• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Canon Eos + skräpobjektiv?

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Mediamarkt kör nu en liten drive på Eos 600D inkl. ett kitobjektiv 18-55 mm.
Man får dessutom ett zoom 75-300DC, allt för 4 490 kr.
Det lilla jag hittat om stora zoomen är inte särskilt positivt. Ganska ljussvagt och ingen bildstabilisering. Man kan hitta objektivet separat för c:a tusenlappen. Det i sig säger väl en del om kvalitén.
600D är inte den nyaste kameran direkt, men om jag förstått det rätt en bra kamera.

Nu efterlyser jag en del kloka synpunkter från våra fotokunniga här. Ett alternativ just nu är 700D med extraobjektivet (fast) 50 mm F1,8. Priset för detta c:a 6 200 kr.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Canon Eos + skräpobjektiv?

Jag kan ingenting om Canon så där kan jag inte hjälpa dig. Men har du kollat på www.fotosidan.se? Där finns under ämnesrubriken Produkter en del recensioner av kameror och objektiv, dock inga om 700D.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Canon Eos + skräpobjektiv?

Jag tror kameran är fullgod till en amatör som jag. Objektivet är jag tveksam till. Visserligen ett Canon-objektiv, men ändå lite för billigt tror jag. Risken är att ett dåligt objektiv effektivt kan dämpa entusiasmen hos en glad amatör.

En länk till en mycket proffsig testsite. Jag har använt den flera gånger när jag köpt kompaktkameror.
Digital Photography Review
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Canon Eos + skräpobjektiv?

Problemet med s.k. kit-objektiv är att de oftast är av så dålig kvalité att man ändå går och köper ett bättre objektiv så småningom. Och tyvärr är det endast ett ringa värde på dom, man lär inte få något för det om man försöker byta in eller sälja begagnat. Så i princip kan man räkna att priset man betalar är egentligen bara värdet av kamerahuset. Så kolla med andra fotosajter (cyberphoto, Scandinavianphoto, Hegethorns m.fl.), de kan ha samma hus till ungefär samma pris men då kan du istället välja till en optik.
Annars rekommenderar även jag Fotosidan, begagnatmarknaden. Där kan man hitta riktigt bra optik till låga priser, oftast så är optiken i mycket gott skick om den inte är alltför gammal. Då kan man slå till med en ljusstark optik till samma pris som en ny med sämre ljusstyrka.

/Ludde
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Canon Eos + skräpobjektiv?

Vad får man för 4 490 kr? Ett hyfsat bra Canon objektiv ligger i den prisklassen ... Allt beror på vad är du ute efter, du kanske ska satsa på en pocket kamera i den prisklassen vilket kan ge dig väldigt bra bilder jämfört med paketet du nämner?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Canon Eos + skräpobjektiv?

Tex en Sony RX100 med 1-tums sensor och Carl Zeiss optik för drygt 4000.
Rankad som nr 1!

35f5cbb4635ab857785940c1bd25ec.jpg
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Canon Eos + skräpobjektiv?

Intressanta synpunkter, tackar. Det här med systemkamera är nog lite av en stundens ingivelse. Jag blev inspirerad av ett par systemägare vid en familjetillställning nyligen. Om jag kan hålla mig lugn ett tag kanske det värsta går över.
Alternativet med enbart kamerahus och sedan lite mer pengar på ett bättre objektiv är ett bra förslag som jag redan grunnat lite på.
Knarreviks förslag på Sony var också intressant. Den har jag missat tidigare. Nu har jag läst testerna på "min" testsida, och den får som nämnts toppbetyg.
Nu kör jag med en Panasonic Lumix kompakt, som ser ut lite som en systemkamera. Jag är inte särdeles imponerad av bildkvalitén.
Bildkvalitét är nog nummer ett, sedan en hyfsad zoom. Enkel att ta med och hantera är inte det viktigaste, då faller ju systemkameran. Sony rankas av flera testare som nummer ett i bildkvalitét bland kompaktkameror. Kommer den nära en systemkamera med mycket större sensor? Jag har fått för mig att det är där skillnaden ligger, sensorstorleken. Men Sony kanske slår en systemkamera med billig optik.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Canon Eos + skräpobjektiv?

Sony har även RX1 och RX10, den första med fullstor sensor.
Men smakar det så kostar det! Sök på Prisjakt.nu.
 
Toppen