• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthago avlopp

F

F.d. 53293

Guest
Hej
Söker tips ang den avlopps-slang med bajonettfattning, som Carthago har som standard (kanske ytterliggare fabrikat)! Hur kan man "kona" ned bajonettfattningen till ex 38mm!
Carthagos standard är 75mm
Om man ligger en längre tid på ex en camping vill man kunna lägga en slang till ett avlopp.
Tack på förhand
Anders från Stenstorp
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Carthago avlopp

Det var en av de första åtgärderna jag gjorde med vår nya Carthago.

Jag köpte en kort bit plastsrör hos en VV-firma. Röret hade nästan samma yttermått som inre delen av avloppsrörets innermått. Jag fasade av änden på röret med slipduk och bankade in det några centimeter och kapade sedan av det jäms med avloppsröret. Eftersom röret var vitt så sprayade jag det därefter med svart färg.

Vid tömning är strålen nu mer samlad och hamnar lättare där det är tänkt.

Det fungerar fortfarande lika bra att använda originalslangen men även gråvattenlungans dito.
 
F

F.d. 53293

Guest
Sv: Carthago avlopp

Tack för tipset.
Hur gör Du om Du vill dra slang från avloppet till en avloppsbrunn.
Bor på camping i Spanien i 8 veckor. Där är det oftast avlopp på varje plats.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Carthago avlopp

Det går utmärkt att fästa slangen utanpå den inslagna röret. Det finns tunnväggade slangar som passar, de är avsedda att leda vatten från t.ex. dräneringspump.

Du får skaffa en förminskning hos någon VV-firma om du vill ha slang med klenare dimension.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Carthago avlopp

Hadde samme avløp på min gamle Flair, men der fulgte det med et beskyttelseslokk med bajonett. I dette lokket laget jeg et hull som jeg limte fast en overgang for passende slange.
Fungerte knirkefritt i to vintre på spansk camping og det faste avløpet på plassen.

Endel tyske rekvisita utsalg har bajonettkoblede pverganger til tynn slange, og i dag ville jeg brukt et slikt.
 
Toppen