• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Carbon Monoxide varnare..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att jag läste denna tråd....

Senaste nytt om ”gasattack” rån i en husbil…​


Så köpte jag ett Carbon Monoxide Detector....
Hämtade den idag hos UPS... Och installerade den direkt..
Till min stora glädje så gjorde larmet nytta redan idag. :rolleyes:
Se foton före och efter montering....

IMG_20220312_135543.jpg

IMG_20220312_135622.jpg
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hade du skadorna tillräckligt högt upp för att få larmet på optimal nivå ;).

Men man får väl hoppas på att täcka skador är den enda användningen du får av larmet, den riktiga användningen är mindre kul kanske.
Mitt larm har larmat fem gånger på ca. fem år tror jag. Två gånger av grillning utanför, en gång av en granne som laddade batterierna med bilen/generatorn och två gånger inne i städer i bilköer. Inte riktigt dess syfte kanske, för det blev köpt som varning av ofullständig förbränning även om det bara är spislågorna som normalt brinner inne i bilens utrymme och de kan knappt brinna så illa tror jag.
Sedan har det ju ev. tillkommit en ny allvarligare busvariant där larmet kan göra nytta kanske.

(Minst kul är det nog när det börjar vråla i bilköer.)

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Just nu får jag glädjas åt att skadorna "försvann" åtminstånde...
Denna har någon form av fördröjning innan den larmar... Se fotot

Sen skall den nog monteras i höjd med huvudet när jag ligger på sängen, men skadorna gick inte att flytta så därför blev det som det blev... Någon nytta skall den ju göra....


16471030713368029698756616907106.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, för att få så tidigt larm som möjligt så skall larmet sitta så högt som möjligt, för "giftgasen" är väldigt lätt i förhållande till luften och lägger sig först uppe vid taket och fyller på nedåt vartefter mängden ökar.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det verkar vara delade meningar om kolmonoxidens vikt i förhållande till luft. Jag hittade detta vid en sökning på google:

"Placera kolmonoxidvarnaren omsorgsfullt eftersom kolmonoxid är endast lite lättare än luft och stiger nödvändigtvis inte rakt upp till innertaket till exempel med luftströmmar. Kolmonoxidgasens temperatur påverkar hur snabbt den stiger högre upp: varm gas stiger snabbare än kall",

men också detta:

"Kolmonoxid är starkt giftig och särskilt farlig eftersom den är färg- och luktlös och lätt blandas med luften. ..",

samt detta:

"Kolmonoxid är en luktfri, färglös gas som är litet tyngre än luft. Den är svårlöslig i vatten och mycket lättantändlig. Kolmonoxid uppstår vid ofullständig ...".

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, där ser man.... Man kan väl fortfarande utgå från att de där kombi med både gasol och kolmonoxid inte blir bra placerade. Men standardinfo har väl alltid varit kolmonoxid högt upp mot taket för gasen är "mycket" lättare än luft och där skall varnaren sitta.
Här verkar det ju som om ex. en kyld tub med detta innehåll skulle lägga gasen lågt, samt att den lätt bara blandas med luften och inte tränger undan den om den har temp som ger den samma vikt som luft.

T.o.m. info om placering av varnare ger ofta info om hög placering.
Kopierat.
"Baserat på frågan om kolmonoxid är tyngre än luft. Kolmonoxid är lättare än luft Därför stiger den över luften och samlas i rummet närmast taket. Om du ska använda en kolmonoxidsensor måste du installera den på högst 10 centimeter bort från taket."

Men det kan ju vara så att de utgår från att gasen just håller på att bildas av en dåligt brinnande låga eller annan förbränning som ju är idén med varnaren. Gasen är då troligen mycket varmare än luften och stiger jättelätt, och därmed går rätt upp mot taket.

Att den ev. kan sprutas in från en kall tub och lägga sig lågt eller från en tub med medeltemp och då bara glida runt och blanda sig med luften var nog inte tanken med dessa varnare.
Tyvärr så gör ju ev. användande av det här i sövande syfte saken ännu livsfarligare, för chansen att eventuella busar skulle hålla reda på temperaturer och temperaturskillnader är väl inte så trolig och då kan ju det mesta av gasen hamna var som helst.

Verkar vara som mycket annat, ju mer man läser och kollar ju mer förvirrad blir man.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt NX-4 huvudenhet med 2st inbyggda detektorer, är originalmonterat bak i dubbelsängen i madrasshöjd.
De mäter Aceton,Bensen, Etanol, Koloxid, Isobutan, Metan.
Den inbyggda rökdetektorn mäter Vattenånga, Etanol, Koloxid, samt är mycket känslig för bilavgaser.
Sen har den en extern givare monterad i golvnivå under spisen/ugnen.
Den mäter Isobutan, Propan, Etanol, Metan, Vattenånga, Koloxid.

Min sambo (som sover närmast larmet) har lyckats utlösa larmet med sin andedräkt ;)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Köpte ett Carbon Monoxide alarm från Amazon influerad av inläggen här i klubben.
På förpackningen står det att larmet inte är designed for use in a recreational vehicle or mobile home.
Finns det olika typer av larm ? Funderar på om jag skall returnera det jag köpt, men vet inte vad jag skall ersätta det med.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Är inte risken för koloxidförgiftning näst intill obefintlig i en husbil/husvagn ? Men de CO larmsystem som finns larmar kanske för andra gaser också. Livshotande eller dödlig koloxidförgiftning förekom i min ungdom främst vid användning av vedkaminer i små rum och då spjället ströps för att behålla värmen i rummet. Gasol innehåller väldigt lite kol och så länge lufttillförseln är fri blir det koldioxid vid förbränningen (som väl egentligen inte är giftig) vid förbränningen och i normalventilerade utrymmen är det inte ett problem. Man har ju t ex både gaseldade och spriteldade myskaminer utan skorsten för inomhusbruk. En risk i ett litet slutet utrymmer med undermålig ventilation är naturligtvis att det kan bli syrebrist vilket kan vara livshotande eller dödligt. Sedan kan ju en gasolanläggning läcka, och även om gasolen kanske inte är giftigt är det ju risk för brand. Jag har aldrig känt mig så orolig för dessa risker att jag studerat de gaslarm som finns. Det är möjligt att det som kallas CO-larm larmar för flera andra gaser, och är man orolig är det väl bra att installera, men man kanske bör tänka efter först vilka risker man vill begränsa och vilket skydd larmet faktiskt ger.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Gasol innehåller väldigt lite kol och så länge lufttillförseln är fri blir det koldioxid vid förbränningen (som väl egentligen inte är giftig) vid förbränningen och i normalventilerade utrymmen är det inte ett problem.
Gasol=propan består faktiskt av ca 82 % kol. Och höga halter av koldioxid mellan 5-10 % kan med föra medvetslöshet och t o m död. Så koldioxid är inte helt ofarlig, men som sagt det krävs höga koncentrationer.
 
Toppen