• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Campingägares snikenhet

Hade campingägarna hållt sig på sina campingar hade det inte varit några problem. Men det är ju faktiskt så att de som är medlemmar i SCR är väldigt aktiva utanför sin camping. De gör allt de kan för att begränsa alternativen i sitt område.

På Bjärehalvön har de lyckats få med sig lokalpressen att skriva negativt om husbilsåkare.

På Gotland söker de upp spontana ställplatsägare och kräver att de ska höja priserna. De har även lyckats få till en hel del konstiga skyltar om parkeringsförbud, särskilt i Visby.

På Öland (Borgholm) är det ett himla ståhej på campingägarna under Skördeveckan.

Så jo, en del campingägare SCR är snikna. Och de påverkar långt utanför sina campingar. Ofta upptäcker vi de negativa konsekvenserna på plats. För nya husbilsåkare är det kanske inte så lätt att i den situationen bara åka vidare.

"Men vi klarar oss nog ändå ..."
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Campingägares snikenhet

Har inga synpunkter på SCR eller andra Campingägare. De som driver ett företag (camping) vill så klart tjäna pengar på sin verksamhet. Jag tycker i detta perspektiv inte det är så konstigt att vissa klagar på gratis platser för husbilar. Vi kommer ALDRIG, komma ifrån att vissa erbjuder gratis platser och att då en närliggande campingägare klagar. Kan också förstå att handlare erbjuder dessa platser de vill och att folk skall handla, så de kan tjäna pengar.

Tror vi så länge vi lever få leva med detta problem. På gott och ont.

Det är ju inget problem, bara sund affärsmässighet.
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

nu är det dax att ta av husbilsklubbens dekal annars blir man väll hånad när man kör in på en SCR camping
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Tycker det gnälls alldeles för mycket, nu bor vi i fantasiskt husbilsland.
Om ett område är dyrt varför åka dit ? landet är fullt av vackra områden/platser som inte kostar skjortan att campa/ övernatta i.

Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Det är väl inte konstigt att det gnälls, kolla här MÃ¥let - Bäst i Europa - Husbil.se. Får dom hållas så finns det snart ingenstan att ta vägen till ett vettigt pris. Det vore bättre att dom tog hand om sina egna anläggningar & lät resten av husbilsplatserna skötas av dom som sköter dom idag.

Bennie
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Det är väl inte konstigt att det gnälls, kolla här MÃ¥let - Bäst i Europa - Husbil.se. Får dom hållas så finns det snart ingenstan att ta vägen till ett vettigt pris. Det vore bättre att dom tog hand om sina egna anläggningar & lät resten av husbilsplatserna skötas av dom som sköter dom idag.

Bennie

Tycker du ja.... men pratar du verkligen för hela husbilskollektivet, eller åtminstone för majoriteten?

Tror inte det.

TommyD
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.163
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

[FONT=&quot]Jag läste Bennsans länk, gick vidare till en annan artikel från samma sajt [/FONT][FONT=&quot]http://www.husbil.se/nyheter/stallplatser-en-omtvistad-fraga/[/FONT][FONT=&quot] och fann en hel i sammanhanget intressant. Att SCR vill skapa husbilsplatser enligt sitt eget koncept, med full service och priser i princip identiskt medcampingavgifter allt för att hålla uppe priserna och inte konkurrera inom SCR. Det är ju helt OK då de säkert kommer att få gäster så det räcker. Det är ju nog så att de flesta husbilister, åtminstone de nyare och mindre erfarna, oftast väljer att stå på campingar. Därför är det konstigt att de ger sig på husbilister som väljer andra övernattningar. [/FONT]

[FONT=&quot]Att kommuner erbjuder parkeringar för fordon är inget konstigt när det gäller vanliga personbilar. Men när det gäller husbilar så blir det istället väldigt infekterat. I refererad artikel kan man läsa uttalanden som får en att reagera till exempel: [/FONT]

[FONT=&quot]”Kommunen (Sotenäs) är medveten om problemet och tanken är att campingägare ska få vara med och påverka placeringen av nya ställplatser” [/FONT]

[FONT=&quot]Var tar det så i sammanhanget omskrivna fria konkurransen vägen där? Britt Wall (politiker i S) fortätter:[/FONT]

[FONT=&quot]”- En del använder ställplatser som campingplatser och det är inte bra. Det får inte vara så att man ligger där natt efter natt. Problemet är att någon måste utöva tillsyn och har kommunen inte möjlighet till. Det är egentligen också en polisiär fråga.”[/FONT]

[FONT=&quot]Det första man kan konstatera att hon skiljer på ställplatser och campingplatser, vilket inte i allmänhet görs av SCR, campingägare och länsstyrelser med flera. Hur länge man får stå på en ställplats bestäms av den som upplåter platsen. När det gäller tillsynen så är det naturligtvis upplåtaren av marken som ansvarar för detta. Att försöka pådyvla polisen ansvaret att åka runt och kontrollera hur länge husbilar står på ställplatserna är naturligtvis befängt. Polisen har ju inte ens tid med sina grundläggande åtaganden om säkerhet och trygghet i samhället. De har väl parkeringsvakter på kommunerna.[/FONT]

[FONT=&quot]”På senare år har kraven dessutom ökat och många husbilsgäster vill ha tillgång till el, vatten, dusch, toalett, latrintömning och utemöbler. Det som förväntas är då likvärdigt med full campingservice - med skillnaden att det är gratis.” [/FONT][FONT=&quot]fortätter artikeln.

[/FONT] [FONT=&quot]Det är ju klart att många husbilister vill ha tillgång till allehanda service, och är det gratis är det ju ännu bättre. Vem har sagt att kommunerna ska erbjuda allt detta gratis? Dock är det en stor fördel om gästande husbilister har ett hål i marken med anslutning till avloppsnätet där de kan tomma sitt avloppsvatten. Det ju trots allt kommunerna som har ansvaret för avfallet (Miljöbalken[/FONT][FONT=&quot]15 kap. 3 §).[/FONT] [FONT=&quot]Som jag avslutningsvis ser det bedriver SCR och en del campingägare någon form av strävan mot monopolisering som de även vill applicera på husbilismen. [FONT=&quot]Bennsan gnäller inte[/FONT] utan att han informerar och debatterar om dessa förhållanden och kan inte annat än att hålla med honom i stora delar. [FONT=&quot]Vi husbilister[/FONT] har inte tillgång till starkt organisation eller någon lobbyverksamhet och kan bara påverka genom debatt i massmedia och det förhållandet att vi som konsumenter kan påverka utbudet om inte förbuden blir för många.[/FONT]
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Vi undviker campingplatser så ofta vi kan, senast vi var tvungna att "campa" var i Barcelona i oktober. Avgiften var lika hög som för ett billigt hotellrum och standarden låg.
Under perioden av ett år står vi säkert mer än hälften av nätterna på gratis ställplatser. Många små städer i Europa erbjuder gratis övernattning, tömning och mestadels även vatten, när vi går ut i dessa städer försöker vi att tala om att det är generöst och att vi därför gynnar affärer och restauranger. Städernas innevånare måste få reda på att de får tillbaka något för deras generositet.
Hälsningar
Jan
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Om ställplatsen ligger mitt i barcelona så betalar jag gärna 4-500 skr natten för husbil inkl 2 pers. Då vet jag att jag har rena lakan. ( vad fick du betala & vad ingick ? )....
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Om du åker för långt i Norrland är risken stor att du behöver tanka.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Jag tycker Jokin i inlägg #191 slår huvudet på spiken. SCR bedriver service till sina anslutna campingägare och försöker med alla till buds stående medel påverka kommuner, länsstyrelser och andra markägare att antingen förbjuda parkering för husbilar under delar av dygnet, oftast då några timmar mitt i natten eller anlägga ställplatser som då skall kosta lika mycket som motsvarande camping ansluten till SCR. För att motivera detta pris skall då ställplatsen ha tillräckligt hög standard och ha sådan mängd faciliteter att det liknar en SCR-camping.

Detta är något som i varje fall jag vänder mig emot. Varför skall jag tvingas in på en ställplats med toaletter (som jag redan har i bilen), duschar (som jag redan har i bilen), komplicerade betalsystem (när det räcker med en parkeringsautomat) osv. Som Jokin redan skrivit, det räcker med ett hål i backen anslutet till kommunalt avlopp i närheten av plats som upplåtits till parkering av husbilar. Men det är klart, det blir svårt att motivera en hög parkeringsavgift för en sådan parkering. Varför kan då inte SCR anlägga sina högprisparkeringar och låta oss som bara vill ha en parkering stå på de parkeringar som bara är just parkering, eventuellt kompletterat med ett hål i backen? Tror de kanske att de inte har en produkt som inte efterfrågas? Det tror inte jag i så fall.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Alla kommuner har inte en egen reningsverk & då är det lätt att motivera priset av hålet i marken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Var reningsverket ligger påverkar knappast prisbilden för hålet i marken. Kommuninvånarna skall ändå ha tillgång till avlopp och blir det för lång rördragning i glesbygderna så får väl husbilsparkeringen vara utan hål tills vidare. En skylt kan ange var närmsta "hål" finns. Det behöver inte vara mer komplicerat än så även om SCR tycks vara av annan mening.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Ngn måste ju betala för tömning av "hålet"...
Koordinator/ slambil/förare..this and that..måste ju få betalt...om ingen får betalt så går landet under!!!
Inget är gratis...vill du inte betala så åk vidare...
Som jag skrev i tidigare ...ALLT ÄR RELATIVT.
(Off topic / var på Ystad Camping skärtorsdag..290:- helt ok för en natt )
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

När jag åker ut med husbilen och kommer utanför kommungränsen så sparar "min" kommun in mitt avloppsvatten. I stället drabbas någon annan kommun. Så länge detta sker någorlunda likartat i landet torde plus och minus mellan fastboende och gäster jämna ut sig. Alltså uppstår ingen nämnvärd merkostnad.

Som jag skrev, är det för långt från parkeringen till en avloppsstam så får den parkeringen vara utan hål. Därmed blir det knappast några höga kostnader som skulle motivera höga parkeringskostnader. Kommer jag med personbil till en många kommuner kostar det inget att parkera. Kommer jag med husbil skall det plötsligt vara skyhöga parkeringsavgifter (om SCR får råda). Varför?
 
Toppen