Lennart Delli Delin
HBK revisor suppleant
Vi har en Carthago CHIC 51 E-line 2008 som bara ger 13,4 volt när motorn är igång. Jag skulle vilja mäta direkt på laddningsrelät men jag kan inte hitta det, någon som vet var det sitter?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Laddningsregulatorn sitter på generatorn.Vi har en Carthago CHIC 51 E-line 2008 som bara ger 13,4 volt när motorn är igång. Jag skulle vilja mäta direkt på laddningsrelät men jag kan inte hitta det, någon som vet var det sitter?
Både shunten och bodelens display visar ca 13,4 volt och det ger bara knappt 10A laddning enl shunten.Regulatorn sitter inbyggd i generatorn.
Mät direkt på generatorn, de flesta 12V generatorer ger ca.14,4V
Man kan även utläsa spänningen i obd-uttaget.
Var mätte du någonstans?
Börja med att kolla alla anslutningar till startbatteriet, även minuskabeln från batteri till chassie.Både shunten och bodelens display visar ca 13,4 volt och det ger bara knappt 10A laddning enl shunten.
Vi har provat med ett annat startbatteri med samma resultat. Ska kolla minuskablen till chassit när det slutat regna.Börja med att kolla alla anslutningar till startbatteriet, även minuskabeln från batteri till chassie.
Köpte en ny I51 2011 och hade detta problem, efter ett antal besök hos BiÖ upptäcktes att kabeln mellan gen-startbatteri var för klen, stort spänningsfall, varm( het) kabel.( hustruns förslag, får höra detta än idag) Byttes ut mot en kraftigare originalkabel, problemet löst.Vi har en Carthago CHIC 51 E-line 2008 som bara ger 13,4 volt när motorn är igång. Jag skulle vilja mäta direkt på laddningsrelät men jag kan inte hitta det, någon som vet var det sitter?
Köpte bilen begagnad av just BiÖ, ska maila dom och fråga.Köpte en ny I51 2011 och hade detta problem, efter ett antal besök hos BiÖ upptäcktes att kabeln mellan gen-startbatteri var för klen, stort spänningsfall, varm( het) kabel.( hustruns förslag, får höra detta än idag) Byttes ut mot en kraftigare originalkabel, problemet löst.
Vet att detta utfördes på ett antal bilar efter detta.
Värt att kolla upp.
Hejs
Claes 105
Kolla anslutningarna på generatorn också.Vi har provat med ett annat startbatteri med samma resultat. Ska kolla minuskablen till chassit när det slutat regna.
En annan tanke, hur fulladdade är dina batterier, både strömmen och spänningen går ju ned när batterierna är fulladdade?Vi har provat med ett annat startbatteri med samma resultat. Ska kolla minuskablen till chassit när det slutat regna.
Jag körde ner bodelsbatterierna till 46% häromdagen, solcellerna håller startbatterit laddat. Slår jag på kylen på 12V så räcker inte laddningen från generatorn och då tar den från bodelsbatterierna.Kolla anslutningarna
En annan tanke, hur fulladdade är dina batterier, både strömmen och spänningen går ju ned när batterierna är fulladdade?
Killen som gjorde jobbet, dansk kille som heter heter Jesper, kanske är kvar o kommer ihåg.Köpte bilen begagnad av just BiÖ, ska maila dom och fråga.