• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthago och Bengt i Örkelljunga

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Skärpning så här får det väl inte gå till. Gjorde en förfrågan om det fabriksmonterade larmet i min Chartago.
* Första fråga från som stäldes från generalagenten i Sverige var. Är bilen köpt här?
Något svar på denna fråga och även de påföljande frågorna, ska ni slippa från min sida.
Husbilen har jag själv köpt ny direkt från Tyskland. Så med den inledande frågeställningen, så kan jag räkna ut, vilket svar jag ev. skulle ha fått.
Vet inte, men ni kan kanske även går miste om andra saker från min sida i framtiden.
Besviken men mycket nöjd med själva husbilsfabrikatet.

:mad::mad::mad:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Det är kanske inte så konstigt, det kan bero på avtalet mellan tillverkaren och återförsäljaren.

Vissa återförsäljare står själv för garantiåtagandet och då reparerar man klart inte gratis garantifel på husbilar köpta i utlandet.

Hur förhållandet är just med denna återförsäljare känner jag inte till, men kan vara förklaringen. :)
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Köper man Merca el Volvo etc. så får man garantijobb utförda över hela Europa detta gäller även service var man än köpt, skulle inte det gälla även husbilar o själva husbilsdelen? Men nog kan återförsäljare köpa billigare utan garantin, men där skulle inte jag köpa bil/husbil för då blir det nog strid om det är stora kostnader.
Ex. Mediamarkt o en del kedjor köper utan garant o kan då pressa priser.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Där tror jag du har fel!

En återförsäljare som själv står för garantiåtagandet är säkert minst, om inte mer, angelägen att kunden är blir nöjd. Detta för att inte få dåligt rykte och tappa försäljning.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

En auktoriserad återförsäljare rapporterar direkt till importören eller tillverkaren.
Det är tillverkaren som står för kostnaderna för reparationen men dom betalar ej
för felsökning enbart reparationen så ibland kan en återförsäljare tex. få jobba en hel dag med felsökning och få betalt för en timme och det vet ju alla att det inte går ilängden!
Därför är dom inte villiga att reparera bilar dom inte sålt!
Tom
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Man kan ju liksom inte både äta kakan och ha den kvar.
Blåser man de svenska återförsäljarna på en bilförsäljning för att spara pengar så kan man väl inte räkna med att kunna utnyttja de fördelar som finns med att ha köpt bilen här? En anledning till att JAG köpte min bil i Sverige var just att slippa åka till Tyskland så fort nåt trasslar...

Om FABRIKEN går ut med att ALLA åf worldwide ska utföra tex garantijobb så är det naturligtvis en annan sak.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Är kluven i frågan men bägge argumenten är helt logiska. Då gäller det att välja en återförsäljare som har muskler att ställa upp om det börjar kosta pengar.
Har hittills bara köpt av en leverantör som importerar bilar själv. Har aldrig haft problem med varken hjälp, reparationer el dyl. Givetvis får det vara fel som är relevanta för bilens ålder. Inte som jag som klagade på att bodelsbatterierna började bli dåliga på en över 5 år gammal bil när batteritillverkaren säger att livslängden är c:a 5 år på dessa. Han ställde ändå upp med ett batteri.
Så som sagt det gäller att hitta rätt leverantör och få ett bra förhållande med denna. Men vad jag motsätter mig är att när man går till en representant för märket och vill köpa reservdelar eller betala för en service blir nekad eller uppkörd på priset. Det tror jag bara försämrar förtroendet för märket hos oss.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Jeg har kjøpt alle mine husbiler i Tyskland, og kalkulert inn den risiko mht garanti arbeider som da nødvendigvis ligger der. Ikke noe problem å få utført reklamasjonen i Norge, men da må jeg betale differanse mellom kreditert fabrikktimepris og Norsk timepris på BODELEN. Helt ok! jeg har da tross alt spart enorme beløp på innkjøpet.
Men jeg har selvsagt, om det er noe, ordnet dette selv, eller tatt det når vi er på våre reiser i Tyskland. Mht alarm så bruker jeg kun NX5 i mine husbiler siden den er best og i tillegg har en Norsk produsent som gir garanti til alle som har den, så lenge den er i drift, mao så lenge jeg bestemmer garantien skal gjelde, og også de som kjøper husbilen av meg overtar denne fantastiske garantien.
:D
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Skilj även på drivlina/chassi & bodel..!
Dessa två på en husbil är åtagande som har två skilda parter.

Till skillnad mot tex. en personbil, där garantiåtagandet oftast är mot en part!

I detta fall hade jag ställt frågan mot den part jag köpt fordonet från.
Eller valt att betala för ev. service lokalt.

Just my 5 cents...
Vänligen, Magnus
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Vad som förvånar mej, är att vissa husbilsköpare förväntar sig att importörer och handlare i Sverige skall hålla igång en serviceapparat som även täcker delar av de tyska handlarnas behov. Jag är ganska säker på att en husbilsverkstad är en ganska dålig affär, som bara är hårt belastad några månader om året, för att sedan gå på "tomgång".
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Vad som förvånar mej, är att vissa husbilsköpare förväntar sig att importörer och handlare i Sverige skall hålla igång en serviceapparat som även täcker delar av de tyska handlarnas behov. Jag är ganska säker på att en husbilsverkstad är en ganska dålig affär, som bara är hårt belastad några månader om året, för att sedan gå på "tomgång".

Då skulle dom väl vara glada om dom fick ytterligare jobb mot full betalning från även dom som dom inte har sålt bil till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Jo, det är nog möjligt, om det är fullbetalda jobb och det kommer när deras seviceverkstäder inte är fullbelagda med jobb för de bilar som de har sålt själva.
Det man ser mest klagomål om här är ju gratiskonsultationer per telefon/mail och garantijobb, det blir ingen rik på. Dessutom kanske du måste utöka din personal för att hinna med detta, då får du fler som går på tomgång under vinterhalvåret, husbilar är ju en säsongsbransch. Vill du ha riktigt bra service, köp av en handlare i din närhet och försök handla av honom även om han inte alltid är billigast på allting, så blir nog husbilsägandet mycket enklare för de flesta. En återkommande kund får alltid bättre service än de som bara "shoppar runt"! :)
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Aalbert.
Vem var det som du var i kontakt med?Bengt i Ö. är väl inte generalagent.Jag tror att generalagent är Jan Sinivaara.
A.Borg
 
F

F.d. 50075

Guest
Sv: Carthago och Bengt i Örkelljunga

Jan Sinivaara är exportchef på Carthago.
 
Toppen