• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carvoeiro tur o retur

Status
Stängd för vidare inlägg.

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Igentligen lite tveksam till o starta denna tråden dels då mycket redan skrivits o dels så är vi väldigt nischade (golf o vin) vilket styr vårt resande. :)
Samtidigt tycker jag att stämningen i klubben är långt ifrån topp just nu så jag gör ett försök. Sedan vi köpte vår första husbil 2010 har det blivit många resor ner till Iberiska Halvön i början blev det mest Spanien men de sista fem åren har det blivit mest Portugal och nu känns vi lite rotade där av flera orsaker. Vi försöker variera våra resvägar ner o hem men då vi har en dotter i Barcelona sedan 12 år tillbaka så går rutten oftast över denna stad. Skall lägga upp lite av våra färdvägar när jag har bättre nät :)
Denna resa startade dock i måndags då vi drog hemifrån (Varberg) till Hamburg Här blev det ett två dagars stopp då Gisela skulle träffa några tyskar för ett översättningsjobb o sedan var det kanonväder så det blev en golfrunda på Golfclub Glinde där vi också fick stå fritt över natten. I onsdag regnade det så en perfekt resdag. Turen gick till Golfclub wasserschloss-Westerwinkel mellan Hamm o Munster denna ligger precis vid A1 I har några ställplatser för husbil Slottet är från 1200 talet och det är en fin parkbana. Efter det har vi tagit oss ner till Mosel och Graach där det är vinfestival På ställplatser (140) platser är det dock ren anarki o först till kvarn gäller inte vad man är van vid i Tyskland. Men tiderna är sig inte lika det är vinfestival i Graach men stora arrangemang får inte arrangeras utan varje ställe har sitt lilla egna arrangemang Munskydd gäller o man måste fylla i ett formulär eller scanna in sig Allt för ev smittspårning. Men bara i gilla läget vinet är lika gott trots Corona
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Så var det dax för ett inlägg igen. Vi lämnade Moseldalen och körde upp i Luxemburg där vi tankade o övernattade innan vi drog vidare till Champange där vi tillbringat sista dagarna tillsammans med vänner hemifrån Varberg.
Flera champangegårdar har vi besökt med hjälp av French Passion vilken man har god nytta av. Just nu är det plocktid för vindruvorna och det finns gott om säsongsarbetare överallt. För vissa är detta årets enda inkomst och det ett kringflackande liv. Betalningen är enligt de vi talade med antingen per kilo eller per timme och då är det cirka 10 Euro i timmen I år är det också en liten skörd med små druvor. Periodvis dåligt väder o med mycket regn o lite sol. Alla verkade dock glada ändå och det var full rulle på kvällen efter dagens slit. :) :)
Två rundor golf har vi hunnit med först Longway International och jag säger bara Phu Trots nästan 500 spelade banor var nog denna den mest kuperade av dom Upp o ner och mycket långt mellan hålen t.om en stenget hade fått träningsvärk här så golfbil är nästan ett måste.
62 Euro för två med golfhäftet. Ingen övernattning då man låser grindarna för natten o då får ingen vara innanför.
Det blev också en runda på Golf Reims Champange en trevlig parkbanan som tyvärr tagit lite stryk av allt regnande Ändå en trevlig parkbana med bra bemötande där varenda hål var sponsrat av en känd champangeproducent. :)
55 Euro med golfhäftet för två. Vi använder Golfhäftet tillsammans med Albrechts golf fuhrer De kompletterar varandra och båda har olika för o nackdelar. Idag vände sedan våra vänner hemåt medan vi styr kosan söderut mot slutmålet i Portugal. Bilen är laddad med "bubbel" så nu skall det göras Hole in Ones. :)
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Så har vi nåt Spanien efter att för första gången kört över Millau bron Vi brukar variera våra vägar upp o ner alltid upptäcker man något nytt. Genom Frankrike blev det både betal o icke betalvägar, vi upplevde inga problem med kortbetalning vilket många andra verkar ha haft.
För något år sedan öppnade jag ett portugisiskt konto med betalkort till mig o frugan. Alla eu medborgare skall ha rätt till detta. Jag gjorde detta av två skäl dels hjälpte vi dotter med en deposit på en lägenhet i Barcelona och det kändes knasigt att hon skulle betala tillbaka i Euro som växlades till SEK. Sedan har jag fått för mig att det är betydligt billigare att göra en överföring från ett svenskt konto till ett i EU än att hålla på med svenska avgifter. Nu tar jag ut Euro utan avgifter o valutapåslag. Nu finns det säkert någon ekonom som kan detta bättre och det skiftar säkert också beroende på vilka banker man använder så kanske ämne för en egen tråd. :)
Nu har vi iallfall kört ifatt sommaren och står på camping Barcelona där vi är stammisar. Här kan man säkert lämna bilen o når lätt staden med hjälp av campings transferbussar. PÅ söndag drar vi vidare mot i första hand Valencia eventuellt också ner till Murcia innan vi drar över till portugal.
De fick förresten reljäla skyfall där igår så hoppas det har runnit undan innan vi kommer dit :)
Golf då Jodå en runda har vi hunnit med på Sant Vicenc de Montalt här i MAtaro som ff hade mycket skador efte de häftiga skyfallen som föll här för ett tag sedan. Bifoga också lite bilder på lite fina bilar som fanns i LA Jonquera.
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Trevligt att följa resan och golfen :msn_thumbup:
Vart ligger campingen i förhållande till staden?
Tackar. Barcelona camping ligger havet i Mataro cirka 3 mil norr om centrum De har en stor turistbuss som tar in o hämtar gäster från centrala Barcelona Sedan har de också en mindre shuttle buss som regelbundet kör till till pendeln eller stranden i Mataro kostnadsfritt, tar typ 10 minuter. Pendeln tar 20-30 minuter beroende på var man vill hoppa av.
Hade förresten en fin granne En RS Elysan det var första gången man sett en irl och den hamnar lätt på önskelistan :)
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Så har vi lämnat Barcelona och via Valencia, Cordoba o Sevilla tagit oss över till slutstationen i Carvoeiro som har blivit vårt vinter ide.
Det blev en övernattning på Devesa Garden Playa El Saler strax söder om Valencia En kanon camping där vi sprang på Lars o Anki som vi mötte tidigare i somras på BroHof i Stockholm. Så klart blev det en golfrunda på fantastiska El Saler där många svenskar skördat framgångar. Dock satte värmen (över 30 grader) stopp för bra spel. Poolen på campingen lockade mer. :) Urspriungsplanen var också att stanna i området eller lite söderut något dygn till men värmen gjorde att vi bestämde oss för att dra över till atlantkusten. Där blev det stopp på ställplatsen i Isla Christina som ligger fint med utsikt över Marismas de Isla Christina och det är inte på många ställen man kan sitta i förarstolen i kika på flamingos genom framrutan. Man har också satsat på ett fint poolområde vilket inte var fel då värmen håller isig.
Dagen efter körde vi in i POrtugal på via Ayamonte. Vi valde betalväg fram till Faro och lättast är o köra in i Easy told stationen direkt när man kommer in i Portugal här reggar man ett betalkort som kopplas till registreringsnummret och avläses automatiskt. Detta gäller en månad. Missar man detta finns det flera andra sätt att betala på Mer att läsa finns om detta här Motorway toll Portugal - info for 2021 - Tolls.eu
Att komma tillbaka till Carvoeiro är känns bra då vi tillbringat flera säsonger i denna pärla har man lärt känna folk och alla verkar vara glada över att vi kommer tillbaka. Folk mna talat med verkar dock klarat Coronan och den uteblivna turismen bra även om det känts här som på alla andra ställen.
Nu 1:a ktober släpper man på mycket av restriktionerna, man behöver inte visa Covidpass , man slipper munskydd på inrättningar på mindre än 400 kvm (på bio, bibliotek, vårdinrättningar, i kollektivtrafik mm är det dock kvar). Personer som jobbar med service typ servitörer måste dock fortfarande bära dessa. Marknaderna lär få öppna igen på måndag
Tyvärr är Carvoeiro och grannbyn Ferragudo inga husbilsvänliga orter små trånga vägar och inga bra ställplatser vilket är synd för det är levande byar med många resturanger där det är bra rörelse hela vintern. Alla talar engelska och framför allt är öppna kvällstid Ingen siesta här inte.
Vår husbil får nu vila efter 360 mil genom europa och står på en "privat" ställplats ( om man tittar nog syns den på poolkortet :)
Nu är det strax lunch och dax o åka o handla, fiskdisken på Intermache väntar o bara den är en av anledningarna till att man gärna kör 360 mil enkel väg. Där är man gärna stamkund o kanske blir det till och prova Muräna idag. Någon som har ett bra recept på det :)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Är ni i trakterna (Algarve) den 29-31 oktober och är motorintresserade så passa på. Då avgörs Algarve Classic festival på Autodroman i Portimao. Klassiska bilar från hela Europa gör upp om europamästerskapen. De tävlar i många klasser och det dräller av godbitar som far runt på Formel ! banan. Inträdet låg sist på 10 euro och då ingick att man fick vandra runt i depån. Själv kommer jag att vara här iallafall under hela lördagen.
Det brukar heller inte vara några problem att stå o övernatta utanför på parkeringen.
Bilderna tog jag på mitt förra besök o favoriten var en Anglia -64 450 hästkrafter hade den rackaren så den krutade på rätt bra. :

 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Om man kör 125:a längs Algarve riktning Portimao får man inte missa vingården Quinta Dos Vales. Gården ligger strax efter Lagoa i Estombar och drivs av Karl Heinz Stock med son. Karl Heinz som har kombinerat sina två passioner Vin och konst. Så förutom att prova gott vin så kan man vandra runt bland vinrankorna och kika på alla skulpturer som finns överallt.
I övrigt har vi haft 14 dagars strålande sol och temperaturer runt 30 grader sedan vi anlände till Algarve. De ställplatser jag besökt verkar ha lediga platser trots att det är mycket folk i rörelse här nere. Den allmänna förklaringen är att alla turister som har innestående medel hos de charterbolag de rest med måste använda dem nu i oktober. Så förhoppningsvis blir det mindre tryck nästa månad.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
I Portugal finns det många väl utmärkta vandringsleder i alla möjliga naturtyper. Seven Hanging Valley Trail är en relativt krävande vandring längs kusten från vårt Carvoeiro bort till Praia De Marinha, räkna med runt 3 timmar enkel väg. Även om det är en krävande vandring så är det värt det då det är oerhört vackert utefter vägen Vyerna är stundtals hisnande. Praia de Marinha är också ett världsarv och räknas bland de 100 finaste stränderna i världen. I Benagil med sina grottor finns också en fantastisk fiskrestaurang O´pescador som det passar bra att pausa på. Nackdelen med denna är att den är svårt att komma till med husbil men o andra sidan så ligger Silves med flera ställplatser inte långt bort. Vill man ha en något lättare kustvandring så är Fyren i Lagos till Luz ett bra alternativ även den vacker men inte i samma klass. Vill man ha flera alternativ då finns det flera webbsidor kring detta de olika turistbyråerna har också en bok med förslag Dock på engelska.
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Så var denna helg avklarad och den tillbringades på Autodroman i Portimao En mäktig anläggning som har nästan 100 000 sittplatser .
KLasserna var mer blandade än när jag var här sist o nu gick det även heat med värsta formel 1 bilarna.
Gillar man inte vrålande motorer så blir man nog omvälvd här :)
Häftigt med gamla klenoder som lotus, Ferraris o buggatis från gamla tider och så kommer mderna formel1 vagnar halvtimmen efter.
Regnar det nästa helg så blir det nog o åka dit igen då blir det Motorcyklarnas formel ett
 
Senast ändrad:

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Goloch Husbil i Algarve

Kaj å Gisela,
(Och ev andra)

vi har nyligen anlänt Algarve men har ej ännu sökt/funnit en bra plats att parkera en längre tid.

Vi vill ha en lugn plats, servicehus med vettig standard och gärna nära till golf och nån by eller stad med restauranger m m.
Finns det? Isåfall vart?
Kan vara på golfbana också om det finns möjlighet att ”campa” ett par veckor iallafall.

Vi kan prova fler än ett ställe om det finns men viktigt är ett fräscht ställe, någotsånär standard och gärna med trevlig personal.

Sen får vi vara beredd att betala för vad vi får, inte tvärtom som 7-9 €/dygn och servicehus med 60-tals-standard med mycket enkla serviceutrymmen, som inte ens har toapapper eller varmvatten annat än i duschen.

Som någon klokt skrev ”har man råd att köpa och åka husbil” med allt vad det kostar, måste man väl kunna betala för lite bättre nivå än ovan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Goloch Husbil i Algarve

Kaj å Gisela,
(Och ev andra)

vi har nyligen anlänt Algarve men har ej ännu sökt/funnit en bra plats att parkera en längre tid.

Vi vill ha en lugn plats, servicehus med vettig standard och gärna nära till golf och nån by eller stad med restauranger m m.
Finns det? Isåfall vart?
Kan vara på golfbana också om det finns möjlighet att ”campa” ett par veckor iallafall.

Vi kan prova fler än ett ställe om det finns men viktigt är ett fräscht ställe, någotsånär standard och gärna med trevlig personal.

Sen får vi vara beredd att betala för vad vi får, inte tvärtom som 7-9 €/dygn och servicehus med 60-tals-standard med mycket enkla serviceutrymmen, som inte ens har toapapper eller varmvatten annat än i duschen.

Som någon klokt skrev ”har man råd att köpa och åka husbil” med allt vad det kostar, måste man väl kunna betala för lite bättre nivå än ovan.

Jag vet inte om ditt citat är särskilt klokt, utan snarare ett uttryck för en oförmåga till att sätta sig in i andra människors situation hos den som uttryckte det. Jag tror att det bland oss husbilsåkare finns ganska många som måste hålla rätt hårt i slantarna för att ha råd att äga och använda sin husbil. Bara för att man har möjlighet att köpa en husbil t.ex. genom ett lån på huset, ett arv, sparande eller liknande är det ju inte säkert att inkomsterna, t.ex. pension räcker till något överflöd som gör det möjligt att vara väldigt kräsen och frikostig med pengar i vardagen.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Goloch Husbil i Algarve

Kaj å Gisela,
(Och ev andra)

vi har nyligen anlänt Algarve men har ej ännu sökt/funnit en bra plats att parkera en längre tid.

Vi vill ha en lugn plats, servicehus med vettig standard och gärna nära till golf och nån by eller stad med restauranger m m.
Finns det? Isåfall vart?
Kan vara på golfbana också om det finns möjlighet att ”campa” ett par veckor iallafall.

Vi kan prova fler än ett ställe om det finns men viktigt är ett fräscht ställe, någotsånär standard och gärna med trevlig personal.

Sen får vi vara beredd att betala för vad vi får, inte tvärtom som 7-9 €/dygn och servicehus med 60-tals-standard med mycket enkla serviceutrymmen, som inte ens har toapapper eller varmvatten annat än i duschen.

Som någon klokt skrev ”har man råd att köpa och åka husbil” med allt vad det kostar, måste man väl kunna betala för lite bättre nivå än ovan.
Jag håller på med en sammanställning över golfbanorna här nere o tillgängligheten för husbilar som det kan vara lite si o så med. Hoppas bli klar med detta inom några dagar men denna helgen pågår Portugal Masters på Dom Pedro Victoria och man måste ju heja på di svenske. Här Kotte Broberg
 
Senast ändrad:

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jag vet inte om ditt citat är särskilt klokt, utan snarare ett uttryck för en oförmåga till att sätta sig in i andra människors situation hos den som uttryckte det. Jag tror att det bland oss husbilsåkare finns ganska många som måste hålla rätt hårt i slantarna för att ha råd att äga och använda sin husbil. Bara för att man har möjlighet att köpa en husbil t.ex. genom ett lån på huset, ett arv, sparande eller liknande är det ju inte säkert att inkomsterna, t.ex. pension räcker till något överflöd som gör det möjligt att vara väldigt kräsen och frikostig med pengar i vardagen.
Jag ber om ursäkt om jag trampat på någons tår och förstår mycket väl att
vissa vänder på mynten (vi lever också på pension) och vi har ju olika prioriteringar för våra surt förvärvade slantar.

Vad jag ville var att hitta ett ställe med lite mer plats än 8x4,5 meter och lite högre standard för att kunna stå under längre tid.
Då kan jag gärna betala lite mer än 7€/dygn
och tror/hoppas att det finns utan att spräcka vår pensionsrelaterade budget.

Sen att vissa kan/vill betala dyrt är något
jag ej betvivlar eller lägger mig i.

Förstår också att vissa har åsikter,
vilket vi svenskar ofta har och tur är väl det
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Ett litet extra tips Varje månad ges det ut ett lite blad om vad som händer på Algarvekusten kommande månad.Visa bilaga 217973 Det handlar både om event o typ marknader allt finns där. Man hämtar denna på de olika turistbyråerna
Och även om det oftast skrivs på portugisiska finns det länkar som kan ha engelsk översättning .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen