• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camper 770 Inställningar

F

Fd.16159

Guest
Tyvärr fungerar det inte för mig. GPS söker hela tiden fast den står på 3500 kg
Hittar gps inte din position? Den behöver positionen för att kunna beräkna en rutt.
Så först måste positionen fastställas.

Har den svårt att hitta positionen så ta loss gps och ta med den utanför fordonet så att den får fri sikt mot himlen. Det kan ta en stund för den att hitta var den är, särskilt om man har förflyttas sig från var den senast visste positionen.

En del fordon har silveroxid i framrutan för att minska värmeinstrålning. Silveroxiden har dock även egenheten att hindra gps-signaler och andra transpondrar typ Brobizz från att få igenom signalen. Det är väl främst franska personbilar som har det här. Då är det bara att försöka hitta en annan plats för gpsen.

Vill gps inte hitta positionen kan man göra en simulerad plats genom att gå till Inställningar - Navigation - GPS Simulator. Ifrån menyn välj Karta. Dra kartan till den plats där du befinner dig och zooma in om det behövs. När du är nöjd dubbelklicka på platsen. Det kommer upp en adress i botten på skärmen och välj där Denna plats. Gpsen är nu i simulerat läge och ska nu kunna göra en ruttberäkning.

Simuleringen kan hjälpa gpsen att hitta sin verkliga position när man avaktiver simuleringen

Funkar beräkningen så är det bara att tillbaka Inställningar - Navigation och bocka av simuleringen

Ett par sidor från Garmin support som kan vara värt att läsa
Automotive Device Calculating Routes Slowly | Garmin Support
Truck Device Routing Inaccurately or Giving Wrong Directions | Garmin Support
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Hittar gps inte din position? Den behöver positionen för att kunna beräkna en rutt.
Så först måste positionen fastställas.

Har den svårt att hitta positionen så ta loss gps och ta med den utanför fordonet så att den får fri sikt mot himlen. Det kan ta en stund för den att hitta var den är, särskilt om man har förflyttas sig från var den senast visste positionen.

En del fordon har silveroxid i framrutan för att minska värmeinstrålning. Silveroxiden har dock även egenheten att hindra gps-signaler och andra transpondrar typ Brobizz från att få igenom signalen. Det är väl främst franska personbilar som har det här. Då är det bara att försöka hitta en annan plats för gpsen.

Vill gps inte hitta positionen kan man göra en simulerad plats genom att gå till Inställningar - Navigation - GPS Simulator. Ifrån menyn välj Karta. Dra kartan till den plats där du befinner dig och zooma in om det behövs. När du är nöjd dubbelklicka på platsen. Det kommer upp en adress i botten på skärmen och välj där Denna plats. Gpsen är nu i simulerat läge och ska nu kunna göra en ruttberäkning.

Simuleringen kan hjälpa gpsen att hitta sin verkliga position när man avaktiver simuleringen

Funkar beräkningen så är det bara att tillbaka Inställningar - Navigation och bocka av simuleringen

Ett par sidor från Garmin support som kan vara värt att läsa
Automotive Device Calculating Routes Slowly | Garmin Support
Truck Device Routing Inaccurately or Giving Wrong Directions | Garmin Support

Det är inga problem att hitta positionen. Problemet är att när jag ställer in måtten på Morelon 7,5 t så söker och söker den hela tiden för att hitta vägar. När jag åkte mindre husbil Carthago 5 ton var det inga problem att köra efter GPS. Ställer jag om den på personbil fungerar allt normalt.
 
F

Fd.16159

Guest
Det kan bero även på längd, bredd och höjd är annorlunda.
Det här är väl inte bekräftat men Garmin kartorna har någon inbyggd form av databaslista som anger vad vägarna är av för kvalite, vikt, längd, höjd och hastighet
Det kan vara så de vägar runt dig inte är klassade för 7,5 ton och då hittar gpsen inga vägar helt enkelt.

Så antingen förflytta sig till ett vägavsnitt t.ex. större genomfartsled och prova där.
Går också göra genom simulering.

Garmins kartor och programvaror är inget som imponerar. Har själv fått de mest fantasiska ruttförslag som krävde 30-40 mils omvägar på en sträcka av 10 mil. Det var främst Frankrike men aldrig i Tyskland. Definition av vägkvalitet från olika länder är det som skiljer enligt min mening.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Det kan bero även på längd, bredd och höjd är annorlunda.
Det här är väl inte bekräftat men Garmin kartorna har någon inbyggd form av databaslista som anger vad vägarna är av för kvalite, vikt, längd, höjd och hastighet
Det kan vara så de vägar runt dig inte är klassade för 7,5 ton och då hittar gpsen inga vägar helt enkelt.

Så antingen förflytta sig till ett vägavsnitt t.ex. större genomfartsled och prova där.
Går också göra genom simulering.

Garmins kartor och programvaror är inget som imponerar. Har själv fått de mest fantasiska ruttförslag som krävde 30-40 mils omvägar på en sträcka av 10 mil. Det var främst Frankrike men aldrig i Tyskland. Definition av vägkvalitet från olika länder är det som skiljer enligt min mening.

Tack för ditt engagemang. Jag ska prova att ändra några parametrar på storleken och se vad som det kan ge.
Vi bor vid större vägar så jag tror inte det är problemet.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Jag har en Garmin 770 och frågar vilket koordinatsystem format jag ska lägga in när jag använder ställplats guidens uppgifter?
GPS: N58 49'50" E15 55'42"
Skriv ner formatet...
 
F

F.d. 14324

Guest
Kabe880, du bör använda:
  • h ddd° mm´ss.s"
Finns en guide för det i Filer där jag försökt klargöra det. :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns under kordinater,välj kordinatformat,rulla nedåt i listan, sedan gäller det att ändra om man använder tex.Bordatlas eller någon som anänder andra format,har gjort det misstaget ,någon gång.
 
F

F.d. 14324

Guest
Finns ej som val under koordinater, format!?
Okej, då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, kanske har ändrats på senare modeller eller nåt.
Ska jag gå in under filer eller?
Det jag menade med "Filer" är att jag har gjort en enklare guide för hur man ställer in formatet i sin garmin och lite tips runt det i Filer här i hbk, postar en genväg dit, även om det kanske inte fungerar för nyare modeller:
https://www.husbilsklubben.se/forums/resources/koordinater-garmin.64/

mvh jocke
 
Toppen