• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Callcenter´s uppringningar

F

F.d. 10936

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Jag är inte 100% säker på hur det fungerar med iPad, har själv en Android-platta. En förutsättning för kunna ringa "vanligt" är givet att du den versionen med 3G, dvs den kommunicerar med telenätet utöver ditt vanliga nät hemma, den andra förutsättningen är att du har ett headset, såvida du inte har världens största händer, den tredje att du har ett abonnemang som tillåter röstsamtal (idag säljs många med bara data och då funkar bara 112). Har du det så funkar det.

/Christian
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Callcenter´s uppringningar

Det går alldeles utmärkt att ringa VOIP med en iPad, utan headset eller anslutning till mobilnätet via 3G. Det räcker med WiFi-anslutning.
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Nu har jag via en chat med kundservice på Tele2 fått hjälp och de kommer att se till att vår fasta telefon inte blir uppringda av ngt call-center på uppdrg av Tele2 samt skulle de se till att våra synpunkter skulle framföras till ansvarig. Dessutom kunde man få en utskrift av chat-konversationen. Bra!! Nu skulle det "bara" ta en eller två veckor innan det förhoppningsvis upphör. Bara idag har det automatiska uppringandet skett tre gånger.

Inger/fru hianders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Callcenter´s uppringningar

Något som är fruktansvärt störande är när det gått fram 3 signaler och man lufter luren så har dom ringt upp någon annan istället och det gjordes tydligen automatiskt detta sker då på förmiddagarna och jag måste ju vakna till först .
Jag som jobbar nätter kan ju inte hålla på och stänga av alla 5-6 hemtelefonerna innan jag lägger mej utan nöjer mej med att stänga av ljudet på mobilen .
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Bengt-Åke! Om du har Tele 2 så kontakta dem som jag gjorde enl ovan. Dessutom kan du få en utskrift (kvitto) på chat-samtalet!! Suveränt om det fungerar!

Uppringandet kan ske hela dagen (för vissa dygnet) eftersom det sker med automatik och kopplas till en säljare om det finns någon ledig.

Telefonförsäljning - Wikipedia

Lycka till!

Inger

PS Kram till Vovvse Gull DS
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Callcenter´s uppringningar

Jag uppskattar att det f.n. finns ca 250 nummer som blockeras av Truecaller.

image.jpg
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Callcenter´s uppringningar

Hej. Har nix telefon men blir ändå uppringd av call-center företag. Chattade nyss med Tele 2 Och bad dem spärra samtal från call-center åt mig. Svaret blev att Vi kan inte spärra inkommande samtal bara våra egna säljare.
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Jo så är det, de kan bara spärra samtal fr säljare som jobbar för Tele2 (via ex call-center). Det är bara de som vi råkar ut för nu.

Vi är ju också med i Nix och det funkar bra så vitt vi vet. Kollade imorse att vi är aktiva där. Är man kund i något företag så funkar inte inte Nix så bra.

Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Geje - mejla din e-mejl adress så ka njag v b f vår konversation så du ser hur vi pratade och kom överens om. Gå in under Privata meddelanden till vänster.

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Hej!
Vad är det för telefonnummer till " NIX "?
Lars
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

020-277000

Googla på NIX. Finns mycket intressant att läsa där. Man måste ringa från den telefon som man vill ha spärrad för uppringningar.

Inger
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Nix funkar bara för privatpersoner. Om man haft eller har en firma registrerad på samma personnummer som telefonnumret är registrerat på, är man lovligt byte.
Eftersom jag haft ett par firmor ringer det ofta till mig. Jag har lärt mig några strategier för att handskas med förhoppningsfulla telefonförsäljare (tyvärr ofta ungdomar som nappat på ”omöjliga” försäljningsuppdrag (har själv arbetat med callcenterverksamhet, dock inte direktförsäljning, men förstår hur branschen funkar).
Jag brukar inleda med att jag inte är intresserad (köper av princip inget vid dörren och inget på telefon om jag inte ringt upp själv först).
Om dom lyssnar är det inget problem – vi skiljs under utbytande av artighetsfraser.
Om dom inte lyssnar utan fortsätter efter sitt manus tar jag initiativet och börjar en utfrågning om säljarens för och efternamn, uppdragsgivare, hans arbetsgivare, hans närmsta chef och så vidare i all oändlighet. De flesta tröttnar snart och ger upp.
Några vägrar fortfarande att förstå vad som händer och fortsätter enligt sitt manus . Då tröttnar även jag och avslutar samtalet med en önskan om att säljaren torde fara till en varmare plats.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Callcenter´s uppringningar

Man får inte glömma att dessa ungdomar gör sitt jobb, kanske efter en längre tids arbetslöshet. För att spara tid för båda parter är det bäst att inte svara överhuvud taget vilket är en lätt match med appen som visar "Blockerat av Truecaller". Det är också lätt att lägga in egna nummer på icke önskvärda samtal.

Funkar ännu inte med trådbundna samtal!
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Callcenter´s uppringningar

Hej på er!

Det enklaste är väl att lägga på luren.

Det funkar både privat och på firman.

Man hör ju ganska tidigt att det är försäljare på gång.

Inga diskutioner och inget onödigt snack!:rolleyes:

Så gör jag/vi

Ha det gott!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Callcenter´s uppringningar

Då uppringningen är datastyrd så slutar signalen ofta efter 3 signaler.
Skulle jag råka svara så försöker jag på ett trevligt sätt för att avsluta samtalet,
finns ju ingen anledning att trycka ner en person som bara gör sitt jobb!

Uppdragsgivaren är ju den skyldige.
Har väldigt lite påringningar, NIX fungerar nästan fullt ut för oss. Måste uppdateras...

Bosse
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Callcenter´s uppringningar

Att blockera nummer i mobilen fungerar också med Vem ringde.se. Jag har den som app i min IPhone och den fungerar ungefär som Knarrvik beskrivit Truecaller, jag har inte fått nåt säljsamtal senaste året som den inte varnat för. Bara att lätta bli när Vem ringde.se varnar...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Callcenter´s uppringningar

Skulle jag råka svara så försöker jag på ett trevligt sätt för att avsluta samtalet, finns ju ingen anledning att trycka ner en person som bara gör sitt jobb! Uppdragsgivaren är ju den skyldige. Bosse

Håller med!
Varför vara otrevlig, ett annat alternativ är att inte svara alls, skärmen visar ju att numret är blockerat eller skyddat av Truecaller. Förutsatt att appen är installerad. Man kan också ange en annan ringsignal så det hörs att samtalet är oönskat.
 
Senast ändrad:
Toppen