• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring, bondfångeri eller vad?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Förmodligen kom du billigare undan än vad skadan kostade egentligen. Och det var väl bra.
Det får vi verkligen hoppas. I annat fall skulle det betyda att försäkringsbolaget tjänat på skadan och fått intäkter till bolaget på en självrisk som blev högre än själva kostnaden för reparationen.

Eller vad menar du med "förmodligen"? Är det vanligt att försäkringsbolaget plockar ut självrisker från försäkringstagarna som inte skulle behövas?

//Michael, medlem
 

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Klantade mig rejält den 17 juli. Råkade köra sönder taklucka och delvis markis under/mot ett snedtak. Mitt eget fel, slog troligen slint i skallen och jag tog fel på höjd och bredd.

Efter en sömnlös och ångerfull natt kontakta jag CC SuperHusbilsförsäkring och förklarar mitt missöde. De svarar med, det kan hända vem som helst. Frågar om detta går på glasdelen, får svar det blir på vagnskadedelen där jag trodde självrisken var 3000 kr. Fick skadenummer och att jag kunde vända mig till verkstan i Kylinge, vilket jag ville. Ringde sedan Kylinge och fick komma dit för koll av skadorna den 20nde. Inga problem, återkom 1 aug så skulle detta fixas. 21ste ringde jag CC igen och sa jag fått tid morgonen den 1 aug. Fick också veta jag bara ska betala självrisken 3500 kr till verkstan när jobbet är gjort.

Som överenskommet blev skadorna avhjälpta på måndag förmiddag och självrisken 3500 kr betalades.

Några timmar efter hemkomst ringde Kylinge till mig och sa jag skulle betala ytterligare en självrisk för höjdledsskada på 4830 kr. Besked de fått från WaterCircle, konstigt de hade ju till mig sagt vagnskadedelens självrisk 3500 kr skulle stå för detta. Måste vara ett missförstånd, lovade ringa W.C. och reda ut detta och sedan återkomma.

Nu börjar h*****et!
Ringde skadeavdelningen och blev kopplad till en Viktor Martinsson som inte hade några åsikter eller svar på mina synpunkter, skulle dock prata med sin chef Katarina Boihjort som jag ej fick tala med. Fick dock veta jag fått mail från W.C. där det hänvisas till fullständiga villkor C13.4 om höjdledsskada. Kollade sedan detta och mailet var skickat av en Christer Lindvall någon minut innan kl 15, alltså flera timmar efter jag betalat överenskommen självrisk. I samband med tecknandet av CC SuperHusbilsförsäkring fick jag inte några fullständiga villkor, bara förenklade där det inte står något om höjdledsskada. Jag ville också få ut och ta del av de inspelningar av mina samtal tidigare där vi varit överens om, det är 3500 kr som jag ska betala. Martinsson lovade återkomma senare, uppfattade honom som ganska nonschalant.

Hittade annat bolag för ett tag sedan och sa då upp denna försäkring till förfallodag den 1 sept. Kanske har min uppsägning av W.Circles och CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring från den 1 sep med beteendet från W.C. att göra, misstänker starkt detta.

Martinsson återkom redan den 3 aug, hade då talat med sin chef. Tillgång till samtalsinspelningar får jag inte. Katarina Boihjort har lyssnat på inspelningarna och där sägs inget om självrisken 3500 kr, enligt Martinsson. Jag påstår detta är ren och skär lögn, i så fall är inspelningarna redigerade eller raderade. Blev uppmanad överklaga men orkar inte detta för ca. 5000 kr vilket jag tror W.C. förstår och räknar med. Kommer dock på alla vis jag kan varna andra för WaterCircle och CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring.

Vänligen Kjell Andersson

PS). Vill också meddela "höjdledsskadans" självrisk 4830 kr är nu betald till Kylinge Bil. Ds.)
Själv tog jag cc husbilsförsäkring och använde autogiro, kom överens om ett pris och autogiro per månad, fick ett medellande om att min avgift var fel, och de drog mer än vad som var uppgjort, sa upp den på en månad snabbt, har nu Ica försäkring på min husbil kanon bra
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Många duktigt rediga skrivare här, klanta sig är väl samma sak som olyckshändelse, man backar på en sten, kör över en spik, snubblar på trappan när man går ur husbilen o.s.v och det är djävligt tråkigt att råka ut för en olyckshändelse oavsett vad den handlar om så är det tungt för den som drabbas och här sitter ni och dömer och nästan mobbar för att någon överraskas av att inte försäkringen gäller på höjden. men det hade väl ni alla full koll på....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Många duktigt rediga skrivare här, klanta sig är väl samma sak som olyckshändelse, man backar på en sten, kör över en spik, snubblar på trappan när man går ur husbilen o.s.v och det är djävligt tråkigt att råka ut för en olyckshändelse oavsett vad den handlar om så är det tungt för den som drabbas och här sitter ni och dömer och nästan mobbar för att någon överraskas av att inte försäkringen gäller på höjden. men det hade väl ni alla full koll på....
Håller med dig till 100%

Jag hade ingen koll på undantag på höjden. Trist med så många nedsliga tyckare
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Nu har inte jag läst de fullständiga villkoren, men som jag förstått det är väl förhöjd självrisk inte helt ovanligt vid vårdslöshet, oaktsamhet osv, även i andra typer av försäkringar. Fast om jag förstått det rätt menade WC att TS här skulle betala två självrisker, den ordinarie (3.500 kr) plus förhöjd självrisk (1/10-dels prisbasbelopp = 4.830 kr)?

Då undrar jag om det verkligen är en korrekt tillämpning av villkoren när det står "B4.1 Självrisken är 1/10 av prisbasbeloppet" (dvs singularis), för det står ju inte att "Utöver ordinarie självrisk tillkommer (förhöjd) självrisk med 1/10 prisbasbelopp:", eller ens något som skulle kunna uppfattas så? Och är det i så fall något alla bolag gör, dvs lägger till förhöjd självrisk utöver ordinarie och inte (som jag trott) ta ut förhöjd självrisk istället för ordinarie?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Många duktigt rediga skrivare här, klanta sig är väl samma sak som olyckshändelse, man backar på en sten, kör över en spik, snubblar på trappan när man går ur husbilen o.s.v och det är djävligt tråkigt att råka ut för en olyckshändelse oavsett vad den handlar om så är det tungt för den som drabbas och här sitter ni och dömer och nästan mobbar för att någon överraskas av att inte försäkringen gäller på höjden. men det hade väl ni alla full koll på....
Nu har du väl klantat till det.. :rolleyes:

Så om du är med om en bilolycka... Så skall du ha förhöjd självrisk, eftersom du har klantat till det :rolleyes:

Och när du skadar den öppna bildörren, eftersom du inte stängde dörren när du backade med bilen... Skall det då vara en olycka med normal självrisk, istället för att du klantade till det :rolleyes:

Nä... att vara klantig i en olycka är väl ändå ganska så svårt...
Men att klanta till sig efter en olycka är nog inte så svårt...
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Japp så är det. Vi alla kan inte ha samma syn på allt fast det verkar så ibland här.
Sen måste jag ju fråga.
Om man nu klantar sig och erkänner det så varför skall det gå på försäkringen då.
Visst har jag klantat mig men då har jag tagit smällen själv.
Men som du skrev. Vi har lite olika syn på det.
hur som helst har man ju en försäkring för att få hjälp...sen finns det ju en massa dumma bolag som bara jävlas...ta länsförsäkringar dom finns i hela sverige....lycka till
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
hur som helst har man ju en försäkring för att få hjälp...sen finns det ju en massa dumma bolag som bara jävlas...ta länsförsäkringar dom finns i hela sverige....lycka till
Länsförsäkringar är 23 olika bolag med varierande villlkor och varierande premier, så du kan inte dra alla över en kam.

Lär dig mer här: Länsförsäkringar – Wikipedia

Själva har vi enbart goda erfarenheter av vårt lokala Länsförsäkringsbolag.

Pålle
 

LeifOs47

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
9659
Medlemskap
2024
Klantade mig rejält den 17 juli. Råkade köra sönder taklucka och delvis markis under/mot ett snedtak. Mitt eget fel, slog troligen slint i skallen och jag tog fel på höjd och bredd.

Efter en sömnlös och ångerfull natt kontakta jag CC SuperHusbilsförsäkring och förklarar mitt missöde. De svarar med, det kan hända vem som helst. Frågar om detta går på glasdelen, får svar det blir på vagnskadedelen där jag trodde självrisken var 3000 kr. Fick skadenummer och att jag kunde vända mig till verkstan i Kylinge, vilket jag ville. Ringde sedan Kylinge och fick komma dit för koll av skadorna den 20nde. Inga problem, återkom 1 aug så skulle detta fixas. 21ste ringde jag CC igen och sa jag fått tid morgonen den 1 aug. Fick också veta jag bara ska betala självrisken 3500 kr till verkstan när jobbet är gjort.

Som överenskommet blev skadorna avhjälpta på måndag förmiddag och självrisken 3500 kr betalades.

Några timmar efter hemkomst ringde Kylinge till mig och sa jag skulle betala ytterligare en självrisk för höjdledsskada på 4830 kr. Besked de fått från WaterCircle, konstigt de hade ju till mig sagt vagnskadedelens självrisk 3500 kr skulle stå för detta. Måste vara ett missförstånd, lovade ringa W.C. och reda ut detta och sedan återkomma.

Nu börjar h*****et!
Ringde skadeavdelningen och blev kopplad till en Viktor Martinsson som inte hade några åsikter eller svar på mina synpunkter, skulle dock prata med sin chef Katarina Boihjort som jag ej fick tala med. Fick dock veta jag fått mail från W.C. där det hänvisas till fullständiga villkor C13.4 om höjdledsskada. Kollade sedan detta och mailet var skickat av en Christer Lindvall någon minut innan kl 15, alltså flera timmar efter jag betalat överenskommen självrisk. I samband med tecknandet av CC SuperHusbilsförsäkring fick jag inte några fullständiga villkor, bara förenklade där det inte står något om höjdledsskada. Jag ville också få ut och ta del av de inspelningar av mina samtal tidigare där vi varit överens om, det är 3500 kr som jag ska betala. Martinsson lovade återkomma senare, uppfattade honom som ganska nonschalant.

Hittade annat bolag för ett tag sedan och sa då upp denna försäkring till förfallodag den 1 sept. Kanske har min uppsägning av W.Circles och CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring från den 1 sep med beteendet från W.C. att göra, misstänker starkt detta.

Martinsson återkom redan den 3 aug, hade då talat med sin chef. Tillgång till samtalsinspelningar får jag inte. Katarina Boihjort har lyssnat på inspelningarna och där sägs inget om självrisken 3500 kr, enligt Martinsson. Jag påstår detta är ren och skär lögn, i så fall är inspelningarna redigerade eller raderade. Blev uppmanad överklaga men orkar inte detta för ca. 5000 kr vilket jag tror W.C. förstår och räknar med. Kommer dock på alla vis jag kan varna andra för WaterCircle och CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring.

Vänligen Kjell Andersson

PS). Vill också meddela "höjdledsskadans" självrisk 4830 kr är nu betald till Kylinge Bil. Ds.)
Tycker att alla som har Caravan på husbilen skall tänka ett varv till lite bondfångeri tycker jag nog också
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Håller med om detta, skyller ej på någon annan. Villkoren för vagnskadedelen ska dock stå för skador som vi försäkringstagare orsakar och är skyldiga till. Kanske det bara är jag som kan klanta mig. Har tidigare ej behövt använda W.C. på de år jag haft denna s.k. trygga SuperHusbilsförsäkring.

Topaz, vill inte gnälla utan upplysa om vad som hänt mig och varna andra för W.C och CC SuperHusbilsförsäkring.
Hej ja krockade me vildsvin o hade superförsäkrings de blev en mardrömsstart ja ej vill vara me om en gång till w.c c.c dom skadereglerare hitta på ///::: chef hon ringde o bar om ursäkt för hur dom hade behandlat mej men ja byta försäkringsbolag aldrig mer c.c läs de finstilta så du vet va du köper ////. Skadereglerare sa ring inte hit o stör oss de va andra gången på två Tim tack tino
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej ja krockade me vildsvin o hade superförsäkrings de blev en mardrömsstart ja ej vill vara me om en gång till w.c c.c dom skadereglerare hitta på ///::: chef hon ringde o bar om ursäkt för hur dom hade behandlat mej men ja byta försäkringsbolag aldrig mer c.c läs de finstilta så du vet va du köper ////. Skadereglerare sa ring inte hit o stör oss de va andra gången på två Tim tack tino
?????? Och vad handlar detta inlägg om?
 
Toppen