• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CanalDigital samt Viasat i husbilen

luilom

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
12046
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Hej, läste eran inlägg, vi har viasat via parabol och box med kort hemma och skulle gärna vilja ha utbudet med oss i Husbilen, en fråga, behöver man endast en ca modul för att se kanalerna, så lätt är det nog inte antar vi, men ni får gärna förklara hur ni har gjort.
Tackar på förhand
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Ring JR Larmcenter i Lindome.De har en lösning för detta.Jag kör Viasat hemma och i husbilen.
//Lars
 
Senast ändrad:

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Någon som har Dreambox och cardsharing? Funkar det?

Jag har en Oysterparabol i min nya husbil, det är endast tyska kanaler som funkar. Har ingen manual och undrar om någon kan beskriva hur man riktar om antennen till Thor och Sirius?

Tack på förhand!

Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

I Oyster sin kanalliste finner du langt ute kanaler på Thor og Sirius, velg en av disse og parabolen snur seg mot rett sat. På nesten alle Oyster bokser finnes det en antenne-ut kontakt, her kan en koble på en kabel over til en Viasat eller Canal Digital boks (ta med ut den du har hjemme). For CanalDigital finnes det en mulighet til hvis det på Oyster boksen er et firkantet hull (ca 1x5 cm), her er det plass til opp til 2 CA-Moduler. Setter du inn en Conax CA-Modul så kan du sette inn kortet fra Canal Digital i denne modulen.

Hans, er alle kabler på den ene siden og det firkantede hullet på den andre siden av boksen, eller er noen kabler koblet på den ene siden og noen på den andre? Dette forteller om en enkelt kan oppdatere kanallisten (og programvaren) uten å bruke PC, spesialprogram og passende kabel.
 

luilom

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
12046
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

har sökt tel.nr. men hittar inte det via gula sidorna, har du numret?
Nu har jag hittat den
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53032

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

HEJ,

Kontakta JR Larmcenter så beställer de kort och abonemang utan dekoder och parabol. Naturligtvis med lägre start avgift.

Du behöver en CA modulen också. Den följde med föjde med när jag, i våras, köpte min Oyster

Hälsningar
Anders
 
F

F.d. 20609

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Förlåt en amatör i ämnet. Vi avser att åka till Spanien vintern 15/16. Vad behöver man för att kunna se svensk TV?
PO Claesson
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Förlåt en amatör i ämnet. Vi avser att åka till Spanien vintern 15/16. Vad behöver man för att kunna se svensk TV?
PO Claesson

Hej.
Det finns en utmärkt, enkel, billig o laglig lösning, Kolla på slingbox.se.
Den förutsätter att du har lite olika kanaler och ADSL hemma. Sedan använder du Slingboxen som en förlängningssladd så att du kan se dina egna kanaler via WIFI, var du än befinner dig. Hälsar Björn
(just nu på Grekiska ön Lefkas o ser på Lets Dance via Slingboxen hemma!)
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Men förutsätter det inte att man har internetabonnemang både hemma och utomlands?
Dubbla kostnader alltså.

Pehr
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Ja internet koster. Men både CD og Viasat har en grense langt nord i Frankrike - sør for dette finnes ikke signalene. Dette er noe som kalles for transducer footprint. Alle nordiske programmer sendes via transducere som er rettet primært mot de nordiske land.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Ja internet koster. Men både CD og Viasat har en grense langt nord i Frankrike - sør for dette finnes ikke signalene. Dette er noe som kalles for transducer footprint. Alle nordiske programmer sendes via transducere som er rettet primært mot de nordiske land.

Det verkar som footprint smyger sig söderut, svt1 och svt2 kunde vi se i Narbonne, de övriga kanalerna försvann gradvis i norra Frankrike, nu i Tarragona har vi BBC HD, Travel channel och några discoverykanaler på canalplus mottagaren. Radio Sweden lyssnar vi ofta på och P4 radio Halland på Eutelsat 9

Svt World finns ju, men kräver ju eget avtal och utrustning till ganska hög kostnad
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Vi har parabol på huset och Viasatabonnemang hemma. Jag har en Tomson 4200 DSI mottagare (Viasat) i bilen och en Oyster 85 parabol. Tomson mottagaren är liten samt att den drivs med 12V. Man får vara försiktig med överspänningen ibland 14V i bilen då batteriet laddas för då knäcker man mottagaren så jag har en stabb som håller 12V.
Varje gång jag ska ut med husbilen så programmerar jag om kortet till bilens mottagare och tvärt om när jag kommer hem. Dett görs via ett automatsamtal till Viasat. På respektive mottagares undersida står numret för just den mottagaren som ska anges då jag ringer. Ina extra kostnader. Fungerar perfekt.
 
Toppen