• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CB-meddelande?????

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Var i Tyskland, Österrike och Italien under semestern. Jag hade min mobil påslagen och det pep hela tiden. Meddelanden jag fick var så kallade CB-meddelande, detta innehöll en 12-siffrig nummerserie. Detta meddelande kom en gång i halvtimmen (ibland tätare) när vi körde.
Någon som vet något om detta??
//Tommy :)
 

Rapido9097

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025
Sv: CB-meddelande?????

cell broadcast - sändning av textmeddelande till alla mobiltelefoner i ett område. Används för information i nödsituationer som naturkatastrofer och svåra olyckor. Tekniken kan också användas för reklam och olika tjänster. Meddelanden som sänds med cell broadcast når alla mobiltelefoner som finns i den sändande basstationens täckningsområde (cell). En eller flera eller alla basstationer kan sända samma meddelande. (Se också broadcast.) - Cell broadcast ingår i gsm-standarden, men förutsätter att basstationer och mobiltelefoner (eller annan utrustning som använder mobiltelefonnätet) anpassas till tekniken
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: CB-meddelande?????

Har aldrig fått dessa meddelande innan, min fru däremot fick meddelande om olycka och trafikköer i Tyskland.
Kan man stänga av detta för det kan ju bli bara för mycket.
//Tommy
 
Toppen