• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CAMOS CN-770

F

F.d. 52964

Guest
Hej!
För snart 1 år sedan köpte vi en CAMOS CN-770 gps. Eftersom kartmaterialet i den inte är det senaste, saknar bland annat Östeuropa och Kroatien, har jag försökt få tag på en uppgradering. Jag vände mig först till Dustin där den är köpt utan resultat. De hänvisade på Navigon som ligger bakom programvaran. På Navigon svarade man att de bara kunde ta fram en uppdatering om den beställdes av Camos. Då det inte finns någon svensk generalagent för Camos så skickade jag ett mail till Tyskland med förfrågan om färskt kartmaterial. Tyvärr har jag inte fått något svar men hittat följande på deras hemsida.

Gibt es neues Kartenmaterial für das CN-770?
Leider nein. Aufgrund strategischer Neuausrichtungen wurde das Produkt und dessen Support eingestellt. Im Rahmen der Garantie bieten wir natürlich auch weiterhin den vollen Service.


Är det någon i klubben som har något tips. Utan tillgång på uppdaterade kartor är ju gps:en i princip värdelös.

Mvh Anders
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: CAMOS CN-770

Tror att generalagenten i Sverige är Gadgetec AB (GadgeTec) Om du inte hittar något på hemsidan kan du ringa Tel:031-492010 och begära teknisk support Daniel Wiberg (daniel@gadgetec.se).

Jag har en likadan med backkamera som fungerar bra och om du hittar några uppdateringar kan du kanske berätta det på denna tråd.

Mvh Roger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10558

Guest
Sv: CAMOS CN-770

Har också tittat på denna GPS med inbyggd backkamera, men enligt tillverkaren så går det inte att mata in koordinater ännu, vilket dom jobbar på men vet inte när det kommer.
Stämmer detta och hur är kameran (bildkvaliten)?
tacksam för lite feedback!
/Bosse
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: CAMOS CN-770

Tack Roger för upplysningen, skall ta kontakt med GadgeTec och kolla om det går att få tag på uppdatering av kartan. När det gäller inmatning av koordinater så går det bra i CN-770serien, det måste vara den nya CN-780 som det inte fungerar på. När det gäller bildkvaliteten så vet jag ej eftersom jag inte installerat kameran pga byte från husvagn till husbil.

Mvh Anders
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: CAMOS CN-770

Jag blev förvånad över bildkvaliten, funkar utmärkt även i mörker (ir) saknar dock linsskydd. GPSen verkar lite buggig. /MT
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: CAMOS CN-770

Min Camos 770 GPS var också buggig så först bytte dom ut minneskortet men det blev ingen skillnad sedan byttes GPS-en ut och har sedan dess fungerat utmärkt så mitt råd är var inte nöjd om den är buggig för då är det fel redan vid inköp och ska till Gadgetec för reparation eller utbyte.(så skedde med min)

Jag kan lägga in koordinater men man måste ha mjukvaruversion 1,1 på kortet.

På version 1,0 saknas den möjligheten.

Mvh Roger
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: CAMOS CN-770

Hej
Jag har också en Camos GPS.
Via Taiwan till Tyskland till Sverigen fick jag tag i generalagenten som inte är samma som ni nämner här.
tyvärr är jag på resande fot just nu så jag har inte namnet här så jag återkomemr med det.
tydligen är historien att det skurit sig mellan Navigon och Camos så inga updateringar finns eller kommer att finnas.
General agenten sa att jag kunde få köpa senaste (upgradera hela GPS'en) till ett (enligt honom) fördelaktigt pris.
Den nya Camos'en som levereras f.o.m i vår hade någon annan programvara i botten.

Som sagt, återkommer med mera info framåt lördag om ni inte redan hittat reda på allt
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: CAMOS CN-770

På mitt minneskort står det Ver 1.0, men det har i alla fall gått att skriva in koordinater. Man kan hämta hem en uppdatering av mjukvaran på nedanstående adress.

http://www.camos-multimedia.com/content/downloads.php?language=en

Lite svår att installera eftersom gps:en inte har någon dataingång. CF-kortet måste anslutas till datorn via en adapter.

Mvh Anders
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: CAMOS CN-770

Det står 1,0 även på mitt kort men när jag går in på inställningar och sen produktinformation i GPS-n så står det version 1,1.

Mitt kort byttes ut och plötsligt kunde jag inte lägga in koordinater, men jag hade antecknat att gamla kortet hade version 1,1 och det nya 1,0 när jag kollade i GPS-n.

Ringde Gatgetec och sa att med mitt gamla kort kunde jag lägga in koordinater men han svarar att det går inte enligt uppgifter dom fått.

Jag säger då till honom att stoppa in mitt gamla kort i en gps och kolla och vips fanns koordinatfunktionen men det kände teknisk support Daniel Wiberg inte till men nu vet han och jag fick tillbaka rätt kort men det står fortfarande 1,0 på kortet så man får kolla på inst/produktinfo i Gps-en.

Mvh Roger
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: CAMOS CN-770

Hej, har nu varit i kontakt med GadgeTec och fått nedanstående svar.


När det gäller Camos uppgradering har de ett mycket förmånligt erbjudande.

För 250 Euro får du en helt ny maskin CN780 med nya kartor och ny hårdvara.
Du tar kontakt med oliver.wenzel@imc-multimedia.com hos Camos. Så löser han det och förklarar hur det går till.
Ev backkamera mm låter du vara kvar utan det är bara själva GPS:en de byter.


Mvh Anders
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: CAMOS CN-770

Anders & Janet,

Undrar om det är värd att satsa € 250 på en uppgrade, om ca 1-2 år sitter sitter du i samma situation. Glömma det hela och satsa på en annat mer vanligt märke som.tex Garmin där det finns gott om tillbud.

Okay du har ju kameran men den kan ju sitta kvar om så önskas och fortsätter att fungera med eller utan det ny upgrade, eller hur ? Jag vet vad ska skulle göra ;)
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: CAMOS CN-770

Hej Anders. Hörde du efter om koordinatfunktionen finns i CN780 maskinen.

MVH Roger
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: CAMOS CN-770

Hej Roger!
För ett ½-år sedan ringde en kollega till mig direkt till tillverkaren i Tyskland och frågade om denna funktion.
Det finns ännu inte, men det är på gång svarade dom. Så det kanske är dags igen med en förfrågan.
/Bosse
 
F

F.d. 25015

Guest
Sv: CAMOS CN-770

Någon av er som har CN-770 som funderar att nappa på uppgradering tillCN-780??
Känns som ett lockande erbjudande samtidigt som jag känner det lite vanskligt med
tanke på hur Camos hanterat uppgraderingar till CN-770. Finns väl kanske risk att
man får ett liknande "svar" om 1 år, köp vår nya modell till rabbaterat pris.
Vad tror ni?
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: CAMOS CN-770

Jag kommer då inte att uppgradera till en CN 780. Vid kontakt med Stefan Nilsson på GadgeTec fick jag svaret att det inte går att skriva in koordinater i den och att det verkar som den funktionen inte kommer. Det blir nog att investera i en ny av annat fabrikat så småningom.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen