• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Carthago laddningsrelä

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Inlägg
96
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2027
Vi har en Carthago CHIC 51 E-line 2008 som bara ger 13,4 volt när motorn är igång. Jag skulle vilja mäta direkt på laddningsrelät men jag kan inte hitta det, någon som vet var det sitter?
 
Regulatorn sitter inbyggd i generatorn.

Mät direkt på generatorn, de flesta 12V generatorer ger ca.14,4V
Man kan även utläsa spänningen i obd-uttaget.
Var mätte du någonstans?
 
Regulatorn sitter inbyggd i generatorn.

Mät direkt på generatorn, de flesta 12V generatorer ger ca.14,4V
Man kan även utläsa spänningen i obd-uttaget.
Var mätte du någonstans?
Både shunten och bodelens display visar ca 13,4 volt och det ger bara knappt 10A laddning enl shunten.
 
Vi har en Carthago CHIC 51 E-line 2008 som bara ger 13,4 volt när motorn är igång. Jag skulle vilja mäta direkt på laddningsrelät men jag kan inte hitta det, någon som vet var det sitter?
Köpte en ny I51 2011 och hade detta problem, efter ett antal besök hos BiÖ upptäcktes att kabeln mellan gen-startbatteri var för klen, stort spänningsfall, varm( het) kabel.( hustruns förslag, får höra detta än idag) Byttes ut mot en kraftigare originalkabel, problemet löst.
Vet att detta utfördes på ett antal bilar efter detta.
Värt att kolla upp.

Hejs
Claes 105
 
Köpte en ny I51 2011 och hade detta problem, efter ett antal besök hos BiÖ upptäcktes att kabeln mellan gen-startbatteri var för klen, stort spänningsfall, varm( het) kabel.( hustruns förslag, får höra detta än idag) Byttes ut mot en kraftigare originalkabel, problemet löst.
Vet att detta utfördes på ett antal bilar efter detta.
Värt att kolla upp.

Hejs
Claes 105
Köpte bilen begagnad av just BiÖ, ska maila dom och fråga.
 
Vi har provat med ett annat startbatteri med samma resultat. Ska kolla minuskablen till chassit när det slutat regna.
Kolla anslutningarna på generatorn också.
Vi har provat med ett annat startbatteri med samma resultat. Ska kolla minuskablen till chassit när det slutat regna.
En annan tanke, hur fulladdade är dina batterier, både strömmen och spänningen går ju ned när batterierna är fulladdade?
 
Senast ändrad:
Kolla anslutningarna

En annan tanke, hur fulladdade är dina batterier, både strömmen och spänningen går ju ned när batterierna är fulladdade?
Jag körde ner bodelsbatterierna till 46% häromdagen, solcellerna håller startbatterit laddat. Slår jag på kylen på 12V så räcker inte laddningen från generatorn och då tar den från bodelsbatterierna.
 
Tillbaka
Toppen