• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CanalDigital samt Viasat i husbilen

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

Vi har skaffat ett Oyster system till vår nya husbil med deras medföljande dekoder, jag vill bara påpeka att både Canal Digital samt Viasat "parar" ihop sina programkort med deras egna boxar så det ej funkar på andra boxar.


Man kan ej heller teckna sig enbart för ett abonnemang med endast programkort utan man måste binda sig i 12/24 månader och så får man en parabol och digitalbox på köpet som det så fint låter fast man ej behöver detta i husbilen.

Jag vill därför utfärda en varning för dessa korrupta media företag.


Man borde få detta provat i någon instans, kanske konsumentverket då det handlar om rent monopol.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Nu är det väl så att man kanske har ett parabolsystem hemma. Då kan man, med vissa förutsättningar, ta med sig kortet hemifrån och se samtliga kanaler man prenumererar på även i husbilen. Så korrupt är ett väldigt starkt ord, men dom sysslar defenitift inte med välgörenhet, men det gör väl inga kommersiella företag.

Vi kör viasat i vår bil, vi har skaffat en ca modul för detta.

kanske det är bra att ta reda på vad som gäller innan man köper grejor.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

I Norge funker det ikke lengre med CA Module for Viasat, det benyttes NDS crypto med Viasat Norge låst dekoder i tuner.

For Canal Digital så er det teknisk ingen problem, det finnes muligheter for å få kjøpt kort uten tuner. Problemet er at det bare er gjennom enkelte (meget få) forhandlere / återförsäljare dette er mulig - de andre har ikke tilgang annet enn på pakkene med binding. Noe av grunnen er at det ikke ligger noen fortjeneste for shoppen i kort+CAM, mens det er stor margin på pakkene - typisk mange hundre kroner pr. pakke, selv om pakken over disk koster 1 krone. Dette er det samme som med mobiltelefoner.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Gokväll

Det finns ett sk depositionskort för de fria kanalerna som Canal Digital har. Detta kort vill dom inte göra nån reklam för ( dom tjänar inget på dessa). Har varit i kontakt med deras kundtjänst och kostnaden (depositionen) tror jag var 795:- o ingen bindningstid. Detta innebär att man får tillbaka pengarna när man avslutar abonnemanget.

Ha en bra kväll
Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Som jag sa, korrupt och med hänvisning till ovanstående talare så förstärks ju bara detta.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Vi vill inte ha några "Fria" kanaler i bilen, vi har två ungar som som vill ha "familjepaketet" vilket vi tycker är rimligt, men tydligen inte Canal Digital.

Återigen ett korrupt företag som SKA tala om för mig vad jag ska se på tv
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4856

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Kan man inte använda canal digitals dekoder i bilen ????
 

majbritt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
2922
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Kanske en dum fråga. Du sa att du hade viasat och en modul behöver man parabol också? Kan tänka mej det men det finns kanske en liten behändig sådan. Jag har annars med boxers utbud i husbilen och viasat i hemmet. Tacksam för svar från en novis.
Maja
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Hej majbritt "novis":). Ja, både Viasat och Canal Digital sänds via satellit så till dem behöver man parabol, Oyster som nämns i första inlägget är en fin självsökande parabolanläggning. Fördelen med att se svensk TV via parabol är att det funkar en bra bit ner i Europa om man är ute på långresa. Om man håller sig i Sverige så funkar det helt o.k. med Boxer. Du skriver att du har Viasat i hemmet och då antar jag att du antingen har centralantennanläggning eller kabel-tv där du bor om du inte har en egen parabol på taket, för Viasat's sändningar kommer ursprungligen via satellit. Det är bara Boxer som är marksänt.
Om du har egen parabol till Viasat så finns det en del enkla parabolanläggningar man kan köpa till bilen men de kan vara lite besvärliga att söka in med och du måste ha en mottagare (med rätt modul i) som kortet accepterar och kodar av.

Hoppas det klarade ut en del frågor. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Detta är väl att gå ifrån ämnet lite, men det finns en annan tråd om slingbox som väl verkar lösa det mesta med problemen med både Viasat och Canal Digital//Tommy
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Vi har Oyster Vision och Canal Digitals HD-box. Boxen tar vi med hemifrån och använder också i bilen. I höstas var vi nere i Spanien och då fungerade Canal Digitals Hd-kanaler.

Hälsningar Anders och Birgitta
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Tydligen ska Canaldigitals kort funka även i Oyster har jag nu fått reda på så det löser sig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Conax CAM passer i CI holderen i en Oyster tuner, har selv jobbet med dette siden 2002 - og CD sine kort fungerer i Conax CAM. Det som er litt f.... er å få kjøpt et CD kort uten full pakke med tuner og dritt, skal kunne bestilles direkte fra CD, eller ved hjelp av en forhandler.

Har selv i Norsk Canal Digital i min Oyster.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Jag har Viasat hemma och har skaffat ett Fritids-abonnemang från som kostar 29 kr per månad och om jag minns rätt så kan man använda det max 20 veckor per år och min 8, det tillkommer hyra. Jag ringer Viasat så kopplar de omg på abonnemanget och min.tiden är 1 vecka. När jag tecknade detta tilläggsabonnemang så ingick en 12 V mottagare som jag installerade i HB. Jag har en självsökande parabol och allt fungerar utmärkt.
Hälsn/Lennart
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Hej,om man har en sån där conax modul behöver man då bara ett abbonemangskort från t.ex canal digital eller.....
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Är på g att beställa en Oyster, vad rekommenderar ni kunniga ang mottagaren,
skall jag ta Vision modellen (utan mott) och kompl med ngn annan mottagare el bör man ta Digital mod (med Nokia 9802 mott) med inbyggd motorstyrning??

Hemma har vi kabeltv så det blir ett sk despositionskort till Oystern
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Vi tog ett twin system med dubbla mottagare från Oyster, för att kunna ha tv fram o bak, sedan familjepaketet från Canal Digital med syskonabonnemang 2 st programkort.
Parabolen har även Twin LNB för att vi ska kunna kolla på olika kanaler samtidigt, så ungarna kan kolla framme och vi där bak.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital samt Viasat i husbilen

Vi tog ett twin system med dubbla mottagare från Oyster, för att kunna ha tv fram o bak, sedan familjepaketet från Canal Digital med syskonabonnemang 2 st programkort.
Parabolen har även Twin LNB för att vi ska kunna kolla på olika kanaler samtidigt, så ungarna kan kolla framme och vi där bak.
Har lika som dig banditen allt funkar suveränt
 
Toppen