• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
:):)Hei alle.

Vi farter rundt i Sverige, et vakkert land, men med noen merkelige
regler for camping.
Vi bruker gjerne plasser tilknyttet "Camping Cheque" når vi ikke ligger
på stellplass.
Men nå er vi blitt avvist to ganger, først på Villa Bjørkhagen i Jønkøping,:mad:
og senest i kveld på Orsa Camping i Orsa.:mad:

Beskjeden er, enten kjøper du svensk campingpass eller du kan dra videre!

Noe vi selvfølgelig gjorde begge steder. Vi har vårt "Gold Card" fra Camping
Cheque og "Camping Card International" og farter rundt i hele Europa uten
problemer med det, bortsett fra her i vårt naboland.
Begge de overnevnte plasser er medlemer i Camping Cheque kjeden...

Vi har i kveld blitt meget godt mottatt på FC Mora Parken Camping, nydelig plass ved elven, meget vennlig mottagelse og god informasjon.:)

Sommerhilsen fra Atle og Grethe i Regent.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Camping

Atle det finnes en liste over de campinger i Sverige som ikke godkjenner CCI og internasjonal godkjent id-dokumentasjon - du kan få fatt på listen fra SCR som er de som utsteder det kortet som kreves på omlag halvparten av de svenske campingplassene.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Camping

Ta in på de campingar som tillhör FC camping istället.
SCR campingar kräver SCR kort för att få campa hos dem.

FC camping = Fristående campingar tror faktiskt att det är fler campingar som är med där än med i SCR.

P.S. har råkat ut för precis samma sak som det du berättat då gällde det SCR kortet.
Har inte kommit på varför de kör med detta krav om SCR kort.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Camping

I Danmark har de noe som kalles Campingrådet. De er blitt med på denne galskapen og innført et felles kort med svenskene. I Norge har NHO reiseliv hektet seg på,men i Norge godtar de andre kort også.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Camping

Vad är det för konstigt med att alla länder inte gör allting likadant????

Men verkligen konstigt är det att så många lyckas hitta något att anmärka på hos SCR.

Jag anser att SCR sköter sitt på ett bra sätt enligt klara och begripliga regler, och de som inte tycker så har ju andra alternativ att välja!

"Hur svårt kan det vara" som man ofta brukar kunna läsa här på forumet?
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Camping

Jag cyklade 2011 från Barcelona till Nynäshamn. Med mig hade jag ett tält vägandes 1,5 kg och stort ungeför som en sovsäck. Det gick alldeles utmärkt att fricampa på cykelturen genom Europa. Ofta tog jag in på campingplatser för några Euros (7-10 Euro vill jag minnas) för att kunna duscha mm. Aldrig möttes jag av något krav på något kort.

Då jag kom till Sverige och skulle ta in på en camping i Söderköping mötes jag av kravet på att jag måste ha ett kort (SCR?) och naturligtvis kostnaden för tältningen med mitt 1,5kg tält med cykeln bredvid. Denna natt skulle alltså kosta totalt vad ett rum på ett motell kostar i regel. Sannolikt det dyraste kvadratmeterpriset att uppbringa. Passar det inte så är det väl bara att cykla vidare...... säger en del av er förtjust, men efter 25 mils cykel den dagen så vill man gärna ta en dusch o åla in i sitt tält.

Efter en kort diskussion så insåg campingföreståndaren det absurda i det hela och jag slapp i alla fall kortkostnaden, men fortfarande mer än dubbel kostnad jämfört med vad övriga Europa erbjöd. Dessutom var campingplatserna betydligt renare och mer välskötta utanför Sverige. Åtminstone de jag besökte.

Nu, med husbil, har jag skaffat mig ett antal olika kort, vet inte hur många och vad de står för, rena djungeln som jag inte har något intresse av att sätta mig in i. Då jag kommer till en campingplats så lägger jag upp alla korten och hoppas att något passar in.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Camping

Mångfald och valfrihet är bra och viktigt - surt gnäll och och knäppa jämförelser är trist och oviktigt samt hör bäst hemma i Gnälltråden.

Om man anser att andra länder ha bättre alternativ och möjligheter att komma undan kostnader, så - varför inte åka dit? Eller åtminstone komma med konstruktiva förslag till förändringar - ställda till rätt adress.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Camping

Men Sverige är ju "bäst" på allt .....
Allt från campingkort till gasolanslutningar ....:rolleyes:

Peter :rolleyes:

Efter att ha bott runt om världen i halva mitt liv, så måste jag instämma i att Sverige är "bäst" på det mesta.

Peters påstående var nog skrivet med ironiskt eftertryck, det är däremot inte mitt.

Det är min absoluta uppfattning att Sverige är suveränt på det mesta, utom klimatet om vintern som jag har svårt med.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Camping

Mångfald och valfrihet är bra och viktigt - surt gnäll och och knäppa jämförelser är trist och oviktigt samt hör bäst hemma i Gnälltråden.
Om du läser från trådens början så rör denna tråd att man behöver köpa ett plastkort och sedan köpa ett årsmärke varje år, men dina kommentarer är att man skall lämna detta land om man inte gillar det och komma med konstruktiva lösningar och då ger jag ett. "Sluta ta betalt för plastkortet".
Jag förstår fortfarande inte varför jag skall betala för att få ett plastkort och sedan betala för ett klistermärke.
Finns det någon som kan förklara det?
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Camping

Står aldrig på camping i Sverige förutom nån natt på vintern. Då är det irriterande att förutom en dyr avgift dessutom betala för ett årskort.
Flat Mates inställning att man inte får kritisera SCR tycker jag är väldigt gnällig.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Camping

Man har igen utgiften för campingkortet på färjorna till och från Tyskland.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Camping

Där använder jag medlemskortet i HBK.
Olle.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Camping

De som ogillar SCR med allt vad den organisationen erbjuder och begär för att nyttja deras anläggningar behöver varken köpa något plastkort eller klistermärken. Enligt dessa kritiker finns ju så många, bättre och billigare alternativ att välja - såväl i Sverige som i andra länder. Välj dessa och gläds åt varje sparad krona!

Som sagt - Hur svårt kan det vara? Ska aldrig detta gnäll ta slut? Det mesta användbara och eftersökta här i livet kostar ju pengar - så även bekväma, välordnade och hygieniska campingar.

Att det finns andra campingar som valt att inte ha plastkort och klistermärken mm är väl bra och har sina specifika skäl och orsaker.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Camping

Det vore mycket intressant att få en adekvat förklaring av begreppen betongsosse, när betongsossetiden ägde rum resp vad som var utmärkande för dessa begrepp.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping

Så långt kan jag hålla med Jappe om att detta ter sig som ett ålderdomligt system och jag tror att Flat Mates försöker provocera, ingen kan väl önska sig att få betala extra för kort och klistermärken?

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Camping

Det vore mycket intressant att få en adekvat förklaring av begreppen betongsosse, när betongsossetiden ägde rum resp vad som var utmärkande för dessa begrepp.

"Här sitter gubbar som gamla stubbar,
här sitter gummor som ingen rubbar!"

Sossarna blev väldigt bortskämda med att inneha regeringsmakten förr i tiden och då myntades ordet betongsosse vilket då skulle betyda att de var svåra att flytta på och att de själva hade svårt med att ta till sig nya influenser från omvärlden! Detta är min tolkning!

Jappe
 
Toppen