• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Campingmaffian"

F

F.d. 53285

Guest
Sv: "Campingmaffian"

Nej, inga skottpengar!
Men SCR arbetar tydligen, anser jag, efter samma regler som Campingägarna i Storbrittanien. Där har man lyckats förbjuda all övernattning utanför campingplatser. Jag har träffat otaliga husbilsturister i Frankrike som förklarat att de inte har råd att turista i GB pga astronomiska priser på campingarna och därför väljer att lämna ö-riket och semestra i Frankrike dä de flesta ställplatser är gratis! Om SCR lyckas i sin ambition att förbjuda att vi husbilar bor utanför campingar så komer vi att få samma situation i Sverige. Därför anser jag att vi på alla sätt måste bekämpa SCR:s mål.
gt7218
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: "Campingmaffian"

Först skall vi ut i något maffiakrig, nu snackaste om skottpengar,
hur skall det här sluta.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26625

Guest
Sv: "Campingmaffian"

Vi åkte runt med hus bil på 80 talet i England utan problem med att hitta ett ställe att stå och sova på. 2011 tog vi en sväng till ön för att uppleva minnen ! . Vi blev mycket besvikna på deras sett att se till att man inte kan parkera och sova en stund i blad var det en bom på ca 2.25 eller en hot fylld skyllt med att om man står där efter 22.00 så blir det böter. Man hänvisar till campingar som ligger på landet typ Farm camping, vi vill inte bo hos en bonde utan vid en stad vad den kan erbjuda med shopping o matställen.
Vi tror att det är en uppgörelse mellan camping ägare och kommuner vart vi skall stå, vi är inte intreserade att stå på en gräsmatta för 350:- 2 mil utan för "staden"
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: "Campingmaffian"

Vi åkte runt med hus bil på 80 talet i England utan problem med att hitta ett ställe att stå och sova på. 2011 tog vi en sväng till ön för att uppleva minnen ! . Vi blev mycket besvikna på deras sett att se till att man inte kan parkera och sova en stund i blad var det en bom på ca 2.25 eller en hot fylld skyllt med att om man står där efter 22.00 så blir det böter. Man hänvisar till campingar som ligger på landet typ Farm camping, vi vill inte bo hos en bonde utan vid en stad vad den kan erbjuda med shopping o matställen.
Vi tror att det är en uppgörelse mellan camping ägare och kommuner vart vi skall stå, vi är inte intreserade att stå på en gräsmatta för 350:- 2 mil utan för "staden"


I England (GB) ha man stora problem med resandefolket. tror det är den egentliga anledningen till hetsjakten.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: "Campingmaffian"

I England (GB) ha man stora problem med resandefolket. tror det är den egentliga anledningen till hetsjakten.

Jag tror du har rätt i den analysen. Vi kan ju se hur detta ökar även iSverige...

Å andra sidan verkar inte detta sociala/mänskliga problem finnas i länder med massa gratis platser, typ Frankrike och Tyskland..

Varför då ?

Oklart tänkt så här på lördag eftermiddag :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Campingmaffian"

Enkelt og greit - de ekte sigøynere har spesialbygde husvagner og stellplatsene er stengt for husvagner som hovedregel i både Tyskland og Frankrike. De har en religion som forbyr bad og toa inne. Av denne grunn søker de seg og til steder hvor de har en løsning på problemet.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: "Campingmaffian"

Hvordan har det seg at i følge Bordatlas så tillates husvagnar på over 1000 Stellplatzer.
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: "Campingmaffian"

Ett av problemen är väl att det finns många ställplatser o campingar det har väl inte blivit det tillskottet dom tänkt sig Vägverket med campingägarna får väl anlita vaktbolag som lappar sovande husbilsbesökere på rastplatserna
KLINTAN
 
Toppen