.

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Positive thinking, rätt attityd eftersom Water Circle/CC sagt ungefär så där och om det stämmer som slutresultat, ja då är det ju bättre och enklare för oss, men.......

Låt oss vänta och se vad resultatet blir innan vi målar fán på väggen.

Tommy

Just denna text....rätt försäkrad och rätt ersättning utgår vid skada..... . gör ju att du själv omöjligt kan avgöra om och när din hb är rätt försäkrad eller inte.... och ännu värre är vid en skada, med den texten är det lätt att påstå att DU har räknat fel så du får inte full ersättning....
Jag har en känsla att C.C "system" inte blir så gammalt...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Just denna text....rätt försäkrad och rätt ersättning utgår vid skada..... . gör ju att du själv omöjligt kan avgöra om och när din hb är rätt försäkrad eller inte.... och ännu värre är vid en skada, med den texten är det lätt att påstå att DU har räknat fel så du får inte full ersättning....
Jag har en känsla att C.C "system" inte blir så gammalt...
Nu handlar den här tråden mera om avställningsregler, begreppet ”årsförsäkting” och i sin förlängning påverkan på våra framtida försäkringspremier hos Water Circle/C.C.

Känner till dina duster med Folksam, tvister om hur det finstilta skall tolkas och den typen av frågor gäller ju generellt alla försäkringsbolag och inget specifikt för C.C. ”SuperHusbilsförsäkring”.

Tvister som gäller, ”....rätt försäkrad och rätt ersättning utgår vid skada...” är en annan stor och viktig fråga och hur det skall lösas kan du läsa t.ex. här:

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu handlar den här tråden mera om avställningsregler, begreppet ”årsförsäkting” och i sin förlängning påverkan på våra framtida försäkringspremier hos Water Circle/C.C.

Känner till dina duster med Folksam, tvister om hur det finstilta skall tolkas och den typen av frågor gäller ju generellt alla försäkringsbolag och inget specifikt för C.C. ”SuperHusbilsförsäkring”.

Tvister som gäller, ”....rätt försäkrad och rätt ersättning utgår vid skada...” är en annan stor och viktig fråga och hur det skall lösas kan du läsa t.ex. här:

Tommy

Du kan läsa lite här om försäkringsbolag och bla om deras skyldigheter gentemot deras kunder (pdf -file).....och sen en sak till vad har mina ärende med Folksam att göra i ditt svar/denna tråd ??

 
Toppen