• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Camping...???

Tjaa... Jag tror att Hbk skulle tappa många medlemmar om parkering av husbilen skulle räknas som camping..
För då är det nog många här som inte skaffar en husbil.. :yes:
Tror jag också men mitt inlägg handlade mer om vem som skall ta "kampen" med pressen, kommunerna och staten. Kanske en person, gärna medlem i HBK men inte nödvändigtvis, som har de rätta egenskaperna och är insatt i problemet samt kan ta sig tiden att mot ersättning givetvis, ta denna kampen en gång för alla.

Problemet dyker upp allt oftare och kommer att bli värre om vi inte kan få till en attitydförändring.

Tror jag.
 
Som jag tidigare skrivit i denna fråga så är det stora problemet att de som köper stora husbilar som inte går in i P -rutor ändå tror att de kan parkera på tvärs eller på 2 rutor.....Och det är i huvudsak svenska äldre par! Har den gångna helgen besökt en liten skånsk badort som vi ofta besöker och där "parkerat" våran 5,5 metersbil på en större parkering med normala målade rutor. Enkelrutor utmed kanterna och dubbelrutor i mitten. Under fredagskvällen kom så ytterligare 4 husbilar. En tysk plåtis och en holländsk mindre bil som båda fint parkerade på var sin ruta! Men....sen kom 2 svenska 9-10 metersbilar båda med ensamma äldre par varav den ena parkerade på 2 rutor och den andra tvärs över 4! Då lördagen blev en fin sommardag med badväder fylldes parkeringen med vanliga personbilar Under dagen och man kan ju lätt tänka sig irritation från de som inte fick plats. Risken är väl stor att det blir skyltat förbud mot klass 2 nästa år......Att det ska vara så otroligt svårt att begripa att om man väljer att köpa bilar som inte går in på P rutor kan man heller inte parkera där! Antingen utmed gator eller på ställplatser och campingar. Glädjande nog fanns inga dekaler från Husbilsklubben på någon av dessa!
 
Senast ändrad:
Som jag tidigare skrivit i denna fråga så är det stora problemet att de som köper stora husbilar som inte går in i P -rutor ändå tror att de kan parkera på tvärs eller på 2 rutor.....Och det är i huvudsak svenska äldre par! Har den gångna helgen besökt en liten skånsk badort som vi ofta besöker och där "parkerat" våran 5,5 metersbil på en större parkering med normala målade rutor. Enkelrutor utmed kanterna och dubbelrutor i mitten. Under fredagskvällen kom så ytterligare 4 husbilar. En tysk plåtis och en holländsk mindre bil som båda fint parkerade på var sin ruta! Men....sen kom 2 svenska 9-10 metersbilar båda med ensamma äldre par varav den ena parkerade på 2 rutor och den andra tvärs över 4! Då lördagen blev en fin sommardag med badväder fylldes parkeringen med vanliga personbilar Under dagen och man kan ju lätt tänka sig irritation från de som inte fick plats. Risken är väl stor att det blir skyltat förbud mot klass 2 nästa år......Att det ska vara så otroligt svårt att begripa att om man väljer att köpa bilar som inte går in på P rutor kan man heller inte parkera där! Antingen utmed gator eller på ställplatser och campingar. Glädjande nog fanns inga dekaler från Husbilsklubben på någon av dessa!
När man är äldre har man passerat 60 år då eller undrar Hasse
 
Tror jag också men mitt inlägg handlade mer om vem som skall ta "kampen" med pressen, kommunerna och staten. Kanske en person, gärna medlem i HBK men inte nödvändigtvis, som har de rätta egenskaperna och är insatt i problemet samt kan ta sig tiden att mot ersättning givetvis, ta denna kampen en gång för alla.

Problemet dyker upp allt oftare och kommer att bli värre om vi inte kan få till en attitydförändring.

Tror jag.
Instämmer! Jag skulle gärna betala mer i medlemsavgift om det innebar att HBK kunde skaffa mer "muskler" för att driva vanliga husbilsägares intressen gentemot politiker, branschen och andra aktörer.
 
Instämmer! Jag skulle gärna betala mer i medlemsavgift om det innebar att HBK kunde skaffa mer "muskler" för att driva vanliga husbilsägares intressen gentemot politiker, branschen och andra aktörer.

Det är medlemmarna som gör klubben inte avgiften. Vad som behövs är någon medlem som är intresserad av att driva dessa och liknade frågor erbjuder sina tjänster till styrelsen.
 
Det är medlemmarna som gör klubben inte avgiften. Vad som behövs är någon medlem som är intresserad av att driva dessa och liknade frågor erbjuder sina tjänster till styrelsen.
Vid senaste årsmötet i Karlstad i maj i år antog årsmötet - efter förslag från styrelsen - bl a en verksamhetsplan för 2023.
Utdrag ur planen:
”Vi kommer även att fortsätta med att försöka påverka beslutsfattare i frågor som rör husbilskulturen. Vi påverkar även genom att vi är remissinstans till t ex Transportstyrelsen. Vi kommer även att fortsätta med att via media försöka påverka i husbilsfrågor”.

Underlag finns således för styrelsen och medlemmarna att påverka och ändra på avarterna i svenskt husbilsliv och kultur.
 
Vid senaste årsmötet i Karlstad i maj i år antog årsmötet - efter förslag från styrelsen - bl a en verksamhetsplan för 2023.
Utdrag ur planen:
”Vi kommer även att fortsätta med att försöka påverka beslutsfattare i frågor som rör husbilskulturen. Vi påverkar även genom att vi är remissinstans till t ex Transportstyrelsen. Vi kommer även att fortsätta med att via media försöka påverka i husbilsfrågor”.

Underlag finns således för styrelsen och medlemmarna att påverka och ändra på avarterna i svenskt husbilsliv och kultur.

Då måste ju medlemmar ställa upp och hjälpa till, styrelsen kan ju inte jobba med allt. Det är bara att ställa sig till förfogande för de
frågor som ligger varmt om hjärtat.
 
Låter jättebra med den verksamhetsplanen och vi kan komma väldigt långt med engagerade medlemmar och styrelseledamöter.
Dock kan det vara tufft för ideella krafter att orka med och klara av att verka med kontinuitet och långsiktighet när det gäller påverkansarbete och andra viktiga frågor.

Att vara remissinstans till transportstyrelsen är viktigt. Men det är nog minst lika viktigt att kunna agera väldigt lokalt också när tex lokalpress skriver om husbilsägare som missköter sig, utlänningar som missförstår allemansrätten, campingar som tar ut ockerpriser, kommunal planering av parkeringsmöjligheter osv osv.

Vore jättebra och viktigt (tycker jag) att om en representant för husbilsklubben kunde uttala sig alla gånger media, insändarskribenter och sociala media tar upp olika frågor runt vår hobby så att inte bara upprörda ortsbor och campingägare representerar vad (de tror att) husbilsfolket tycker och vill. Även ta diskussionen med lokalpolitiker vid viktiga lokala beslut.

Har tyvärr inget riktigt konkret förslag på hur vi skulle kunna lösa detta just nu. Men några idéer som snurrar i huvudet:

Anställd informatör/påverkare på HBK?

Någon slags "akut" där medlemmar kan larma om knasigheter i pressen, om märkliga kommunala beslut mm och få hjälp att skriva debattartiklar, diskutera med politiker mm?

Färdiga underlag och informationsmaterial som verkligen utgår från våra intressen och inte från turistbyråerna, campingplatserna och husbilsbranschen?
 
Låter jättebra med den verksamhetsplanen och vi kan komma väldigt långt med engagerade medlemmar och styrelseledamöter.
Dock kan det vara tufft för ideella krafter att orka med och klara av att verka med kontinuitet och långsiktighet när det gäller påverkansarbete och andra viktiga frågor.

Att vara remissinstans till transportstyrelsen är viktigt. Men det är nog minst lika viktigt att kunna agera väldigt lokalt också när tex lokalpress skriver om husbilsägare som missköter sig, utlänningar som missförstår allemansrätten, campingar som tar ut ockerpriser, kommunal planering av parkeringsmöjligheter osv osv.

Vore jättebra och viktigt (tycker jag) att om en representant för husbilsklubben kunde uttala sig alla gånger media, insändarskribenter och sociala media tar upp olika frågor runt vår hobby så att inte bara upprörda ortsbor och campingägare representerar vad (de tror att) husbilsfolket tycker och vill. Även ta diskussionen med lokalpolitiker vid viktiga lokala beslut.

Har tyvärr inget riktigt konkret förslag på hur vi skulle kunna lösa detta just nu. Men några idéer som snurrar i huvudet:

Anställd informatör/påverkare på HBK?

Någon slags "akut" där medlemmar kan larma om knasigheter i pressen, om märkliga kommunala beslut mm och få hjälp att skriva debattartiklar, diskutera med politiker mm?

Färdiga underlag och informationsmaterial som verkligen utgår från våra intressen och inte från turistbyråerna, campingplatserna och husbilsbranschen?
HBK presstalesperson. Ansvarig för kommunikation och även utåtgående information, mot i första hand media, men även mot myndigheter, organisationer och privatpersoner. Ska föra fram och stärka husbilismens styrkor, inte minst för kommuner, Ska också aktivt ta avstånd från och driva frågor som förstör för husbilismen. Hade varit fantastiskt med en sådan roll, men har svårt att se det i en ideell organisation, så som HBK ser ut idag.
 
HBK presstalesperson. Ansvarig för kommunikation och även utåtgående information, mot i första hand media, men även mot myndigheter, organisationer och privatpersoner. Ska föra fram och stärka husbilismens styrkor, inte minst för kommuner, Ska också aktivt ta avstånd från och driva frågor som förstör för husbilismen. Hade varit fantastiskt med en sådan roll, men har svårt att se det i en ideell organisation, så som HBK ser ut idag.
På vilket sätt är det svårt att se HBK driva dessa frågor såsom det ser ut i dag? Det står ju var och en enskild medlem att inkomma med skrivelser till styrelsen samt att engagera sig i de frågor som ligger en varmt om hjärtat så bara kom med skriftliga förslag. Ser du den rollen som ett kall för dig så tror jag att det vore till glädje för alla.
 
På vilket sätt är det svårt att se HBK driva dessa frågor såsom det ser ut i dag? Det står ju var och en enskild medlem att inkomma med skrivelser till styrelsen samt att engagera sig i de frågor som ligger en varmt om hjärtat så bara kom med skriftliga förslag. Ser du den rollen som ett kall för dig så tror jag att det vore till glädje för alla.
Jag skulle vilja se en heltidsanställd presstalesperson. En som på heltid jobbar med och kanaliserar alla de frågor jag beskrev. En god kommunikatör och samlande kraft för klubben och styrelsen. Då menar jag inte i första hand engagerade medlemmar. Engagerade medlemmar är en viktig resurs, men inte det jag efterlyser här. Det finns absolut möjligheter för en ideell organisation att anställa personer, om man tydliggör arbetsgivare- och arbetsmiljöansvar. Men det ska också finansieras. Blir lite smickrad av din avslutning, men jag ser inte rollen som ett kall för mig. Det är 5 år sedan jag lämnade offentligheten efter 40 år och är inte jättesugen på att återvända! ;)
 
Jag skulle vilja se en heltidsanställd presstalesperson.
Tror inte denna klubb kan generera arbetsuppgifter som motiverar en heltidsanställning.

Tror heller inte att en anställning är den bästa lösningen, med tanke på alla de förpliktelser som rollen som arbetsgivare medför.

Tror istället att den bästa lösningen vore att anlita en konsult på timbasis.

Pålle
 
Tror inte denna klubb kan generera arbetsuppgifter som motiverar en heltidsanställning.

Tror heller inte att en anställning är den bästa lösningen, med tanke på alla de förpliktelser som rollen som arbetsgivare medför.

Tror istället att den bästa lösningen vore att anlita en konsult på timbasis.

Pålle
Tror absolut att arbetsuppgifterna finns. Var, varannan tråd visar på det. Rollen skulle också kunna bli "grävande". HBK skulle på sikt kunna bli en ännu tydligare ambassadör för husbilssverige. Men som jag skrev inledningsvis så är steget ganska långt och vi är förmodligen inte mogna för det. Det vore kanske inte heller rätt mot HBK:s ideologi. Däremot tror jag inte på konsulter i det här sammanhanget, om jag inte i förväg vet vem konsulten är, konsultens bakgrund och konsultens engagemang. Men vore du intresserad, med din bakgrund och kompetens, så vore det en förbannat intessant lösning! :)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen