La Colina Caravanpark är en mycket välhållen camping alldeles norr om Benidorm. Den drivs av en svensk-spansk familj, som även har ett hotell i Albir.
Huvudsakligen är det vinterlångliggare från Holland, Norge och Sverige som utnyttjar campingen, men i mån av plats tar man även in korttidscampare.
Vår historia börjar med att vi träffade en trevlig familj, som betalt i förskott för en månad, men som av familjeskäl inte kunde utnyttja sin bokning. Vi tog över den och har också betalt deras förskottslikvid.
Väl på plats mottogs vi fint och uppskattade den goda ordning som rådde. Vi blev anmodade att bestämma hur länge vi skulle stanna och vi beslöt drygt två månader. Då bad man oss betala hela vistelsen i förskott.
Efter ett par veckor fick vi medicinska problem och var tvungna att avbryta vistelsen. Vi blev anmodade av en receptionist att besöka hotellet för att få pengar tillbaka. Där fick vi reda på av innehavaren att det kom inte på frågan. I stället skulle han utfärda ett intyg, som vi skulle presentera för reseförsäkringen. Trots mina protester var han obeveklig och for ut i långa förklaringar, som jag tyvärr inte kunde argumentera mot i mitt tillstånd.
Packade och lämnade campingen. Några dagar senare var platsen uthyrd till en annan gäst.
Trots flera mail med begäran om en återbetalning av ett lämpligt belopp (I vårt fall ca 600 euro) har man inte bemödat sig att ens svara på mailen. Har också ringt ett par samtal och blivit lovade någon sorts intyg på att vi har tillgodo för oss eller någon vän. Inget sådant vare sig på mail eller post har vi fått. Vid ett samtal ljög man till med och sa att vår plats var tom fast vi visste att den var besatt.
Nu inser vi (två månader senare) att man inte har för avsikt att rätta till det hela eller skicka något intyg. I stället stoppar man våra pengar i fickan och hyr ut till nya och får på så sätt dubbla inkomster!
Nu till kärnan: Betala inte i förskott för längre tid än nödvändigt!
Sedan kommer frågan: Är detta vanligt eller har vi att göra med osedvanligt oärliga personer?
Slutligen: Campingen är välskött och det har vi framhållit hela tiden, men kundrelationen en katastrof. Skall girighet förstöra en campings rykte?
Egentligen har vi tvekat att publicera detta, men vi är ju många som far till Spanien och vi vill inte att andra skall råka ut för samma sak!
Huvudsakligen är det vinterlångliggare från Holland, Norge och Sverige som utnyttjar campingen, men i mån av plats tar man även in korttidscampare.
Vår historia börjar med att vi träffade en trevlig familj, som betalt i förskott för en månad, men som av familjeskäl inte kunde utnyttja sin bokning. Vi tog över den och har också betalt deras förskottslikvid.
Väl på plats mottogs vi fint och uppskattade den goda ordning som rådde. Vi blev anmodade att bestämma hur länge vi skulle stanna och vi beslöt drygt två månader. Då bad man oss betala hela vistelsen i förskott.
Efter ett par veckor fick vi medicinska problem och var tvungna att avbryta vistelsen. Vi blev anmodade av en receptionist att besöka hotellet för att få pengar tillbaka. Där fick vi reda på av innehavaren att det kom inte på frågan. I stället skulle han utfärda ett intyg, som vi skulle presentera för reseförsäkringen. Trots mina protester var han obeveklig och for ut i långa förklaringar, som jag tyvärr inte kunde argumentera mot i mitt tillstånd.
Packade och lämnade campingen. Några dagar senare var platsen uthyrd till en annan gäst.
Trots flera mail med begäran om en återbetalning av ett lämpligt belopp (I vårt fall ca 600 euro) har man inte bemödat sig att ens svara på mailen. Har också ringt ett par samtal och blivit lovade någon sorts intyg på att vi har tillgodo för oss eller någon vän. Inget sådant vare sig på mail eller post har vi fått. Vid ett samtal ljög man till med och sa att vår plats var tom fast vi visste att den var besatt.
Nu inser vi (två månader senare) att man inte har för avsikt att rätta till det hela eller skicka något intyg. I stället stoppar man våra pengar i fickan och hyr ut till nya och får på så sätt dubbla inkomster!
Nu till kärnan: Betala inte i förskott för längre tid än nödvändigt!
Sedan kommer frågan: Är detta vanligt eller har vi att göra med osedvanligt oärliga personer?
Slutligen: Campingen är välskött och det har vi framhållit hela tiden, men kundrelationen en katastrof. Skall girighet förstöra en campings rykte?
Egentligen har vi tvekat att publicera detta, men vi är ju många som far till Spanien och vi vill inte att andra skall råka ut för samma sak!