• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

camper

F

F.d. 27074

Guest
Sv: camper

Dom vill ju gärna visa det värsta dom har, principen är att har man luftfjädrad lastbil kan man ju höja chassiet max släppa låsen och sätta in stödben sen sänka chassiet, om du tittar under snabblås på bild 3 ser man låsörona som hänger ner från kranflaket, dom möter ett lås som man skruvar åt mekaniskt, syns rätt bra på bild 5 med, där sitter ett dubbellås i bakändan.
Och att lyfta bostad/flak fixar man ju med en enkel å lätt domkraft och belysning löses väll med en vanlig släpvagnskontakt.

Klart smidigare och lättare än att behöva fram med spärrskaft å ringnyckel å lossa bultar å lyfta å ha sig
 
F

F.d. 20261

Guest
Sv: camper

Imponerande bygge Ritva & Uno, proffsig finish också! Är det någon av er som är/varit yrkesverksamma inom något relevant område för bygget av campern? Har ni dokumenterat bygget på någon blogg/hemsida/forum som man kan kolla igenom? Kul att ni valde en b2500, jag har själv en sån med samma kaross som er i firman och tycker den är den bästa av japps-pickisar jag kört!
Hoppas det går bra om jag bombar er med lite frågor:)

Valet av 30mm fyrkantsprofil till ramen, var det noga beräknat eller mer en slump/känsla?
Varför valde ni fyrkantsrör även till inredningen? Kanske ett överskott av materialet eller för att undvika trä?
En struktur alu. innebär det någon form av profilerad plåt för att få upp styvheten?
Använde ni några skivor mellan stomme och utvändiga plåten i konstruktionen? Om inte, hur tätt reglade ni och var det en lyckad lösning? Om ni använde skivor, vad använde ni då?
Varför blev det nödvändigt med luftfjädring? Körde ni luft både fram och bak?
Det verkar som att er konstruktion huvudsakligen bestod av stål och aluminium, upplevde ni det som något problem om ni befann er lite längre söderut i värme och starkt solsken?

Tråkigt att det inte längre fungerade med denna bil för er men det låter som ni ändå hittade ett bra alternativ!:)


Fikman: Jag har faktiskt skickat en förfrågan till Dala Laminat så det ska bli intressant och höra från dom!
Jag kommer högst sannolikt inte köpa något färdigt lyftsystem till campern, dels för att spara pengar och dels för att spara vikt. Det skulle vara smidigt men eftersom att campern inte ska lyftas av och på så ofta så hamnar det långt ner på prio listan. Men jag söker fortfarande inspiration till hur jag ska bygga en smidig lyftanordning så jag tackar så mycket för tipset!

Mvh
Jocke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: camper

Hej!
Om det är intressant att få ett färdigt skal så kontakta Tomas Lundberg på Träklossen i Boden AB boden@traklossen.se 0921-167 00, 0921-480247 eller 073-0393147.

Det kan ju tänkas att han har något kvar av sin tidigare produktion av ISOCAB.
//Conny
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: camper

hej jag har byggt camper i glasfiber det finns ett hundratal i sverige dom heter Supercamper formarna sålde jag till holland 2009 han har inte gjort några tala med honom i vintras har också byggt husbilar i glasfiber jag avände pvcskum som kom från italien du kan skicka mail privat om du har undringar mvh Per
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: camper

Imponerande bygge Ritva & Uno, proffsig finish också! Är det någon av er som är/varit yrkesverksamma inom något relevant område för bygget av campern? Har ni dokumenterat bygget på någon blogg/hemsida/forum som man kan kolla igenom? Kul att ni valde en b2500, jag har själv en sån med samma kaross som er i firman och tycker den är den bästa av japps-pickisar jag kört!
Hoppas det går bra om jag bombar er med lite frågor:)

Valet av 30mm fyrkantsprofil till ramen, var det noga beräknat eller mer en slump/känsla?
Varför valde ni fyrkantsrör även till inredningen? Kanske ett överskott av materialet eller för att undvika trä?
En struktur alu. innebär det någon form av profilerad plåt för att få upp styvheten?
Använde ni några skivor mellan stomme och utvändiga plåten i konstruktionen? Om inte, hur tätt reglade ni och var det en lyckad lösning? Om ni använde skivor, vad använde ni då?
Varför blev det nödvändigt med luftfjädring? Körde ni luft både fram och bak?
Det verkar som att er konstruktion huvudsakligen bestod av stål och aluminium, upplevde ni det som något problem om ni befann er lite längre söderut i värme och starkt solsken?

Tråkigt att det inte längre fungerade med denna bil för er men det låter som ni ändå hittade ett bra alternativ!:)


Fikman: Jag har faktiskt skickat en förfrågan till Dala Laminat så det ska bli intressant och höra från dom!
Jag kommer högst sannolikt inte köpa något färdigt lyftsystem till campern, dels för att spara pengar och dels för att spara vikt. Det skulle vara smidigt men eftersom att campern inte ska lyftas av och på så ofta så hamnar det långt ner på prio listan. Men jag söker fortfarande inspiration till hur jag ska bygga en smidig lyftanordning så jag tackar så mycket för tipset!

Mvh
Jocke

Hej! ska försöka svara på dina frågor.
30 mm fyrkantrör var en profil som passade till isoleringen, sedan räknade jag på hållfastheten över hytten och det räckte gott och väl.
Stålrör till inredningen, berodde mest på att jag är smed och dessutom styvar det upp konstruktionen ytterligare och jag ville undvika trä i möjligaste mån.
Al, jag tror den hette stucko, fick köpa en rulle, en meter bredd. Falsade ihop sidor och hörnen.
Jag satte fyrkantrör på rätt höjd, över o under fönster, samt båda sidor fönster. Samma i tak runt taklucka och falsskarvar av plåt och även en mellan.
När plåten var på plats limmade jag fast isoleringen i plåten. Jag limmade fast tunn plyfa mot isoleringen på insidan och även poppnitade i fyrkantrören.
Mazdan lastar 1100kg, men blir baktung, därför satte jag på luftfjädringar bak och pumpade upp dessa till, jag tror 3,5 bar
Vi var aldrig längre söderut än skåne, men vi var i Finlad flera gånger, en gång i slutet av oktober och det snöade rejält, det funkade fint.
För att ta av den från flaket hade jag ett 60mm fyrkantrör fastsvetsat i varje hörn, integrerat så de inte syns. I dessa hade jag ett passande rör med fot. I denna foten satte jag löstagbara hjul. Mellan foten och campern tryckte jag med domkrafter så pass högt att jag kunde rulla bort campern. Att plocka av eller sätta på campern tog ca 30 minuter när jag blev van.
Lycka Till Uno
 
F

F.d. 20261

Guest
Sv: camper

Tack för alla svar!

Jag har även fått svar från Dala Laminat som jag kan dela med mej av ifall någon annan är intresserad.
För camperbygge så tyckte dom att deras standardpaneler var lämpligast och kostar/väger så här:
30mm ca 750kr/m2 (ink. moms) och ca 5,6kg/m2
40mm ca 770kr/m2 (ink. moms) och ca 6kg/m2

Som som "intresserad" och icke-medlem så kan jag inte skicka PM eller se någons profil tyvärr, så kommunikationen behöver ske på forumet om någon skulle föredra att kontakta mig privat så går det givetvis jätte bra på punkketAhotmail.com (A=snabela, för att undvika spam)

Uno.
Smart att sätta hjul på fötterna för avlyftningsanordningen, blir ju kanon när den ska förvaras och underhållas! Tror jag ska göra en liknande lösning, att montera fötter om den behöver lyftas av under resa och sen ha hjul för förvaringen. Jag tror jag hittade på stucco plåten, påminner om hur det brukar se ut på husvagnar i alu. Gick det att gå på taket?

Plastpelle.
Låter som att du har gedigen erfarenhet både av att arbeta med plast och skapa konstruktioner. I ett tidigare inlägg skrev jag lite kort om hur jag ev. tänkte bygga campern. Vad tror du om det regelavståndet och hur tunn plast tror du man kan komma undan med? Just nu lutar det väl mest mot att använda polyester som plast och armera med glasfiberväv 300g (bör väl bli starkare än glasfibermatta 300g?)

Conny
Jag kan prova att skicka ett mail Tomas, men Boden ligger hyfsat långt ifrån Gävle dessvärre. Tack för tipset.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: camper

Tack för alla svar!

Jag har även fått svar från Dala Laminat som jag kan dela med mej av ifall någon annan är intresserad.
För camperbygge så tyckte dom att deras standardpaneler var lämpligast och kostar/väger så här:
30mm ca 750kr/m2 (ink. moms) och ca 5,6kg/m2
40mm ca 770kr/m2 (ink. moms) och ca 6kg/m2

Som som "intresserad" och icke-medlem så kan jag inte skicka PM eller se någons profil tyvärr, så kommunikationen behöver ske på forumet om någon skulle föredra att kontakta mig privat så går det givetvis jätte bra på punkketAhotmail.com (A=snabela, för att undvika spam)

Uno.
Smart att sätta hjul på fötterna för avlyftningsanordningen, blir ju kanon när den ska förvaras och underhållas! Tror jag ska göra en liknande lösning, att montera fötter om den behöver lyftas av under resa och sen ha hjul för förvaringen. Jag tror jag hittade på stucco plåten, påminner om hur det brukar se ut på husvagnar i alu. Gick det att gå på taket?

Plastpelle.
Låter som att du har gedigen erfarenhet både av att arbeta med plast och skapa konstruktioner. I ett tidigare inlägg skrev jag lite kort om hur jag ev. tänkte bygga campern. Vad tror du om det regelavståndet och hur tunn plast tror du man kan komma undan med? Just nu lutar det väl mest mot att använda polyester som plast och armera med glasfiberväv 300g (bör väl bli starkare än glasfibermatta 300g?)

Conny
Jag kan prova att skicka ett mail Tomas, men Boden ligger hyfsat långt ifrån Gävle dessvärre. Tack för tipset.

Det gick att gå på taket, men bara över stålrören. Själv gick jag aldrig på taket. Jag tvättade från stege, från båda sidor.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: camper

Hej jag förstår att vi tänker olika jag hade inga reglar i min konsrution varken stål eller tra minrek är att bygger med lamnat skvor ock limmar ihop skarvar eller bygger med skumskivor och lägger på glasfiber plast på utsidan och innsidan det finns polyrytanskum som heter inotan detta är lite kladdigt o kräver nog erfarenhet när jag ställde ut på elmia under 90talet kom det en journalst från teknikens värld och ville att jag skulle hoppa på taket och det gjode jag det blev en bra artikel blev mycket lovordad du får inte ha fr tunt laminat med väv blir tarkt med tunt vatten kan tränga igenom det blir mycket att undra över du kan maila mig på johnsson_per@yahoo.se lycka till
 
Toppen