F
F.d. 30146
Guest
Hej på er igen!
frågan gäller alltså laddenheten Calira EVS 15/12, och det som heter Bord Control 803.
Så här är det- när jag kopplar i 220V i husbilen löser automatsäkringen ut, och kollar jag på "Bord-Control" så är det säkringen som "styr" startbatteriet och bodelsbatteriet, det spelar alltså ingen roll hur jag väljer läge på knappen, säkringen löser ut på båda lägena.
Jag inser ju att det är näst intill omöjligt att ge ett uttömmande svar på vad det kan vara, men om någon har något tips på var jag ska börja att felsöka, ja då vore jag kanske felet på spåren.
Bilen laddar normalt vid drift, alltså från generatorn. Och vid ikopplat bodelsbatteri fungerar allt som drivs av 12V.
Så är det någon som eventuellt har erfarenhet från det gamla elsystemet Calira EVS 15/12 och Bord Control 803, och har haft lika erfarenhet som jag beskrivit, hör av er då.
Jag tror själv att själva laddenheten är kass helt enkelt, men förhoppningsvis inte, annars får jag väl "koppla förbi" systemet, och skaffa en ny Cetek-laddare för att driva laddningen när man står still.
En annan fråga, jag har inte kollat om de båda batterierna laddas under färd, och ska sanningen fram, vet jag inte hur jag ska kolla det, och lika lite vet jag om jag ska koppla om någon knapp på Bord Control för detta, eller om det sköts automatiskt, och hur kollar jag det?
Och laddas båda batterierna under färd?
Tyvärr har vi idag regn här i Dalarna, men jag önskar er trots allt regnande en skön sommar.
frågan gäller alltså laddenheten Calira EVS 15/12, och det som heter Bord Control 803.
Så här är det- när jag kopplar i 220V i husbilen löser automatsäkringen ut, och kollar jag på "Bord-Control" så är det säkringen som "styr" startbatteriet och bodelsbatteriet, det spelar alltså ingen roll hur jag väljer läge på knappen, säkringen löser ut på båda lägena.
Jag inser ju att det är näst intill omöjligt att ge ett uttömmande svar på vad det kan vara, men om någon har något tips på var jag ska börja att felsöka, ja då vore jag kanske felet på spåren.
Bilen laddar normalt vid drift, alltså från generatorn. Och vid ikopplat bodelsbatteri fungerar allt som drivs av 12V.
Så är det någon som eventuellt har erfarenhet från det gamla elsystemet Calira EVS 15/12 och Bord Control 803, och har haft lika erfarenhet som jag beskrivit, hör av er då.
Jag tror själv att själva laddenheten är kass helt enkelt, men förhoppningsvis inte, annars får jag väl "koppla förbi" systemet, och skaffa en ny Cetek-laddare för att driva laddningen när man står still.
En annan fråga, jag har inte kollat om de båda batterierna laddas under färd, och ska sanningen fram, vet jag inte hur jag ska kolla det, och lika lite vet jag om jag ska koppla om någon knapp på Bord Control för detta, eller om det sköts automatiskt, och hur kollar jag det?
Och laddas båda batterierna under färd?
Tyvärr har vi idag regn här i Dalarna, men jag önskar er trots allt regnande en skön sommar.