• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campa i Spanien

Linda1980

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29177
Medlemskap
2023
Hej
Vi funderar på att åka till spanien inom några veckor.
Min undran är om någon här har erfarenhet av att campa med stor husbil i spanien.
Vi har en husbil på 13 ton, 3,85 hög och 11 meter lång.
Har ni tips på bra stora campingplatser eller ställplatser?
Vi tänkte Alicante kusten och ner mot marbella.
Tacksam för tips
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Problem på de flesta campingar- många har max 3,5 ton på vägar in ? Fast det kan vara för att undvika lastbilar i tätbebyggelse. De campingar vi varit på ställer dessa stora i utkanten längs med gatan tex- ingen trevlig plats för längre vistelse. Normalplatser där vi varit är 8-9 meter djupa och 10 m långa. Föreslår att du skriver runt till de campingar som står i ACSI. Då det varit stora bilar har man fått släppa in dom " bakvägen. Går oftast inte att komma runt i hörnen på vanliga vägen.
Vi har 8 meter och får trixa för det mesta. Säker vill dom ha gäster, så gör en plan vilka orter ni kan tänka er och skriv till resp camping.
Även i Sverige är problem det mesta är gjort för mindre och medelstora fordon.
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Hej
Vi funderar på att åka till spanien inom några veckor.
Min undran är om någon här har erfarenhet av att campa med stor husbil i spanien.
Vi har en husbil på 13 ton, 3,85 hög och 11 meter lång.
Har ni tips på bra stora campingplatser eller ställplatser?
Vi tänkte Alicante kusten och ner mot marbella.
Tacksam för tips
Det finns flera ställplatser i det området ni tänker er som har plats för bilar upp till 12 meter,vår är 10,4m och vi har inte haft några problem ”ännu” då vi varit där nere.
Har vänner med 12m bilar och 17 tons vikt som vi ”camperat” i hop med och det har ytterst sällan varit problem för dem.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hej
Vi funderar på att åka till spanien inom några veckor.
Min undran är om någon här har erfarenhet av att campa med stor husbil i spanien.
Vi har en husbil på 13 ton, 3,85 hög och 11 meter lång.
Har ni tips på bra stora campingplatser eller ställplatser?
Vi tänkte Alicante kusten och ner mot marbella.
Tacksam för tips
Vi har gjort 5 vintrar i ES med stora bilar 12-26 ton. 10,7-12 m o h 3,95 m X 2,55m. Nuvarande 15 ton o 11,4 m. Det går på de flesta ställen att få till det. Det viktiga är dock planeringen. Kontakta reception. Stora platser är en bristvara på äldre campingar.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Problem på de flesta campingar- många har max 3,5 ton på vägar in ? Fast det kan vara för att undvika lastbilar i tätbebyggelse. De campingar vi varit på ställer dessa stora i utkanten längs med gatan tex- ingen trevlig plats för längre vistelse. Normalplatser där vi varit är 8-9 meter djupa och 10 m långa. Föreslår att du skriver runt till de campingar som står i ACSI. Då det varit stora bilar har man fått släppa in dom " bakvägen. Går oftast inte att komma runt i hörnen på vanliga vägen.
Vi har 8 meter och får trixa för det mesta. Säker vill dom ha gäster, så gör en plan vilka orter ni kan tänka er och skriv till resp camping.
Även i Sverige är problem det mesta är gjort för mindre och medelstora fordon.
Detta har vi bara råkat ut för på vårt första ställe vid vår första ankomst i ES. Trots kontakter innan på en mycket gammal camping i Benidorm som heter Raco. Personalen försökte utan kunskap fylla på.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Ja. man upplever det olika och ser inte problemen förrän man själv är där. Jag menar att det är ovanligt med så stora bilar därav storleken på platserna. Allt löser sig på något sett och planering i förväg är bra. Lycka till önskar vi.
 
Toppen