• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Canon A-1 Objektiv

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Gokväll

Jag har en gammal Canon A-1 med diverse objektiv.

Om jag skulle vilja använda dessa på en modern digitalkamera, vilka märken ska jag då söka på?

Går det överhuvudtaget? :confused:

Hälsar
Kåre
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Canon A-1 Objektiv

Hej jag skall in till min fotohandlare i morgon jag kan prata med honom då om ingen svarat på det innan./susanne
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Canon A-1 Objektiv

Jättesnällt av dej Susanne! :)

Jag väntar gärna.

Ha en trevlig kväll
Kåre
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Canon A-1 Objektiv

Hej Smeden, jag vet att Nikon har en supportsida, där man kan ladda ner objektivkompabilitet, Canon borde ha en likadan. Då kan man söka på just den optiken och se vilka hus det är kompatibelt med, och framförallt, man kan se vilka funktioner som fungerar. Det kan t.ex. gälla AF, matrixmätning, centrumvägd mätning o.s.v

/Ludde
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Canon A-1 Objektiv

Hej igen det kan möjigen fungera på en digitalkamera om objektivet är mkt bra och har autofokus. enl handlaren. Men det är nog långsökt att det skall funka.Susanne
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Canon A-1 Objektiv

OK Susanne, det finns inte autofocus så jag antar att detta får liogga och "damma" ett tag till.

Tack för din omtanke!

Kåre
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Canon A-1 Objektiv

Om du är van vid att fokusera manuellt så kan de flesta äldre objektiv fungera bra på digitala systemkameror med hjälp av adaptrar. Inte alltid dock och det kan bli problem med inställningarna men det kan vara värt att prova! Köp en adapter på Tradera och testa! Det kostar inte så mycket!

Jappe
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Canon A-1 Objektiv

Hej Jappe

Jo anledningen till att jag tar upp detta är att jag numera har en Canon PowerShot SX200IS, som är "nimm" att ha i fickan.

När jag senast var och tittade på Tranorna så saknade jag faktiskt min gamla A-1 Canon, med tillhörande olika objektiv.

Jag kanske skulle precisera mej lite mer!

Jag söker ett digitalt kamerahus som dessa gamla objektiv kan passa på, och inte för dyrt heller, ifall jag skulle inse att PowerShoten ändå är lättare att ha med sej.

Hälsar
Kåre
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Canon A-1 Objektiv

Hej Smeden! Jag köpte en adapter för en hundralapp för att kunna använda mina gamla Pentaxobjektiv (M42) på en modern Canonkamera (600D) och jag fick lysande resultat delvis. När jag lyckades med att få till exponeringen rätt så blev resultatet riktigt, riktigt bra. Vissa objektiv ville inte ge skärpa på oändligt och med ett objektiv var det svårt att ställa in tid och bländare!

Det var omständligt och eftersom jag använder AF ganska mycket till vardags så gav jag upp och sålde egentligen högklassig optik billigt på Tradera. Det kändes enklast på något vis men det sved i hjärtat!

Du har ju lite modernare optik än M42 (skruvfattning) så gör ett försök med en adapter! Har man inte bråttom vid fotograferandet och har erfarenheter och kunskaper från den analoga tiden så kan det fungera! Det finns en hel del fungerande Canon digitala systemkameror billigt på Tradera. Behöver du inte de senaste finesserna så kan du göra fynd där! Kolla utbudet!

Lycka till!

Jappe
 
Toppen