• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campa eller parkera

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
När hon pratar står hon på en camping inte långt ifrån Kungshamn/Smögen. De andra bilderna är från Smögen. Där är det riktigt mycket turister och riktigt trångt på sommaren, så man får nog förstå att de som bor där är ganska trötta på alla bilar och husbilar som fyller upp alla parkeringsplatser, gator och infarter. Det är helt enkelt inte ett lämpligt besöksmål med van, husbilar och husvagnar under en stor del av sommarsäsongen. Det finns en ställplats men den är "alltid" full. Däremot är det gott om campingar på cykelavstånd i omgivningarna, det har hon ju tydligen upptäckt! :)
Helt rätt!
I många fall är det faktiskt HB-åkarnas eget fel att skyltarna kommer upp. Att inte respektera att det är fullt på t ex en ställplats, utan göra sig plats att stå där ändå.
Att ta flera P-rutor i anspråk på turisttäta ställen, där det redan är ont om P-platser.
Att inte respektera att P gäller 24 tim vard och över helgen, utan campa där en vecka. T ex i Rågelund, utanför Åsa, gamla Malmkajen i Luleå och Laponia rastplats, Jokkmokk m fl. Värst är de som då släpper gråvattnet där de står och tömmer toan i buskarna.
Att campa på en asfaltparkering med markis, utemöbler, grill och portabla solceller. Har sett en del ta 4 P-rutor i anspråk till alla campinggrejerna.
T ex vid Ulrikaparken i Ulricehamn finns 6 st PB2- platser, men jag räknade till 17 HB totalt på PB1-parkeringen! Gäller även många badplatsparkeringar, så lokalbefolkningen inte kan komma fram till sin egen badplats. Oftast sköts de ideellt och man måste respektera detta.
Dessutom använder många lokala HB-ägare gratis ställplatser som privat uppställningsplats, t ex Alingsås, Vänersborg och Ulricehamn m fl.

På en del parkeringar vid naturreservat har det blivit PB2-förbud, men då jag inte har någon PB1 kan jag alltså inte åka dit och vandra, då jag inte ens får parkera min HB där. Därav mailkonversationen med Transportstyrelsen i tidigare inlägg #8.

Parkera på parkeringar och sova i HBn är inte att campa, men campa på friplatser eller andra platser avsedda för camping, annars kommer vi snart att tvingas in på campingarna allihop!! Hur svårt kan det vara?

Bilden i föregående inlägg är klockren!!!

Senast ändrad:

joni

HBK Intresserad
Kommun
Höganäs
Det är ju tillåtet att sätta upp skyltar utmed privata vägar(utan statliga eller kommunala bidrag) samt vid enskilda vändplaner/P-platser vid bad. På landet hade vi för några år sedan problem med vildcamping vid sjön med början till skogsbrand som följd samt nedsmutsning mm. Här blev det en bom över vägen samt skylt, vid en annan skogsväg blev det skylt med motortrafik förbjuden + tilläggstavla. Bommen fungerar utmärkt, ingen som förstört den men förbudsskylten fungerar sämre. Funderat på att börja avverka lite när vi får ovälkommet besök, eller kanske gå ut med geväret och jaga lite vildsvin. Vildsvinsstammen bara ökar o ökar så de behöver hållas efter. Nu börjar ju jaktsäsongen så studsaren bör väl provskjutas innan, har ett bra ställe med kulfång nere vid sjön.
för övrigt tycker jag att när man är ute med ett campingfordon och övernattar vid t ex sjöar/badplatser/på skogsvägar mm så ska det räknas som camping. Parkera kan man ju göra på P-platser i stan eller på rastplatser
Om du får tillstånd att sätta upp en skylt "Motortrafik Förbjuden" så kan du inte köra bil där själv heller.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hittade den för något år sedan.Visa bilaga 241053

Fast detta är väl hur regler ska tolkas i ..är det Portugal/ Spanien. Något liknande finns nog egentligen inte officiellt i Sverige.
Exakt vad som innefattas i begreppet camping är nog inte klart...
I inlägg # 8 står att ...definition av camping finns inte i trafiklagstiftningen... o förmodligen är det så...

Ps # 22 många kloka tankar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast detta är väl hur regler ska tolkas i ..är det Portugal/ Spanien. Något liknande finns nog egentligen inte officiellt i Sverige.
Exakt vad som innefattas i begreppet camping är nog inte klart...
I inlägg # 8 står att ...definition av camping finns inte i trafiklagstiftningen... o förmodligen är det så...

Ps # 22 många kloka tankar.
husbilsparkeringen här i Alingsås vid Savannen stod det skyltar med samma bild och innebörd, men de försvann snabbt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Bilden i inlägg #21 har text på tjeckiska och/eller sovakiska så skylten kan antagligen komma därifrån.

Vhodné = lämplig
Nevhodné = olämpligt

All info från google översätt.

//Michael, medlem

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Samma bild används i andra länder. Vet dock inte vilket land som var först, men första gången jag såg den på detta forum var på en bild från Spanien.

Pålle

Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Detta problem fanns antagligen inte då trafiklagstiftningen skrevs, kanske dags nu. Enklast är väl att definiera parkering som fordon uppställt på parkeringsplats får inte ha något utanför fordonskroppen som inte finns där vid färd på väg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Då kan det bli problem om du parkerar, kommer tillbaka och upptäcker att det är punka på ett hjul. Det har hänt att man då hissat upp bilen, monterat av och medtagit hjulet till gummiverkstad och sedan kommit tillbaka med ett lagat hjul att återmontera. Tråkigt att få parkeringsanmärkning i sådant fall.

//Michael, medlem

Toppen